شمیرانات هم از تهران جدا شود/ری باید سال‌ها قبل جدا می‌شد

راگا نیوز: معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه جداسازی شهرری از تهران باید سال‌ها قبل انجام می‌شد، گفت: استانداری باید در خصوص جداسازی شمیرانات نیز اقدام کند.

حمیدرضا صارمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره جداسازی شهرری از تهران اظهار داشت: در مدیریت کلان شهرها نکات اساسی وجود دارد که لازم است در دراز مدت به آنها توجه شود.

وی در این باره به دو نکته اشاره کرد و گفت: توسعه کالبدی کلان‌شهرها نباید به هویت، تاریخ و تمدن شهرهای ملحق شده لطمه‌ای بزند و نباید فاصله طبقاتی شمالی و جنوبی شهر را افزایش دهد.

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان داشت: با توجه به این دو اصل مدیریت شهری در طی سه دهه گذشته موفقیت چشمگیری نداشته است.

وی ادامه داد: شهر ری به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشور دارای هویت و جایگاه مستقل شهری است که اساساً در نظام برنامه‌ریزی شهر تهران به عنوان یک منطقه لحاظ می‌شود که بسیاری از شاخص‌های آن نیز با مناطق توسعه یافته‌تر تهران اختلاف دارد.

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: جداسازی شهرری از تهران در صورتیکه بر دو اصل ذکر شده توجه داشته باشد که هم هویت و تاریخ گذشته آن را احیا کرده و هم آسایش ساکنان را افزایش دهد موضوعی مطلوب است.

صارمی یادآور شد: از سویی دیگر نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد و نقصی که به این جداسازی وارد است بحث مدیریت یکپارچه شهری است.

وی ادامه داد: مدیریت واحد شهری موضوعی کاملاً متفاوت از بحث جداسازی شهرری از تهران است چرا که مدیریت واحد شهری به معنی گسترش حوزه اختیارات عملکردی مدیران شهری است نه اینکه توسعه کالبدی و گسترش مرز جغرافیایی؛ این دو موضوع کاملاً مجزا است.

وی گفت: با این وضع به نظر می‌رسد جداسازی شهرری می‌بایست سال‌ها قبل انجام می‌شد چرا که برخی از مسائل و مشکلات شهر تهران به مرور زمان دامن‌گیر شهرری نیز شده است و اگر این فرآیند ادامه پیدا کند بخش زیادی از هویت شهرری از بین خواهد رفت.

صارمی در پیشنهادی به استانداری تهران، گفت: استانداری باید در خصوص جداسازی شمیرانات نیز اقدام کند به دلیل اینکه محلات شمیرانات و گذشته آن دستخوش ساخت و ساز‌های فراوانی در طی دو دهه گذشته شده و عملاً مناظر طبیعی، چشم‌اندازها، باغ‌های شمیران و محلات قدیمی آن از بین رفته که سبب آسیب رساندن به تعلق خاطر مکانی افراد بومی این منطقه شده است.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment