طرح پایش ید دانش آموزان در شهرستان ری اجرا شد

راگانیوز – کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری گفت: به منظور پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، طرح پایش ید ادرار دانش آموزان هشت تا 10 ساله طی 2 روز در ماه جاری از سوی شبکه اجرا شد.

ˈماندانا دقیقیˈ روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: یکی از راههای شناسایی کمبود ید در جامعه سنجش ید موجود در ادرار کودکان هشت تا 10 ساله می باشد.

وی با بیان اینکه دراین طرح 16 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه نمونه ادرار پنج دانش آموز در رده سنی 8 تا 10 سال جمع آوری شد، افزود: نمونه های جمع آوری شده به آزمایشگاه ارسال و پس از بررسی، در خصوص برنامه ریزی های کلان برای آموزش تغذیه و اصلاح الگوی غذایی اقدام لازم بعمل آمد.

دقیقی اظهار داشت: نتایج ید سنجی سال گذشته حاکی از کمبود شدید این ماده نبوده ، اما میزان دریافت نمک هر فرد بیش از نیاز می باشد که این امر منجر به بروز پرفشاری خون در افراد جامعه می شود .

وی با تاکید بر اینکه میزان دریافت مطلوب ید نیز در حد استاندارد نیست، اظهار داشت: توازن بین کمبود خفیف ید و زیادی دریافت ید برقرار نیست و لازم است آگاهی جامعه در خصوص مصرف کافی نمک یددار تصفیه شده از طریق آموزش چهره به چهره در مراکز بهداشتی و برگزاری کلاس آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

دقیقی بزرگ شدن بدون علامت تیروئید (گواتر )، سقط و مرده زایی، کم کاری تیروئید، کوتاهی قد، اختلالات روانی،کر و لالی، اختلال تکلم، نقایص حرکتی، ناهنجاری های مادر زادی، افزایش مرگ و میر دوره نوزادی، فلج اسپاستیک، کرتنیسم (عقب افتادگی ذهنی) عصبی و اختلال در عملکرد فیزیکی و ذهنی انسان را از عوارض ناشی از کمبود ید ذکر کرد که با استفاده از مواد غذایی حاوی ید و مصرف نمک یددار تصفیه شده به آسانی قابل پیشگیری می باشد.

آموزاناجرادانشدرریشدشهرریشهرستانطرحپایشید
نظرات (0)
Add Comment