زباله سوزهای شهری چرخه غذایی محیط زیست را آلوده می کنند

راگانیوز شهرری- کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری، گفت: زباله سوزهای شهری چرخه غذایی محیط زیست را آلوده می کنند.

 

ˈکاوه خیرخواهˈ روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: این آلایند­ها با ورود به چرخه آب و غذا، افزون بر آلودگی، با انتشار در جو سبب ایجاد عوارض مخربی همچون سرطان زایی، جهش زایی و ناباروری می شود.

وی گفت: زباله سوزهای شهری یکی از مهمترین منابع تولید آلاینده­های 7،3،2 و 8 تترا بنزو – پی – دی اکسین­ها (TCDDs) و دی بنزوفوران­های پلی کلرینه هستند.

خیرخواه که اخیرا موفق به چاپ دو مقاله در مجله ˈآی جی اف سیˈ (IJFC) از انتشارات بین المللی موسسه رویان شده است، اضافه کرد: اثرات سوء این آلایندها مستقیم سیستم هورمونی PBBs و PBDEs را از طریق بسته بندی مواد غذایی مختل می کند.

وی افزود: مقالات ارایه شده با نگرش بر سلامت باروری افراد جامعه و ارزیابی اثرات سوء آلاینده های زیست محیطی TCDDs و PCDFs بر سلامت بهره­برداران زباله سوزهای شهری، اثرات تکنولوژی های جدید و تغییر شیوه زندگی را، مورد بررسی قرار می دهد.

خیرخواه تصریح کرد: مطالعه حاضر به طرح و بررسی آلاینده­های TCDDs و PCDFs بر مبنای مدل سازی آنها می­پردازد و با مطالعه بر روی30 بهره­بردار زباله­سوزهای شهری طبق نقشه­های Arc GIS، در ابتدا منابع آلاینده­ها بررسی و با آزمون­های باروری و تولید مثل و تحلیل آنها در نرم افزار SPSS ver.16.0 نتایج حاصل شد.

این کارشناس محیط زیست گفت: ریسک ابتلای شکل گرفته نشان داد که نه تنها بر روی بهره برداران اینگونه دستگاه­ها، بلکه افرادی که در نزدیکی آنها مشغول فعالیت هستند نیز عوارض مخربی همچون ناباروری را مشاهده خواهند کرد.

خیرخواه افزود: نتایج حاصل بدین گونه بدست آمده که مهمترین یافته ریسک بالقوه ابتلا به سرطان حاصل از سوزاندن زباله­های شهری به میزان کمتر در آلاینده TCDDs بود و در برخی نقاط مدل نشانه هایی از وجود این آلاینده در پایش خاک، هوای آزاد، خون و بافت افراد مورد مطالعه نشان داده نشد، اما عوارضی همچون سرطان را تشدید کرد.

این پژوهشگر اظهارداشت: بررسی های دیگر این تحقیق نشان می دهد که در نهایت افرادی که در ایستگاه­های انتقال زباله و در محیط های بسته تحت کار با دستگاه­های زباله سوز شهری هستند به میزان نصف مردان در حالت عادی و به دور از اینگونه پارامترهای خطرزا تولید اسپرم می کنند.

وی افزود: علاوه بر آن ابتلا به سرطان بیضه به میزان 4-3 برابر بیشتر از افراد عادی گزارش شد. از جمله عوارض جانبی دیگر می توان به سرطان سینه و بافت بیضه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: همچنین طبق این مطالعات، رژیم­های سالم غذایی و به دور بودن از اینگونه آلاینده­ها در میان بهره برداران زباله سوزهای شهری سطح TCDDs و PCDFs را در خون و بافت، کمتر نشان می دهد.

تهرانجنوب تهرانراگا نیوزریشهرداری باقرشهرشهرری
نظرات (0)
Add Comment