سنگ تراشان غیر مجاز جان مردم قلعه نو شهرری را به لب آورده اند

کار جان مایه زندگی است و کسب روزی حلال افتخار و سنگ تراشی نیز شغلی سخت و جانفرسا با دسترنجی شیرین، اما این سختکوشان با گرد و غبار سنگ و آلودگی های ناشی از آن جان ساکنان قلعه نو شهرری را به لب آورده اند.

 برخی حرف و شغل ها با اینکه فعالیتی به شمار رفته و درآمدزایی برای افراد دارد ولی در برخی مواقع این کارها مایه دردسر دیگران و معضلی برای جامعه است .

آرزوهای بزرگ و طولانی برخی افراد و یا صاحبان سرمایه برای رسیدن به اهداف خود و از طرفی عدم توجه به مطالبات اطرافیان در این مسیر، موجب بروز مشکلاتی خواسته و یا ناخواسته در محیط زندگی مردم می شود و در این رهگذر متاسفانه درآمدهای کلان حاصل از فعالیت انجام شده چشم برخی سودجویان را کور و دل آنان را به مانند سنگ سخت کند.

حرفه سنگ تراشی از جمله مشاغل سخت و زیان آور است اگر برابر قانون کار با آن رفتار شود ولی در مقابل چنانچه این حرفه در جایی دور از چشم قانونگذار و مکانی غیر مجاز فعالیت داشته باشد، نه تنها این امر موجب آزار و اذیت دیگران بلکه مایه دردسر ادارات بیمه، کار، بهداشت و درمان و محیط زیست از یک طرف و فرمانداری و بخشداری به عنوان متولیان دستگاههای دولتی و اجرایی در مواجه با مطالبات مردم می شود.

به گفته اهالی بخش قلعه نو از توابع شهرستان ری حدود سه سالی است که از دست سنگ تراش های غیرمجاز که تعداد آنها بالغ بر 200 کارگاه بزرگ و کوچک می شود ، آرامش ندارند و اما تا کنون هیچ دستگاه اجرایی اعم از محیط زیست، بهداشت، کار و تامین اجتماعی برای پیگیری این خواسته به حق مردم منطقه حرکتی انجام نداده اند.

وجود کارگاههای سنگ تراشی در کنار مناطق مسکونی و کشاورزی موجب شده آلودگی بیش از حد غبارتراش سنگ و همچنین ضایعات این شغل خطرات زیست محیطی برای اهالی و فساد محصولات کشاورزی را به بارآورد و این درحالی است عدم توجه مسوولان به این معضل ، موجب رشد تعداد این کارگاهها در اراضی کشاورزی نیز شود.

بهره گیری از نیروهای اتباع بیگانه مجاز یا غیر مجاز در این کارگاهها یکی دیگر از موارد مشکل ساز در منطقه می باشد و در جایی که منطقه شهرک صنعتی شورآباد و شهرسنگ احداث شده ، متاسفانه هیچ ارگانی برای انتقال این کارگاهها به مناطق صنعتی وجود ندارد و آلودگی محیط زیست روز به روز اهالی قلعه نو را آزار می دهد.

رضا خراسانی و داود گلستانی از اهالی این منطقه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشتند: بارها از سوی اهالی به فرمانداری شهرستان ری و شهرداری منطقه 20 نامه داده ایم برای جلوگیری از فعالیت این کارگاهها ولی همچنان جواب قانع کننده ای در این خصوص دریافت نکرده ایم.

کاظم نظری از کشاورزان منطقه به ایرنا گفت: محصولات زراعی این منطقه بیشتر گندم و ذرت است و از طرفی وجود گرد و غبار غلیظ حاصل از تراش سنگ در فضا موجب وارد شدن ضرر هنگفت به گندم و ذرت تولیدی کشاورزان منطقه شود .

وی گفت: بارها به اداره جهاد کشاورزی، فرمانداری ری و بخشداری قلعه نو و حتی شهرداری منطقه 20 نامه ارسال کرده ایم که جلوی فعالیت این کارگاهها گرفته شود ولی همچنان منتظر اقدام عملی برای این کار می باشیم.

نعمت فلاح و رجب فاضلی از کشاورزان قلعه نو به خبرنگار ایرنا گفتند: بالغ بر 70 هکتار اراضی کشاورزی در این منطقه وجود دارد که کارگاههای سنگ تراشی نه تنها موجب آزار و اذیت مناطق مسکونی بلکه کشاورزی شده و از طرفی اداره برق منطقه برق و آب روستایی ، برق سه فاز و چاه آب در اختیار این کارگاهها قرار داده و شهرداری منطقه 20 نیز کاملا در جریان فعالیت سنگ تراش ها است.

این کشاورزان اظهارداشتند: نامه های متعدد به دیوان عدالت اداری و محیط زیست برای غیرقانونی بودن فعالیت این کارگاهها و همچنین آلوده کردن محیط زیست مردم و انتقال و حمل نخاله های سنگ تراشی به زمین های کشاورزی به مسوولان ارایه کرده ولی تاکنون جواب مقتضی در این خصوص دریافت نکرده ایم.

بخشدار قلعه نو نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: کارگاههای سنگ تراشی از سالها پیش برای اهالی این منطقه دردسرساز ایجاد کرده و با توجه به اینکه بیشتر راههای روستایی این منطقه خاکی است ، وجود غبار حاصل از تراش سنگ در این کارگاهها و از طرفی گرد و خاک سطح معابر موجب بروز خطرات زیست محیطی و تهدید اهالی محل در مواجهه با انواع بیماری های پوستی و ریوی شده است.

کریم رئوف افزود: موضوع را با فرمانداری شهرستان ری در میان گذاشته و از شهرداری و ادارات بهداشت و درمان و محیط زیست و دیگر ارگانهای ذی ربط برای رفع این معضل که به شدت زندگی مردم منطقه را با مشکل مواجه ساخته ، درخواست همکاری شده است.

آوردهاندبهتراشانجانراسنگشهرریغیرقلعهلبمجازمردمنو
نظرات (0)
Add Comment