خريد عمده‌اي برنج و سيگار، شیوه‌ای جدید در کلاهبرداری

راگا نیوز :كارآگاهان پليس آگاهي تهران بزرگ كلاهبرداري را كه با انتشار آگهي‌هاي تبليغاتي در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار طعمه‌هاي خود را انتخاب و به بهانه خريد عمده‌اي سيگار و برنج از آنان سرقت مي‌كرد، دستگير كردند.

به گزارش راگا نیوز به نقل از ایسنا،در پنجم شهريورماه سالجاري، فردی با مراجعه به کلانتری 131 شهرری به مأموران اعلام کرد که در پی فروش بیش از 4000 کیلوگرم برنج، فرد خریدار اقدام به کلاهبرداری از وی كرده است و پیش از پرداخت پول معامله با تخلیه انبار، اقدام به سرقت محموله برنج کرده است كه با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور دادیار شعبه اول دادسرای شهرری، پرونده براي رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با ارجاع پرونده به پایگاه نهم، مالباخته در اظهارات خود به کارآگاهان گفت كه محل کار و زندگی من در شهرستان‌های شمال کشور است و به برنج کاری مشغول هستم، هفته گذشته و برای فروش قسمتی از برنج‌ها در حال خواندن آگهی‌های روزنامه بودم که متوجه یک آگهی خرید موادغذایی از جمله برنج شدم ضمن تماس با آگهي درج شده با پیشنهاد قیمت نسبتا مناسبی در مقایسه با قیمت بازار، روبرو شدم و حتي فرد خريدار عنوان كر د که آماده است تا برنج را به صورت کاملا نقد خریداری كند؛ به همین علت و برای ملاقات با این شخص به تهران آمده و در مغازه محل کار وی در خیابان معلم شهرری ملاقات کردم و پس از اولین ملاقات و توافق بر سر میزان قیمت قرار بر آن شد تا همزمان با تخلیه محموله برنج داخل انبار که آن نیز در فاصله چند صد متری مغازه و داخل یک کوچه قرار داشت، پول را به صورت نقدی دریافت کنم .

پس از رسیدن محموله برنج از شهرستان، به همراه خریدار به انبار مراجعه کرده و پس از تخلیه برنج، برای دریافت پول به مغازه رفتیم؛ پس از گذشت این شخص به بهانه مراجعه به بانک برای دريافت پول از من خواهش کرد تا مواظب مغازه او باشم؛ مدتی از رفتن او گذشت و از این شخص هیچ خبری نشد برای همین با شماره تلفن همراهش تماس گرفتم اما تلفن همراهش نیز پاسخگو نبود تا اینکه پس از گذشت چند ساعت، به انبار مراجعه کرده و پس از ورود به داخل انبار در کمال تعجب متوجه شدم که تمامی برنج‌ها را از داخل انبار برده‌اند و متوجه شدم مغازه و انبار در حدود یک هفته پیش اجاره شده است.

با آغاز تحقیقات، کارآگاهان با بررسی شکایت‌های مشابه اطلاع پیدا کردند که شکایات مشابهی در سطح کلانتری‌های شهر تهران بویژه دو کلانتری 131 شهرری و 175 باقرشهر انجام شده که شخصی به شیوه و شگرد مشابه اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان کرده و در چندین نوبت پس از خرید انواع موادغذایی به ویژه برنج و همچنین سیگار و …. ، متواری شده است.

در بررسی موارد مشابه مشخص شد که متهم، هر بار با استفاده از اسناد و مدارک مجعول اقدام به اجاره کوتاه مدت مغازه و انبار با پول ودیعه ناچیز در سطح شهر تهران به ویژه در مناطق جنوب و جنوب شرق تهران کرده و پس از انتشار آگهی بارزگانی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و تماس و مراجعه مالباختگان با ادعای این موضوع که خود مالک انبار و مغازه بوده و از چند سال پیش در این محل مشغول به کار است اعتماد مالباختگان را جلب و در زمان متواری شدن نیز با طرح موضوعات مختلفی از قبیل خرید نوشیدنی برای مالباختگان، دریافت پول از بانک و … از مغازه متواري مي‌شود.

با توجه به شیوه و شگرد متهم در کلاهبرداری از مالباختگان، کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات بدست آمده از ملاقات مالباختگان با متهم، اقدام به چهره‌نگاری تصویر متهم کرده و همزمان با بهره‌گیری از بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام«رضا» شدند که در سال‌های گذشته نیز چندین بار به اتهام ارتکاب جرایم مختلف کلاهبردرای، صدور چک بلامحل و …. دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی هویت دقیق متهم، کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات بدست آمده از سوابق متهم و همچنین انجام تحقیقات پلیسی موفق به شناسایی مخفی‌گاه متهم در شهرستان کرج شده و نهایتا پس از اخذ نیابت قضایی، وي را در نزدیکی مخفی‌گاهش دستگیر کردند.

پس از دستگیری متهم، کارآگاهان براي انجام مواجه حضوری و شناسایی متهم از مالباختگان دعوت بعمل آورده و تمامی مالباختگان نیز پس از حضور در پایگاه نهم، «رضا» را به صورت دقیق و صد درصد مورد شناسایی قرار دادند و متهم نیز پس از مواجه حضوری با مالباختگان، به ناچار لب به اعتراف گشود.

سرهنگ کارآگاه مرتضی رستمی، ريیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با توجه به شناسایی دقیق متهم از سوی مالباختگان و همچنین اعترافات صریح متهم درباره کلاهبرداری و احتمال افزایش تعداد مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری و سرقت اموال قرار گرفته باشند، در حال حاضر شناسایی دیگر مالباختگانی که در طول یکسال گذشته در سطح شهر تهران به ویژه در مناطق جنوب و جنوب شرق تهران و بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری و سرقت اموال قرار گرفته‌اند در دستور کار کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

وي از کلیه مالباختگان خواست تا براي شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در شهرری ـ خیابان آستانه مراجعه كنند.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment