سازه های چوبی میراثی ماندگار در بین هنرمندان اهل ری

صنایع دستی از جمله هنرهای ماندگار یک ملت و سازه های چوبی جزیی از میراث گرانبهای هنرمندان اصیل ایران زمین بویژه اهالی شهر ری به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، تمدن چند هزار ساله ایران باستان ، میراثی ماندگار برای مردمان این سرزمین کهن به یادگار گذاشته که مجموعه این آثار ، هویت ملی و تاریخ پرفراز و نشیب آنرا به خوبی به تصویر خواهد کشید.

یکی از این مظاهر که در شاخه های متنوع خود نمایی می کند و از سویی بازگو کننده ذوق و هنر ایرانیان است ، صنایع دستی می باشد.

شهرری به عنوان مهد انواع هنر و هنرمندان ، این بارهم هنرمندی دیگر را در عرصه ای نو به دنیای هنر معرفی کرد.

‘علیرضا امیری’ هنرمند 39 ساله از محله دولت آباد که در رشته ساخت ماکت های چوبی فعالیت می کند با هنرنمایی و کمی چاشنی ذوق، تکه های چوب بی قواره را در قالب هایی نوین ، جانی دوباره می بخشد.

این هنرمند اهل شهر ری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طی چند سال گذشته در زمینه ماشین آلات سنگین فعالیت داشته ، گفت: از حدود سه سال قبل با هنرهای دستی آشنا شدم و ساخت ماکت های چوبی را از آن زمان آغاز کردم.

امیری افزود: این کار را به صورت خودآموز و با نگاه به الگوهای ساخته شده یاد گرفتم و استادی نداشتم وابتدا نمونه های ماکت های چوبی را دراینترنت دیدم و به کارهای چوبی علاقه مند شدم و از این رو تصمیم گرفتم همان ماکت ها را با کیفیتی بهتر بسازم.

وی با اشاره به اینکه ابزارهایی که در این هنراستفاده می شود اصلا گران نیست ، اظهارداشت: این ابزارهای ساده مانند سمباده برقی ، اره ، تکه های چوب و دستگاه برش عمودی می باشد که تهیه آن آسان است.

این هنرمند بیان داشت: در ساخت این سازه ها ازچوب درخت کاج روسی که قیمتی به مراتب پایین تر از دیگر چوب ها دارد استفاده می شود . امیری اظهارداشت: بیشتر مواقع سعی می کنم از ضایعات نجاری استفاده کنم یعنی در حقیقت آنها را مورد بازیافت قرار می دهم.

وی که تاکنون در 2 نمایشگاه داخلی به صورت گروهی شرکت کرده ، گفت: هدف از ورود به این رشته علاوه برعلاقه ، جذب جوانان به این هنر به صورت تولید انبوه و به منظور تامین امرار معاش و درآمد می باشد که تحقق این امر نیازمند حمایت مسوولان است.

امیری با بیان اینکه در زمینه طراحی ماکت ماشین های مختلف ، انواع کشتی ، برج ها از جمله ایفل ، تزیینات منزل، طراحی لباس وغیره تاکنون سفارس های زیادی داشتم ، گفت: مدت زمان ساخت ماکت های کوچک حدود دو هفته و برای کشتی ها سه هفته طول می کشد.

وی ادامه داد: اولین، بهترین و بزرگترین ساخته خود را یک ماکت کشتی می باشد که ساخت آن یک سال طول کشید و به لحاظ احتیاج مالی به قیمتی بسیار پایینی فروختم.

وی با بیان اینکه آمادگی لازم را برای آموزش این هنر به علاقه مندان دارد، اظهارداشت: بارها به اداره هلال احمر و بهزیستی شهرستان پیشنهاد دادم که با معرفی خانواده های بی سرپرست یا بد سرپرست و با آموزش این هنر به آنان و همکاری یکدیگر بتوان این کار را در تیراژ بیشتری تولید و با قیمت مناسب برای فروش به بازارعرضه کرد.

امیری مدت زمان آموزش به داوطلبان را حدود یک ماه عنوان کرد و افزود این مدت به شرط استعداد و علاقه و از طرفی قدرت یادگیری فرد داوطلب بازمی گردد.

این هنرمند اهل ری ادامه داد: هم اکنون در برخی از سراهای محله شهر ری مشغول به آموزش اتوکت و فتوشاپ به هنرجویان این رشته برای یادگیری با ابعاد سه بعدی دراتوکت از ماکت های ساخته شده می باشد.

امیری با تاکید بر استقبال توریست ها ازصنایع دستی کشور اظهارداشت: کشورهای همسایه از جمله عراق، دبی ، آذربایجان علاقه زیادی به صنایع دستی ایران دارند و زمانی که وارد منطقه می شوند بعد از دیدن این صنعت ، سفارش تهیه آن را می دهند.

وی گفت: شهرستان ری به دلیل داشتن هنرمندان بسیار و ظرفیت های مذهبی و گردشگری بالا ، جای رشد در این زمینه را دارد و از طرفی می توان با توجه به ورود زایران و توریست ها به این منطقه آثارهنرمندان را درمعرض دید علاقمندان قرار داد و از قبل فروش آنها درآمد زایی کرد.

اهلبیندرریسازهشهرریماندگارمیراثیهایهنرمندانچوبی
نظرات (0)
Add Comment