رفع مشکلات ضروری مردم در شهر ری توجه ویژه مسوولان را می طلبد

راگانیوز- نگاه ویژه مسوولان به مشکلات ضروری مردم در شهرتاریخی مذهبی ری به عنوان حلقه متصله عرصه جنوب به پایتخت بویژه در بخش های مختلف فرهنگی ، اقتصادی و حتی سیاسی ، در واقع تقویت شریان حیاتی موقعیت جنوب به شمال کشور است.

 

ملک ری به خاطر وجود آثار باستانی فراوان که حکایت از سابقه هشت هزار ساله و همچنین بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شهره جهانی داشته ضمن اینکه این شهر از قدیمی ترین مناطق کشور نیز به شمار می رود واقع شهرری را می توان مادر تهران عنوان کرد.

اما با گسترش تهران و انتخاب آن به عنوان پایتخت، رفته رفته از توجه به ری کاسته شدو پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات و تحولات بسیاری در بافت شهری و معماری منطقه بوجود آمد، به طوری که چهره شهر کاملا دگرگون شد و مراکز متعدد فرهنگی، تفریحی و اجتماعی در آن تاسیس و نقاط مختلف شهر به وسیله خیابان های مدرن، بزرگراه و پل های روگذر و زیرگذر به هم متصل شد.

وجود کارخانجات و مراکز تولیدی و صنعتی بی شمار در کنار اراضی گسترده زراعی و دامپروری ، نشان از کار و فعالیت در این منطقه دارد و با این وجود جامعه شهری و روستایی شهر ری به جهت حضور بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی ، نیازمند توجه جدی مسوولان برای رفع مشکلات عدیده ساکنان آن از جمله تامین راههای مواصلاتی شهری و روستایی، مراکز درمانی و بهداشتی، فرهنگی، تفریحی و گردشگری ، رفع بافت فرسوده و ایجاد دفاتر و شعب ادارات دولتی برای پاسخگویی مستقیم مراجعه کنندگان، می باشد.

پیگیری امور جامعه شهری و روستایی از سوی مقامات محلی از جمله فرماندار، امام جمعه، بخشداران و حتی تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برای رفع مشکلات این منطقه بسیار مهم و استراتژیک از جنوب پایتخت، حکایت از عزم جدی مسوولان برای بازیابی هویت تاریخی، مذهبی و اقتصادی شهر ری دارد.

در همین رابطه تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در دیدار اخیر خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات مردم منطقه خواستار توجه ویژه این شورا به شهرری شد.

آیت الله ˈمحمد محمدی ری شهری ˈ در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت های شهرداری تهران در شهرری ، افزود: انتظارات مردم از شورای شهر و شهرداری تهران بیش از اقداماتی است که انجام شده چراکه مشکلات زیاد است و از این رو پیشنهاد می شود اعضای شورای اسلامی شهرتهران هرچند ماه یکبار جلسه خود را در شهر ری برگزار کند.

همچنین فرمانداری شهرستان ری نیز در نخستین نشست مشترک کمیته برنامه ریزی این شهرستان و شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران با اشاره به موقعیت بسیار مهم جغرافیایی ری خواستار رفع کمبودها و ایجاد ظرفیت های جدید برای سرمایه گذاری، کار و تولید در این منطقه شد.

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در این جلسه اصلاح و ارتقا ساختار اداری شهرستان که از اولویت های مهم و خواسته اصلی مردم ری از دولت تدبیر و امید می باشد را خواستار شد.

هدایت الله جمالی پور در این نشست با اشاره به برخی مشکلات بیان داشت: تاریخ و تمدن هشت هزار ساله ری با وجود نزدیک به 200 اثر تاریخی که 43 اثر آن ثبت ملی شده ، در حال حاضر سازمانی مناسبی در حد اداره کل به منظور حراست و حفاظت از این سرمایه ها وجود ندارد، به لحاظ جایگاه مذهبی ری وقرارداشتن بارگاه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و امام زادگان معظم و مکرم و نیز بارگاه حضرت امام (ره) ، اما با همه تاکیدات و علایق بزرگان به این شهر به علت نزدیکی به تهران همیشه مورد بی مهر قرار گرفته تا جایی که این شهرستان با گذشت سالها از ارتقاء آن به شهرستان هنوز ساختار اداری مناسبی ندارد و برخی ادارات به عنوان نواحی تهران محسوب شده که این شایسته این شهرستان نیست.

همچنین ارتقاء سطح فعالیت نیروهای انتظامی که هم اکنون برای مثال در شهرهای بسیار کوچک با جمعیتی انداک فرماندهی نیروی انتظامی و مدیریت راهنمایی و رانندگی مستقر است حال آنکه در شهرستان ری که جمعیت آن با چند استان کشور برابری و بعضا بیشتر است هنوز این امکان فراهم نیست و لذا این مهم یکی دیگر از نیازهای به جای مردم در راستای تامین امنیت جامعه شهری و روستایی است.

فرسودگی بیمارستانها و مراکز بهداشت و درمان و کمبود کادر پزشکی در شهر و روستاها، ضرورت توجه به زیرساخت ها، امکانات و فضای ورزشی، مشکلات آموزشی و وجود کمبودها و ناهماهنگی در حوزه اداری آموزش و پرورش، مشکلات زیرساختی در پروژه مسکن مهر، عدم وضعیت مناسب درآمدی و عوارض عمران و توسعه شهرستان با وجود سه هزار مرکز صنعتی و تولیدی و درمقابل سهم بالای مردم از صنایع آلاینده هوا ، کیفیت نامناسب آب شرب شهری و روستایی و فرسودگی شدید شبکه های آب رسانی از جمله مسایل و مشکلات عمده شهرستان ری می باشد که توجه فوق العاده مسوولان را برای رفع آنها می طلبد.

همچنین واقع شدن فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در محدوده شهرستان ری و نیز احداث بزرگترین پایانه حمل و نقل کشور در این نقطه به مساحت 300 هکتار، از دیگر مسائلی است که می طلبد مسوولان درخصوص ارتقاء ساختار اداره راه و شهرسازی این شهرستان نگاهی ویژه داشته باشند.

ایرنا

توجهدررارفعریشهرشهرریضروریطلبدمردممسوولانمشکلاتمیویژه
نظرات (0)
Add Comment