رونمایی از برنامه‌های اوقات فراغت شهرداری منطقه 20

 

رونمایی از برنامه‌های اوقات فراغت شهرداری منطقه 20
تابستانی پر از شور و نشاط

راگا نیوز: شهرداری منطقه 20 با طراحی برنامه‌های مختلف ایام اوقات فراغت جوانان و نوجوانان تابستانی پر از شور و نشاط را برنامه‌ریزی کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، با شروع تعطیلات تابستانی، فصل جدیدی در زندگی روزمره شهروندان رقم می‌خورد و این روزها بازار پرس و جوی شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت خود و فرزندانشان حتی از هوای گرم این فصل هم داغ‌تر است.

چند سالی است که مدیران شهرداری تهران برای غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان پایتخت سنگ تمام گذاشته‌اند و از زمان اجرای طرح مدیر محله، برنامه‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته تا هیچ شهروندی از قافله برنامه‌های تابستانی پایتخت عقب نماند.

معاون اجتماعی فرهنگی شهردار منطقه 20 معتقد است با توجه به افزایش سرانه فضاهای فرهنگی در منطقه همه شهروندان با پیمودن مسافتی کوتاه در مدت کمتر از 10 دقیقه می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز فرهنگی و ورزشی محل سکونتشان دسترسی پیدا کنند و با توجه به تنوع برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در مراکز مختلف، امید می‌رود همه شهروندان به فراخور علاقه و استعداد خود از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند، با توجه به اهمیت موضوع اوقات فراغت، گفت‌وگوی کوتاهی با حبیب‌الله غفوری‌فرد، معاون اجتماعی فرهنگی منطقه 20 ترتیب داده‌ایم که خواندن آن می‌تواند اطلاعات خوبی برای بهره‌مندی از ویژه برنامه‌های تابستانی در اختیارتان قرار دهد.

فارس: با توجه به تدابیر مدیران شهری تهران، هر سال برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت با رویکرد جدیدی طراحی می‌شود؛ امسال چه چشم‌اندازی برای تابستان شهروندان پایتخت به تصویر کشیده شده است؟

رویکرد مدیران شهرداری تهران براساس مطالعات اجتماعی و نیاز و تقاضای روز جامعه تعریف می‌شود، در سال‌های گذشته مدیران شهری به‌دنبال ایجاد نشاط و شادابی در میان شهروندان بودند به همین منظور بیشتر برنامه‌ها در قالب برگزاری جشن و سامانه نشاط طراحی شده بود اما خوشبختانه با اقدامات مناسب شهرداری، فرهنگ شاد زیستن و برخورداری از نشاط معنوی در میان شهروندان ترویج یافته و با این اوصاف برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت تابستان در قالبی جدید و با عنوان «فصل نیایش» به اجرا در می‌آید.

فارس: این نامگذاری دلیل خاصی داشته است؟

با توجه به تقارن فصل تابستان با ماه‌ پربرکت شعبان و ماه مبارک رمضان، درصد قابل توجهی از برنامه‌ها با رویکردی مذهبی، پرمحتوا و درعین حال شاد پیش‌بینی شده است که نام فصل نیایش با ابعاد معنوی برنامه‌ها همخوانی دارد.

فارس: از برنامه‌هایی که برای فصل تابستان شهروندان منطقه پیش‌بینی کرده‌اید، بگویید؟

برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان در دو بخش تفکیک شده است، بخش اول شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی، هنری، ورزشی و فرهنگی است که در سراهای محلات و مراکز ورزشی منطقه برگزار می‌شود و بخش دوم اجرای مراسم مناسبتی و برنامه‌های فصل نیایش است که از سوی مدیران محلات و با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محلی در گوشه و کنار منطقه برگزار می‌شود.

فارس: چند مرکز فرهنگی، میزبانی برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را در منطقه برعهده دارند؟

تا چند سال اخیر منطقه 20 از داشتن کمترین امکانات فرهنگی محروم بود و به ‌جز سه خانه فرهنگ کوچک که برگزاری کلاس‌های آموزشی را برعهده داشتند، مرکز فرهنگی دیگری در منطقه ما وجود نداشت اما خوشبختانه با تغییر رویکرد مدیریت شهری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی و کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران در طول پنج سال اخیر شاهد تحول شگرفی در زمینه افزایش سرانه‌های فرهنگی منطقه بوده‌ایم و اکنون 17 ‌سرای محله به‌عنوان دانشکده‌های محلی و در مجموع 35 مرکز فرهنگی و ورزشی در همه محلات منطقه 20 دایر شده است که امکانات آموزشی، فرهنگی و علمی خوبی را برای شهروندان محلات فراهم کرده‌اند.

فارس: برای فعالیت سراهای محله دستورالعمل و رویکرد خاصی تعریف شده است؟

برای تمام سراهای محله شهر تهران، کارکردی هفتگانه تعریف شده است که شامل کتابخانه، کارگاه آموزشی (آی،تی)، خانه سلامت، خانه اسباب بازی، کلاس‌های مشاوره، دارالقرآن، واحد کارآفرینی و سالن برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش است. اکنون 17 محله دارای سرای محله است و مابقی محلات نیز تا پایان سال صاحب سرا می‌شوند و در حال حاضر اهالی محلات می‌توانند از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی محلات هم‌جوار استفاده کنند.

فارس: حالا که صحبت از مراکز فرهنگی شد، اشاره‌ای هم به سرانه فضاهای ورزشی منطقه داشته باشید؟

خوشبختانه با ساخت 35 زمین چمن مصنوعی، بهره‌برداری از ده‌ها سالن ورزشی و تجهیز ورزشگاه‌های منطقه، سرانه فضاهای ورزشی جنوبی‌ترین نقطه شهر تهران که زمانی محروم‌ترین منطقه قلمداد می‌شد از سرانه استاندارد جهانی هم پیشی گرفته است و توسعه فضاهای فرهنگی نیز رشد خوبی داشته است و همان طور که پیشتر هم اشاره شد، هر شهروند منطقه حداکثر با پیمودن مسافتی کوتاه در طول 10 دقیقه می‌تواند به یکی از سراهای محله یا سایر مراکز فرهنگی شهرداری منطقه دسترسی پیدا کند.

فارس: ظاهراً امسال برگزاری سامانه‌های نشاط دستخوش تغییر و تحولاتی شده در ارتباط با جزییات طرح، توضیح بیشتری بدهید.

سال‌های اخیر سامانه‌های نشاط بیشتر جنبه شادی‌آفرینی داشت اما امسال در کنار برگزاری جشن‌های کوچک و بزرگ محلی و منطقه‌ای، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی نیز در مراسم پیش‌بینی شده است. ایستگاه‌های فرهنگی در بوستان محلات برپا می‌شود و دارای غرفه‌های سلامت، فروش دستاوردهای کارآفرینی زنان بی‌سرپرست، هنرمندان محلی، نقاشی، گریم، مسابقه و … است که تمام غرفه‌ها با استفاده از توانمندی مدیران محلات و مشارکت اهالی دایر و تجهیز می‌شود.

فارس: به نظر شما برپایی غرفه‌های فرهنگی چه مزایایی را به همراه دارد؟

همان طور که می‌دانید هدف مدیران شهری این است که کم‌کم مدیریت شهر را به خود شهروندان واگذار کنند و اجرای این طرح از سطح کوچکی به نام محله آغاز شده است. بنابراین برپایی ایستگاه‌های فرهنگی علاوه بر ایجاد محیطی شاد و مناسب برای تفریح و تفنن اهالی منطقه، فرصتی برای نمایش توانمندی‌های فرهنگی، علمی و هنری اهالی هر محله ایجاد کرده و این امر علاوه بر معرفی هویت محله، باعث رقابت در بین محلات و تبادل ارتباطات و استفاده از پتانسیل‌های یکدیگر می‌شود که این ارتباط در تقویت داشته‌ها و رفع کاستی‌های محله و به‌طور کلی خودکفایی و توانمندسازی اهالی محلات تأثیر بسزایی دارد.

جشنواره تفریحی ــ ورزشی

براساس سرفصل‌هایی که امسال از سوی سازمان ورزش برای برگزاری برنامه‌های ورزشی محلات تعریف شده است، مسابقات و برنامه‌های ورزشی با رویکردی تفریحی به اجرا در می‌آید.

بهنام ابوالقاسم‌پور، مدیر تربیت بدنی شهرداری منطقه 20 با اشاره به ترویج تفریحات سالم در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت اهالی منطقه از برگزاری جشنواره تفریحی‌ ـ ورزشی در بوستان ولی‌عصر (عج) خبر داد ‌و گفت: جشنواره تفریحی ــ ورزشی جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران نیز همزمان با برپایی جشنواره‌های ورزشی مناطق دیگر از تاریخ 22 تیر ماه کلید خورد.

وی عنوان کرد: بخش‌های مختلف جشنواره به منظور ایجاد نشاط، پویایی و سرزندگی در میان شهروندان و تحکیم بنیان خانواده طراحی شده است و مراجعه‌کنندگان علاوه بر استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی جشنواره می‌توانند در همایش بادبادک‌ها و مسابقات ورزشی ــ تفریحی نیز شرکت کنند؛ با توجه به اهمیت اجرای طرح محله‌محوری، بخش قابل توجهی از برنامه‌های جشنواره با همکاری و هماهنگی نواحی بسیج، آموزش و پرورش و مدیران محلات به اجرا درمی‌آید.

غنی‌سازی اوقات فراغت جانبازان

وقتی صحبت از غنی‌سازی اوقات فراغت می‌شود همه نگاه‌ها به سوی دانش‌آموزان و جوانان معطوف می‌شود درحالی که موضوع اوقات فراغت فقط به یک گروه سنی خاص خلاصه نمی‌شود.

چند سالی است که مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند تا همه شهروندان از کودک تا نوجوان، میانسال و سالمند شانس استفاده از این برنامه‌ها را داشته باشند.

اما موضوع به همین جا خلاصه نمی‌شود و با پیش‌بینی ویژه برنامه‌های خاص برای جانبازان منطقه و شهر تهران، دایره مخاطبان برنامه‌های اوقات فراغت معاونت اجتماعی منطقه 20 افزایش یافته است.

غفوری‌فرد با اشاره به این موضوع عنوان: همان‌طور که می‌دانید، ورزشگاه جانبازان قمر بنی‌هاشم (ع) نخستین و مجهزترین ورزشگاه اختصاصی معلولان و جانبازان در کشور است اما متأسفانه بسیاری از جانبازان به ‌دلایل شرایط فیزیکی خاصی که دارند، شرایط و توانایی حضور در این مجموعه ورزشی و استفاده از تسهیلات موجود را ندارند به همین منظور با همکاری اداره‌کل ایثارگران شهرداری تهران، سازمان ورزش و بنیاد شهید و امور ایثارگران 10 دستگاه اتوبوس با تجهیزات خاص و دستگاه‌های بالابر و … فراهم شده است که همواره در طول سال با هماهنگی قبلی به منازل جانبازان مراجعه کرده و آن‌ها را به ورزشگاه انتقال می‌دهند و در پایان استفاده از برنامه‌های آموزشی، ورزشی و استخر و سونا دوباره به منزل باز می‌گردانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از تابستان امسال در منطقه کلید می‌خورد و جانبازان منطقه برای استفاده از تسهیلات و امکانات ورزشگاه در اولویت هستند و بعد از آن سرویس‌های رایگان در اختیار جانبازان ساکن در مناطق دیگر قرار می‌گیرد. جانبازانی که تمایل دارند در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت و ارتقای سلامت جسمی‌شان از این طرح بهره‌مند شوند می‌توانند درخواست خود را از طریق رابطان بنیاد شهید به اطلاع مدیران شهرداری منطقه برسانند.

 

استفاده از ظرفیت‌های محلی برای شکوفایی محله

 

دو سه سالی است که مدیران اجتماعی منطقه، اجرای صفر تا 100 برنامه‌ اجتماعی فرهنگی منطقه را به دست مدیران محله سپرده‌اند تا برنامه‌های آموزشی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی هر محله مطابق با نیاز اهالی آن محله پیش‌بینی و به اجرا در بیاید.

اجرای این طرح علاوه بر همسان‌سازی مطالبات شهروندان با اجرای برنامه‌ها مزایای دیگری هم به همراه دارد که مهم‌ترین آنها افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محلی است.

معاون اجتماعی فرهنگی شهردار منطقه 20 با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح مدیریت محله، منطقه 20 یکی از پیشگامان اجرای این طرح بوده است و با توجه به کسب رتبه‌های برتر مدیران محلات ری در میان 374 محله شهر تهران، توانمندی مدیران محلات محرز شده است و اکنون با فرا رسیدن فصل تابستان سعی داریم با استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی اهالی محلات در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت، اهداف کلان مدیران شهر را در زمینه شهروندمداری و محله‌گرایی محقق کنیم.

غفوری‌فرد افزود: امسال تابستان برنامه‌های اوقات فراغت با همکاری اهالی محلات و برای خودشان به اجرا درمی‌آید و کلاس‌های آموزشی، هنری و فرهنگی سراهای محله با حضور نیروهای متخصص و کارآمد ساکن در هر محله برگزار می‌شود یا در برگزاری جشن‌ها و مسابقات ورزشی از ظرفیت‌های محلی استفاده می‌شود و اجرای این طرح علاوه بر افزایش طیف مخاطبان و ایجاد انگیزه در آنها، کارآفرینی و مشارکت شهروندی را نیز به همراه دارد.

اگر شما هم هنوز برای غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی‌تان فکری نکرده‌اید، هنوز دیر نیست و می‌توانید با مراجعه به سرای محله سکونت‌تان از ده‌ها برنامه آموزشی و فرهنگی متنوع برخوردار شوید و حتی اگر موضوع مورد نظرتان در فهرست برنامه‌های سرای محله تعریف نشده است، می‌توانید برگزاری آن را به مدیران محله پیشنهاد دهید.

گردشی نیمروزی در ری

با آغاز فصل تابستان برپایی تورهای ری‌گردی، رونقی دوباره می‌گیرد. ری یکی از قطب‌های گردشگری استان تهران به شمار می‌رود و وجود بیش از 180 اثر تاریخی و باستانی در ری باعث شده تا در ایام مختلف سال پای گردشگران بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی به این منطقه باز شود. به همین منظور مدیران اجتماعی فرهنگی منطقه برای معرفی آثار باستانی و آشنایی بیشتر اهالی منطقه با موقعیت‌های تاریخی، برپایی تورهای رایگان ری‌گردی را تدارک دیده‌اند.

اگر شما هم تا به حال فرصت و شانس بازدید از آثار تاریخی ری را نداشته‌اید می‌توانید در طول فصل تابستان با هماهنگی مدیر و شورایاران محله‌تان از تسهیلات تورهای ری‌گردی برخوردار شوید.

آیا می‌دانید؟

شهربانو اولین مرکز فرهنگی، خدماتی اختصاصی بانوان است که از سوی شهرداری تهران در مناطق دایر شده است. با شروع فصل تابستان کلاس‌های ورزشی، آموزشی، علمی و سایر خدمات مرکز رونق بیشتری گرفته و شما هم می‌توانید اوقات خوبی را در بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی بانوان و در محیطی کاملا زنانه در کنار دوستان خود سپری کنید.

ری شناسی، تنها مرکز علمی و هنری شهر تهران است که شرایط مناسبی را برای تحقیق، پژوهش و آموزش شهروندان در خصوص بافت تاریخی و فرهنگی ری برای شهروندان فراهم کرده است. به شما توصیه می‌کنیم در طول این ایام حتما سری به این مرکز بزنید و ضمن بازدید از نمایشگاه‌های دائمی از برنامه‌های آموزشی و هنری مجموعه نیز به صورت رایگان بهره‌مند شوید.

مسابقات محلات، از ماه گذشته در همه محلات منطقه 20 کلید خورده است و با توجه به تنوع رشته‌های مسابقات ورزشی بانوان و آقایان، جای هیچ بهانه‌ای برای جا ماندن از ورزش و سلامت نیست. اگر اهل ورزش هستید، فرصت را غنیمت شمرده و با حضور در یکی از مراکز ورزشی محل سکونت‌تان، ورزش، سلامت و نشاط را تجربه کنید.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment