ری شهری: رمز اثر بخشی کار مداحی اخلاص درعمل است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، خدمت ذاکرین اهل بیت (ع) در جامعه را بسیار مهم و با ارزش خواند و گفت: رمز ماندگاری و اثربخشی کار مداحان اخلاص در عمل است.

 

به گزارشراگانیوز، آیت الله ‘محمد محمدی ری شهری’ روز دوشنبه در دیدار با جمعی از مداحان، شعرای آئینی و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهرستان ری در تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: اگر دو موضوع اخلاص در عمل و همچنین مستند خوانی از سوی جامعه مدیحه سرایان اهل بیت (ع) مورد توجه قرار نگیرد، عمل آنها بی مغز و پوک به حساب خواهد آمد.

وی اظهار کرد: مداحان ، ذاکرین و مرثیه سرایان اهل بیت (ع) بایستی قدر عمل خویش را بدانند و این کار را خالصانه تنها برای خدا و اهل بیت (ع) انجام دهند.

آیت الله ری شهری همچنین با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) به نقل از شیخ طوسی در خصوص اهمیت ذکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: امام صادق (ع) در پیامی به همه شیعیان خطاب به ‘داود ابن سرهان’ می فرماید ،’ای داود رحمت خدا شامل کسانی است که ضمن جمع شدن در مجلس با دیگران امر ما را یاد و مذاکره می کنند و خداوند بر اینگونه مجالس که ذکر اهل بیت در آن جاری است بر ملائک خویش می بالد.’

رییس دانشگاه قرآن و حدیث ضمن تاکید بر تهیه کتابی جامع و مستند در خصوص مرثیه سرایی شعر عاشورایی برای استفاده جامعه ذاکرین اهل بیت (ع) گفت: این کتاب بایستی بر اساس منابع معتبر در فصول متنوع تنظیم و دست ذاکرین برای استفاده زمانی در شب های مختلف ماه محرم به خصوص دهه نخست این ماه باز باشد.

آیت الله ری شهری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص چگونگی ورود به مرثیه سرایی، متن و شورگرفتن مجالس عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، گفت: بایستی چنین کتابی با استفاده از اشعار موجود تهیه و اشعاری که در این خصوص نیز مورد نیاز است سروده شود.

وی نقل قول مستقیم از ائمه اطهار (ع) و حتی خداوند متعال در برخی از مجالس روضه خوانی را یکی از ایرادات برخی از مداحان اهل بیت (ع) عنوان کرد و با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) گفت: هنگامی می خواهید مطلبی را به اهل بیت (ع) نسبت دهید صحیح این است که به کتاب و نوشته مطلب مورد اشاره نیز استناد کنید و در غیر اینصورت خلاف واقع است.

آیت الله ری شهری در ادامه همچنین، بیان زبان حال اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سوی جامعه مدیحه سرایان در مجالس روضه خوانی را موضوعی بسیار حساس و نیازمند دقت بسیار از سوی آنان دانست و گفت: طوری در مرثیه و مقتل خوانی زبان حال اهل بیت (ع) را بیان کنیم که شان معصومین (ع) حفظ شود.

رییس کانون بسیج مداحان سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران نیز در ابتدای این آئین در سخنانی با اشاره به گذشت سه سال از تاسیس این کانون در سراسر کشور، از جذب 2 هزار و 250 بسیجی مداح در طول این مدت در استان تهران خبر داد و گفت: 700 نفر از این مداحان متعلق به شهرستان ری هستند.

‘محمد حاج ابوالقاسمی’ با بیان این که کانون بسیج مداحان در شهرستان ری تشکیل شده است افزود: شهرستان ری یکی از کانون های فعال مداحی در استان تهران محسوب می شود.

وی برگزاری کلاس های مقتل خوانی و اخلاق مداحی را از جمله اقدامات کانون بسیج مداحان سپاه سید الشهدا(ع) استان تهران در سال جاری برشمرد و با اشاره به استقبال بسیار خوب از برگزاری این نوع کلاس ها گفت:تنها برای مقتل خوانی هر هفته شاهد حضور حداقل 100داوطلب هستیم.

رییس کانون بسیج مداحان سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص دقت هرچه بیشتر در محتوای اشعار، سبک ها و مقتل خوانی صحیح در آئین های مذهبی گفت: در این کلاس ها موضوعات فنی و کارشناسی مداحی مورد بحث قرار می گیرد تا خواسته های رهبر معظم انقلاب نیز تحقق یابد.

در آستانه فرا رسیدن ماه محرم امروز مداحان شهرستان ری در همایشی یک روزه به منظور تبیین مبانی ارزشی در اجرای مرثیه سرایی های امسال در آیین های سوگواری امام حسین (ع) و یاران ایشان و تبرک جستن در حرم مطهر شاه عبدالعظیم حسنی (ع) گردهم آمدند.

اثراخلاصاستبخشیدرعملرمزریشهرریشهریمداحیکار
نظرات (0)
Add Comment