سالانه 350 میلیون متر مکعب از آب های سطحی شهر تهران وارد ری می شود

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: سالانه 350 میلیون متر مکعب آب های سطحی تهران وارد حوزه ری می شود.

ˈمحسن شوکتیˈ روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه این آب ها به کانال هایی از جمله سرخ حصار، فیروزآباد ، بهشتی و ذهتابی وارد شده و به دلیل تخلیه انواع فاضلاب خانگی و صنعتی و زباله به یک فاضلاب آلوده کننده تبدیل شده است، افزود: این آب ها آلودگی های بسیاری با خود به همراه دارد و به اراضی کشاورزی شهرستان صدمات جبران ناپذیری وارد می سازد.

وی اظهارداشت: زمینی که ما بر روی آن زندگی می کنیم مهمترین منبع حیات است که بایستی همگان برای حفظ این منبع مهم حداکثر تلاش خود را بعمل آورند.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه در این حوزه جنوبی تهران اراضی کشاورزی مستعدی برای زراعت وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان ناگزیرند از این آب های نامتعارف در آبیاری اراضی خود استفاده کنند که این امر در وهله نخست موجبات نابودی زمین را فراهم می کند.

شوکتی با تاکید براینکه روزانه 200 تن زباله به همراه این آب های سطحی به شهرستان ری وارد می شود، اظهارداشت: از شهرداری منطقه 20 درخواست شده که بررسی کارشناسی انجام دهد که امکان نصب زباله گیر مکانیزه بر سر راه مسیر این کانال ها وجود دارد یا خیر؟ اگر این امکان وجود ندارد لااقل از طریق کانال های بتنی این آب های سطحی را به خارج از شهرستان ری هدایت کنند.

وی تاکید کرد: اگر این آب های سطحی شهر تهران که وارد حوزه ری می شود تصفیه و به نحو درست مدیریت شود، می توان از آن برای آبیاری زمین های کشاورزی مستعد در این شهرستان استفاده و موجبات آبادانی منطقه را فراهم کرد.

شوکتی با تاکید بر اینکه بایستی بحث ورود فاضلاب و پساب در شهرستان ری را جدی گرفت، افزود: انتظار حداقل مردم شهرستان این است که به حق حیات آنان احترام گذاشته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پنج درصد از کل واحدهای صنعتی بزرگ استان تهران در این شهرستان فعال هستند، اظهار داشت: تمامی فعالیت های واحدهای صنعتی کوچک وبزرگ در شهرستان در تمامی بخش ها اعم از سیستم فاضلاب، نصب فیلتر بر روی خروجی های دودکش و هم در بخش مدیریت پسماند تحت پایش و نظارت مستمر کارشناسان این اداره قرار دارند.

شوکتی تاکید کرد: هم اکنون تعداد پنج هزار و 184 واحد صنعتی بزرگ، 30 هزار واحد صنعتی کوچک و 14 هزار واحد تولیدی و 10 مورد کشتارگاه و 77 مورد واحد خدماتی و 2 مورد تصفیه خانه شهری و تعداد 24 واحد تولید شن و ماسه و آسفالت در این شهرستان فعالیت دارند.

وی افزود: این اداره از حداکثر توان و ظرفیت خود و با همکاری واحدهای ذیربط از قبیل بخشداری ها، فرمانداری، نیروی انتظامی و مراجع قضایی شهرستان در برخورد قانونی با واحدهای آلاینده مستقر در شهرستان و قلع و قمع واحدهای آلاینده غیر مجاز استفاده می کند.

شوکتی همچنین از تخریب 200 کوره ذوب فلزات که به طور غیرقانونی در شهرستان ری فعالیت می کردند خبر داد و گفت: با وجود اینکه تعطیلی و تخریب کوره های ذوب سرب و زغال گیری توسط ماموران این اداره با همکاری واحدهای ذیربط همچنان تا پاکسازی کامل این اماکن ادامه دارد، لیکن این واحدها به دلیل درآمد زایی همواره از یک نقطه به نقطه دیگر از شهر نقل ومکان می کننند و همانند قارچ های سمی در گوشه و کنار شهر می رویند و متولیان این امر افرادی سودجو هستند که درآمد را به سلامت مردم ترجیح می دهند.

شوکتی به صاحبان زمین های که اجازه فعالیت به این کارگاه های غیر مجاز ذوب سرب، استخوان سوزی و زغال گیری در زمین های خود می دهند هشدار داد و تصریح کرد: من بعد صاحبان این زمین ها نیز تحت پیگیرد قانونی قرار می گیرند .

وی با تاکید بر اینکه فعالیت واحدهای زغال گیری و چربی سوزی بدترین نوع فعالیت زیستی محیطی در شهرستان است، اظهار کرد: قلع و قمع این واحدها با همکاری بخشداری ها، دهیاریها، شهرداریهای نواحی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با حکم مراجع قضایی انجام می شود.

شوکتی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان ری دو کارخانه تولید روغن نباتی و مارگارین فعال هستند ، افزود: کارخانه تولید روغن مارگارین که خوشبختانه تمام استانداردهای زیست محیطی را رعایت کرده و در کارخانه روغن نباتی شماره 2 ورامین نیز بخش روغن کشی بطور کامل حذف شده لیکن در آینده نزدیک قرار است که سیستم حذف بو نیز تعبیه شود و پساب این واحد نیز به سیستم فاضلاب شهری انتقال یافته و سپس کار تصفیه انجام شود.

وی در ادامه در خصوص کارخانه سیمان تهران اظهارداشت: این کارخانه به دلیل وضعیت خاص منطقه و تحت تاثیر قرار دادن هوای شهرتهران و ری، بطور مستمر تحت پایش و کنترل زیست محیطی قرار دارد.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه در سال گذشته واحد هفتم کارخانه سیمان برای مدتی تعطیل شد، افزود: بعد از آن با برپایی جلسات تخصصی مکرر با کارشناسان آن واحد صنعتی ، مقرر شد که طی یک برنامه زمان بندی شده (تا پایان سال 94) مسوولین کارخانه سیمان نسبت به تقویت و بهسازی تمامی فیلترها و مدیریت پساب و گسترش فضای سبز مجمتع اقدامات لازم را انجام دهند.

شوکتی با تاکید بر اینکه یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در تمام شهرستان های استان نظارت مستمر بر صیادان دارد، افزود: یگان حفاظت پس از بررسی اسناد و مدارک صیادان در صورتی که غیرمجاز باشند با آنان برخورد قانونی خواهد کرد که در این زمینه طی سال های 90 الی 92 تعداد 13 شکار غیرمجاز پرندگان اعم از کبوتر و عقاب طلایی بوده که تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری درپایان خاطر نشان کرد: شهرستان ری به لحاظ قدمت تاریخی و وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که ری قبله تهران است بایستی از همه لحاظ سرآمد و توجه ویژه ای به این شهرستان شود که متاسفانه اینطور نیست و این شهرستان به لحاظ همجواری با شهر تهران همیشه بایستی مشکلات آن را هم بر دوش کشد.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment