صنایع دستی شهر ری میراثی برجای مانده از ذوق و هنر مردم این دیار

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری گفت: نمایه ها و جلوه های صنایع دستی ری از مهمترین میراث برجای مانده از ذوق و هنر مردمان گذشته این دیار است که هر کدام به تنهایی اصالت و درخشانی تمدن باستانی این خطه را نمایان می کند.

امیرمسیب رحیم زاده روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنرمندان و صنعتگران این شهرستان در یکصد رشته از 250 رشته استاندارد تعریف شده صنایع دستی کشور در قالب 15 گروه فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد : این هنرمندان را در رشته های چوبی، آبگینه، سفال و سرامیک ، مصنوعات سنگی ، دوخت های تزیینی، مصنوعات فلزی فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: مصنوعات فلزی، سفالی ، چوبی، سنگی، دوخت های تزیینی، بافته های دار مانند تابلو فرش و ساخت شیشه، تراش شیشه و نقاشی روی شیشه علاوه بر بازارهای داخلی در خارج کشور نیز طرفداران زیادی دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون سه هزار و 800 هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی شهرستان ری دارای پروانه کاری بوده و تعداد زیادی از این هنرمندان در 760 کارگاه تولیدی و کارگاه های خانگی به فعالیت مشغول هستند.

رحیم زاده تاکید کرد: 95 درصد فرآیند تولید صنایع دستی شهرستان ری با ابزار دستی و نیروی انسانی تولید می شود که مواد اولیه آن در هر محل و مکانی به فراوانی قابل دسترسی است.

وی گفت: صنایع دستی این شهرستان بدون هیچگونه محدودیت گمرکی به کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا صادر و همه ساله مقادیر زیادی درآمد ارزی از این محل عاید کشور می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری افزود: ری به لحاظ تاریخ و تمدن هفت هزار ساله، هنرمندان پیشکسوت و کارگاه های فعال صنایع دستی صاحب نامی دارد.

به گفته وی، صدور کارت شناسایی صنعتگری، ارایه معرفی نامه به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات با کارمزدهای پایین و پوشش بیمه تامین اجتماعی هنرمندان و صنعتگران از جمله خدماتی است که به هنرمندان ارایه می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی با حضور صنعتگران و هنرمندان برجسته، نقش مهمی در رونق و ماندگاری صنایع دستی شهرستان است و افزود: به مناسبت روز جهانی صنایع دستی نمایشگاهی از 23 تا 24 خرداد ماه در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برپا شده که تعدادی زیادی از هنرمندان این شهرستان در رشته های متعدد اعم از قلم زنی، نقاشی روی کاشی و شیشه گری دستی ، معرق و سفالگری شرکت دارند.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment