سه اثر تاریخی بخش فشافویه شهرستان ری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

 به گزارش راگانیوز‘امیر مسیب رحیم زاده’ اظهارداشت: همچنین مراحل ثبتی آثار تاریخی پل شکسته و کاروانسرای شاه عباسی نیز در فهرست آثار ملی در حال اجرا است و تا اواخر سالجاری انجام خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون تعداد 37 آثار تاریخی شهرستان ری به ثبت ملی رسیده که با طی کردن مراحل فوق تعداد آثار ثبتی به 39 واحد افزایش خواهد یافت.

رحیم زاده تصریح کرد: کاروانسرای شاه عباسی درجنوب غربی میدان حضرت عبدالعظیم شهر ری و روبروی مسجد خاتم النبیین قرار داشته و مساحت آن حدود یک هزار متر مربع و متعلق به دوران صفوی می باشد که در دوره قاجاریه مورد مرمت قرار گرفته است.

رحیم زاده در مورد نحوه ساخت این کاروانسرا اظهارداشت: این کاروانسرا از چهارایوان تشکیل شده و شامل یک طبقه پیرامون حیاطی هشت وجهی است که چهار ایوان آن در وجه اصلی و در اطراف ایوان ها، حجره ها و اصطبل ها واقع شده و در پی بنا از مصالحی نظیر سنگ های رودخانه ای و لاشه ای استفاده شده و دیوارهای آن با استفاده از آجرهای خطایی و پوشش کاهگلی ساخته شده است.

رحیم زاده اظهارداشت: پشت بام این بنا نیز پوششی عایقی از کاهگل دارد که قسمت های از آن در گذشته آسیب دیده و یکی از دهانه های درب ورودی در ضلع شرقی بوسیله سازمان میراث فرهنگی در سال 86 مرمت شد.

وی ادامه داد: آب انبار آراد از جمله آثار قدیمی و تاریخی است که در روستای آراد که جزو دهستان حسن آباد بخش فشافویه شهرستان ری واقع شده و دارای دو بادگیر در دو طرف یک گنبد بزرگ است و در بالای گنبد نورگیری فانوسی شکل مشبک که خود نسبت به بنا زیبایی خاصی دارد، تعبیه شده و گنبد آب انبار شکل کله قندی داشته و ارتفاع آن 10 متر می باشد که از خشت ساخته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری در مورد اثر تاریخی و مذهبی امامزاده ‘هاجر خاتون’ افزود: این مکان در شرق روستای ‘اشتهازان’ از بخش فشافویه شهرستان ری واقع شده و بسیاری از مورخین امامزاده هاجر خاتون را از اولاد امام موسی بن جعفر(ع) می دانند.

روستای کلین با 850 نفر جمعیت در 36 کیلومتری جنوب شهرری از توابع بخش فشافویه و در شش کیلومتری شرق شهر حسن آباد قرار دارد.

آرامگاه شیخ یعقوب کلینی پدر محدث بزرگ اسلام در این روستا می باشد و آثار تاریخی دیگری مانند یخچال کلین، امام زاده حسن، تپه نچیر، امامزاده یحیی و انبار گندم در این روستا واقع است که سالانه مسافران و به خصوص دانشجویان زیادی از این محل و آثار تاریخی آن بازدید می کنند.

بخش فشافویه از توابع شهرستان ری متشکل از 37 روستا و با 70 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شهرری و در مسیر جاده قدیم تهران – قم قرار دارد.

آثاراثربخشبهتاریخیثبتدررسیدریسهشهرریشهرستانفشافویهفهرستملی
نظرات (0)
Add Comment