به گزارش راگا نیوز به نقل از فارس، «آقا لطفاً دو کیلو پرتقال و سه کیلو سیب بدهید!»، «آقا یه مقدار هم از میوههای درشتتر بریزید!»،«آقا دو کیلو بیشتر نشه، اضافهاش را خالی کن!» و … این جملات گفتوگوهایی است که هر روز در میان مشتریها و فروشندگان میادین و بازارهای میوه و ترهبار رد و بدل میشود. این روزها فرهنگ خرید از بازارهای ترهبار محلی در میان شهروندان جا افتاده است و تعداد قابل توجهی از اهالی منطقه ترجیح میدهند خرید خود را از محصولات ارائه شده در این میادین تامین کنند. درخواست مکرر شهروندان و تقاضای آنها برای افزایش کم و کیف میادین ترهبار منطقه بهانهای شد تا به سراغ میادین میوه و ترهبار برویم و از مشکلات و مزایای خرید از این اماکن باخبر شویم. شما هم اگر سبد خرید روزانهتان را از غرفههای این بازارها پر میکنید بد نیست در این گزارش ما را همراهی کنید.
در بازارچههای میوه و ترهبار چه میگذرد
خانم جوانی که مشغول خرید از میدان میوه ترهبار شهید غیبی است با اطلاع از موضوع گزارش، سر گله و شکایتش باز میشود و میگوید: قیمت اجناس این بازارها از بیرون خیلی ارزانتر است اما فروشندگان به خواسته مشتری توجه نمیکنند و هر قدر که خودشان دلشان بخواهد میوه را وزن میکنند.
محمودی یکی از اهالی محله حمزهآباد است که از مشتریهای پر و پا قرص این میدان ترهبار است. او از توزیع مواد پروتیینی در میدان راضی نیست و معتقد است دقت نظری که روی عرضه مطلوب میوه و ترهبار وجود دارد برای گوشت و مرغ رعایت نمیشود و فروشندگان این اقلام را بهطور مناسب در میان مشتریها توزیع نمیکنند.
پیرزنی که همراه فرزندش برای خرید آمده با اشاره به فروشندگان غرفهها میگوید: بسیاری از این افراد همزبان ما نیستند و بعضی مواقع نه ما از حرفهای آنها سر در میآوریم، نه آنها حرف ما را متوجه میشوند و این موضوع باعث اختلاف و گاهی مشاجره میشود. راستش را بخواهید فروشندگان غرفهها به دلیل زیاد بودن مشتری خیلی احترام مشتری را نگه نمیدارند.
همچنین تعدادی از اهالی محله چشمهعلی به نداشتن میدان میوه و ترهبار در محلهشان اعتراض دارند و میگویند که سالهاست درخواست خود را همراه زمین مناسب به شهرداری معرفی کردهاند اما تاکنون هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است و آنها مجبورند خرید خود را از چهارشنبه بازاری که بهصورت هفتگی در محله صفائیه برپا میشود تامین کنند که این نوع خرید نه تنها در نتیجه، کیفیت مطلوبی ندارد بلکه از نظر بهداشتی و قیمت نیز خیلی مورد رضایت اهالی نیست.
خانم صادقی معتقد است جانمایی بازارهای میوه و ترهبار خیلی استاندارد نیست چراکه بعضی از محلات مانند محله حمزهآباد دارای دو بازارچه دائمی و سیار هستند و تعداد زیادی از محلات مانند چشمهعلی، جوانمرد قصاب، و … حتی به بازارچههای محلات مجاور هم دسترسی ندارند که این موضوع خیلی خوشایند اهالی نیست.
آقای جباری یکی از اهالی محله جوانمرد قصاب است که در حال خرید میوه از میوه فروشی محلهشان است، او عنوان میکند: هدف خرید از بازارچههای میوه و ترهبار این است که قیمتها ارزانتر برای خریدار تمام شود اما آن تعداد شهروندانی که برای خرید به بازارچههای محلات دیگر مراجعه میکنند بهدلیل پرداخت هزینه حمل و نقل یا پیمودن مسافتی طولانی مجبورند زحمت و هزینه سنگینتری را بپردازند که این موضوع مقرون به صرفه نیست. بنابراین ما ترجیح میدهیم میوه و سبزی را با قیمتی بالاتر از میوه فروشیهای محله خود خریداری کنیم.
آن روی سکه میادین میوه و ترهبار
در کنار گله و شکایت شهروندان موضوعاتی هم مطرح شد که شنیدنش باعث دلگرمی مسئولان و تقویت نقاط مثبت فعالیت فروشندگان در میادین ترهبار میشود.
اهالی محله 13 آبان با اشاره به مشکلات محله میگویند: سالهاست که فعالیت دستفروشهایی که با چرخ و گاری اقدام به فروش میوه در کوچه و خیابان این محله میکنند، آرامش و آسایش اهالی را از بین برده است و در طول این سالها حتی اقدامات شهرداری ناحیه برای مقابله با سد معبر این فروشندگان هم نتوانسته بود سبب کمرنگ شدن فعالیت آنها شود اما احداث و راهاندازی میدان ترهبار در محله و استقبال اهالی از غرفههای خرید بازارچه باعث کم شدن تقاضای دستفروشها شده و کمکم پای این فروشندگان از محله بریده شده است که ما این موضوع را مدیون عملکرد مطلوب عرضه در این بازارچه محلی هستیم.
خانم مقصودی که به قول خودش نخستین و آخرین مشتری هر روز میدان ترهبار محلهشان است خرید از این مراکز را از همه نظر مقرون به صرفه میداند و میگوید: قیمتهای میدان ترهبار حداقل 20 تا 50 درصد با مغازههای دیگر تفاوت دارد و ارزانتر تمام میشود. علاوه بر آن دقت و سرعت عمل فروشندگان هم جای تحسین دارد.
در اوج زمان شلوغی غرفه، برای خرید چندین نوع میوه و سبزیجات شاید 10 دقیقه معطل میشویم اما برای خرید یک قلم جنس در مغازههای دیگر زمان طولانیتری را باید سپری کنیم.
آقای اصلانی در محله ظهیر آباد سکونت دارد، او در حالی که ساک چرخدارش را که پر از میوه است، به سختی حمل میکند از قیمت میوه و مواد پروتئینی میادین ترهباری که در نزدیکی محل سکونتشان واقع شده است، رضایت کامل دارد و خاطرنشان میشود: اینجا تقریباً تمام مایحتاج روزانه یافت میشود و من چند روز یک بار که به میدان شهید حسنزاده مراجعه میکنم، گوشت و مرغ و میوه و سبزی و …. را تهیه میکنم و تا یک هفته تا 10 روز نیاز به خرید خانه نداریم.
اما درخواست و پیشنهاد نهایی شهروندان به مسئولان این است که هرچه زودتر شعار احداث میادین میوه ترهبار در تمام محلات محقق شود و کانکسها نیز با فروش اقلام دیگر توسعه یابند.
از تولید به مصرف با کمی سرعت، دقت و نظارت
چرا مسئولان سازمان میادین مانند گذشته با استقرار کانکسهای ترهبار موافقت نمیکنند؟
چرا بازارچهها در اختیار تولیدکنندگان نیست و بازار در اختیار واسطهها قرار گرفته است؟ چرا چرخه پاسخ به تقاضای احداث میدان ترهبار از سوی مسئولان در محلات طولانی است؟ این سئوالاتی است که شاید برای بسیاری از شما هم پیش آمده باشد اما تاکنون کسی را نیافتهاید که به آنها پاسخ بدهد. بالاخره پس از کلی این در و آن در زدن و تماس با این مدیر و آن مسئول، توانستیم با مدیر املاک سازمان میادین ترهبار شهرداری تهران بهعنوان نماینده سازمان ارتباط برقرار کنیم و جواب تعدادی از سئوالاتمان را دریافت کنیم.
میرحسن ریاضی، با اشاره به منبع صدور مجوز برای استقرار کانکس میوه و ترهبار در محلات گفت: در ابتدا که این طرح از سوی سازمان در محلات اجرا شد کانکس میتوانست پاسخگوی نیاز اهالی باشد. اما با افزایش تقاضا و توسعه بازارچهها، کانکس از چرخه فعالیت سازمان خارج شد و احداث میادین ثابت در دستور کار قرار گرفته است.
نماینده سازمان در ارتباط با شرایط ویژه مکانی میادین ترهبار در محلات عنوان کرد: زمینهایی که از سوی شهرداری به سازمان معرفی میشود باید حدود 2 هزار متر مربع مساحت داشته باشد، در اطراف آن تراکم جمعیت وجود داشته باشد و در کنار رضایت شهروندان و قرار داشتن در مسیرهای اصلی به انشعابات آب و برق نیز دسترسی داشته باشد.
در این صورت کارشناسان با درخواستهای ارائه شده موافقت کرده و در کوتاهترین زمان با تجهیز مراکز آنها را در اختیار پیمانکاران قرار میدهند.
وقتی به تاریخچه اهداف این سازمان نگاه میکنیم، متوجه میشویم عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارهای ترهبار از مهمترین اهداف و مصوبات این سازمان است اما در طول این چند سال جای تولیدکنندگان و کشاورزان در میادین بسیار خالی است و واسطهها گردانندگان اصلی این بازارها هستند.
ریاضی گفت: هدف اصلی تشکیل میادین محلهای این بوده که محصولات کشاورزی بهطور مستقیم، بدون واسطه و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد بههمین منظور امتیاز تمام غرفهها فقط به تولیدکنندگان واگذار شده است اما تعدادی از آنها که برای فعالیت و راهاندازی غرفهها با مشکل مواجه بودند اقدام به واگذاری امتیاز خود به واسطهها کردهاند که البته این امر بر هدف اصلی مدیران سازمان خدشهای وارد نمیکند چراکه واگذاری امتیاز با رضایت تولید کننده و رعایت قوانین و قیمتهای مصوب است.
وی در ادامه اشارهای بر چگونگی تنظیم بازار میوه و ترهبار و مواد پروتئینی در میادین شهرداری داشت و گفت: تمام فروشندگان موظف هستند قیمت اقلام خود را بر اساس مصوبات و قیمتهای تمام شده از سوی کارشناسان سازمان به فروش برسانند و هر روز اجناس باید مطابق قیمت روز برچسب داشته باشد و در معرض دید مشتری قرار بگیرد.
فروشندگانی که از این موارد تخلف کنند یا باعث نارضایتی مشتری شوند، جریمه شده و بنا به جرایم خود مدتی از فعالیت محروم میشوند و در مواقع خاص نیز امتیازشان باطل میشود. شهروندان نیز میتوانند شکایت خود را با سامانه 137 و 1888 در میان بگذارند.
راهاندازی میدان ترهبار در محلات
در راستای اجرای طرح محله محوری، مدیران شهرداری بهدنبال تقسیم عادلانه امکانات مطلوب شهری برای همه شهروندان محلات هستند و راهاندازی مراکز میوه و ترهبار در هر یک از محلات مناطق نیز یکی از وظایف و تدابیر مدیران شهرداری برای تحقق این امر است و خوشبختانه شهرداری منطقه 20 با راهاندازی 14 بازار دائمی و سیار در منطقه شرایط مناسبی برای دسترسی اهالی محلات به مراکز ترهبار فراهم کردهاند.
سعید شیرازی، معاون امور شهری و فضای سبز منطقه 20 با اشاره به فعالیت 14 میدان ترهبار سیار و دائمی در منطقه تصریح کرد: شهرداری منطقه بهعنوان میزبان میادین فقط تملک مکان استقرار میادین را برعهده دارد و تجهیز، واگذاری و نظارت بر فعالیت بازارچهها برعهده سازمان میادین ترهبار است.
این روزها مراکز ترهبار در محلات در فهرست یکی از مهمترین مطالبات شهروندان قرار گرفته است و شورایاران محلات نیز با پشتکار فراوان سعی دارند درخواستهای مربوطه را از طریق رسانه و ملاقات حضوری به گوش متولیان امر برسانند.
اما جالب است بدانید که راهاندازی میادین ترهبار نیازمند روندی طولانی است که شاید بسیاری از شهروندان از آن بیخبر باشند که اطلاع از مراحل اداری و اجرایی آن خالی از لطف نیست.
معاون امور شهری منطقه 20 با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: اهالی محلاتی که دسترسی به مراکز خرید میوه و ترهبار ندارند تقاضای خود را از طریق شورایاران به مسئولان شهرداری منطقه اعلام میکنند، سپس تقاضای آنها از سوی ناحیه مورد بررسی منطقه قرار گرفته و درخواست آنها به سازمان میادین ارسال میشود و در صورت موافقت کارشناسان مربوطه، اهالی موظف هستند تا زمین مناسبی را برای ساخت و راهاندازی میدان به شهرداری معرفی کنند. سپس مدارک و شرایط زمین مذکور برای کارشناسان سازمان میادین ارسال میشود و در صورت موافقت نهایی کارشناسان و رعایت ضوابط مربوطه، زمین مورد نظر از سوی شهرداری تملک شده و با بسترسازی مناسب و انجام اقدامات عمرانی در اختیار سازمان قرار میگیرد تا با جذب پیمانکار، میدان ترهبار به بهرهبرداری برسد.
نام محله | نشانی | وضعیت استقرار |
---|---|---|
ظهیرآباد | میدان شهید حسنزاده | میدان دائمی |
حمزهآباد | میدان شهید غیبی | میدان دائمی |
13 آبان | خیابان صحرایی شمالی | میدان دائمی |
شهادت | میدان شهید بروجردی | میدان دائمی |
دولتآباد | بین فلکه اول و دوم | میدان دائمی |
استخر | خیابان کریمی شیرازی | میدان دائمی |
بهشتی | خیابان شهید رجایی | کانکس |
ولیآباد | خیابان شهید فدایی | کانکس |
نفرآباد | میدان بشارت | کانکس |
فیروزآبادی | فدائیان اسلام | کانکس |
حمزهآباد | جنب ایستگاه مترو | کانکس |
ارکیده | فدائیان اسلام شمال | کانکس |
قدس | بلوار قدس دولتآباد | کانکس |