هانا فرجادی یکی از دانشآموزان این کلاس بهعنوان شهردار منطقه 20 تمامی خواستههای خود و دوستانش را از عوامل تحت امر خواستار شد.
این گروه 30 نفره در ابتدا در مورد خواستههای خود به مشورت پرداختند و همگی بر داشتن آسمان آبی و زمین پاک تاکید کردند و داشتن هوای پاک را حق خود دانستند و سپس با نقاشیهای کودکانه خود این مطلب مهم را یادآور شدند.
خروج کارخانههای آلاینده شهری یکی از خواستههای این گروه بود که شهردار وقت دستور بررسی و انتقال آن را به معاون امور شهری و فضای سبز منطقه 20 داد.
هانا فرجادی شهردار منطقه 20 در تماس تلفنی با معاون امور شهری و فضای سبز منطقه 20 گفت: «سلام آقای مهندس من شهردار منطقه 20 هستم، سه کارخانه در شهرمان هست که هوا رو آلوده کرده و نمیتوانیم خوب نفس بکشیم سریعا بررسی کنید و آنها را به خارج از شهر انتقال دهید فقط شش ماه مهلت دارید.»
فرجادی در مدت زمانی که شهردار منطقه بود با شهردار ناحیه پنج نیز تماس تلفنی برقرار کرد و گفت: «من شهردار منطقه 20 هستم مدرسه ما 18 دی هست و آسفالتش خرابه، دوستانم در زمان بازی زمین میخورند زانوی شلوارشان پاره میشه، سریع آسفالت حیاط مدرسه را درست کنید در ضمن برای ورزش و بازی هم هیچ وسیلهای در حیاط مدرسه نداریم برای ما وسیله ورزشی نصب کنید، بعد در باغچه هم گل و گیاه بکارید فقط تا پایان فروردین فرصت دارید فراموش نکنید مدرسه من 18 دی است.»
شهردار اولیهای منطقه 20 بهصورت همزمان در دو گروه وارد دفتر کار شهردار منطقه 20 و قائم مقام شهردار منطقه شدند و در جریان امور مربوط به اداره شهر قرار گرفتند.
منصور کتانباف شهردار منطقه 20 از اجرای این طرح ابراز رضایت کرد و گفت: دانشآموزان امروز آیندهسازان فردا هستند و موثرترین جامعه هدف برای طرح آسمان آبی زمین پاک محسوب میشوند.
وی با اشاره به اینکه اغلب فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری برای دانشآموزان و کودکان برنامهریزی و اجرا میشود، افزود: دانشآموزان بهعنوان همیاران مدیریت شهری میتوانند برای نهادینه کردن رویکردهای مهمی نظیر حفظ محیط زیست شهری و اصلاح رفتارهای ترافیکی نقشآفرینی کنند.
اصغر عطائی قائم مقام شهردار منطقه نیز که پذیرای 15 شهردار اولی بود طرح اجرای شهردار اولیها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مطمئنا این حضور کودکان، در فضای اداری شهرداری و آشنایی با امور مربوط به اداره شهر به یکی از ماندگارترین خاطرات برای آنها تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح علاوه بر اینکه موجب آشنایی دانشآموزان با چگونگی اداره شهر شد، حساسیت توجه به نگهداشت شهر را نیز برای آنها ایجاد کرد.