فرصت های سرمایه گذاری خارجی در شهرستان ری بررسی شد

به گزارش راگا نیوز ، دفتر فرمانداری ویژه شهرستان ری روز چهارشنبه پذیرای یک هیات خارجی متشکل از سرمایه گذاران، صنعتگران و تجار سه کشور روسیه، آذربایجان و قزاقستان به منظور بررسی هرچه بیشتر همکاری های طرفین در زمینه اقتصادی بود، هیاتی که قرار است یکماه در شهر ساری و در شمال کشورمان اقامت داشته باشد.

**شهرستان ری از ظرفیت های عظیمی در بخش سنگ برای همکاری با روسیه برخوردار است
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری دراین جلسه که علاوه بر میهمانان خارجی، برخی از مسوولان محلی از جمله روسای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و تعدادی از صنعتگران در آن حضور داشتند، در سخنانی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی کشورمان اظهار کرد: ایران از جایگاه اقتصادی مناسبی به منظور سرمایه گذاری خارجی برخوردار است.
هدایت الله جمالی پورافزود: دولت یازدهم با درک عمیق از روابط بین الملل و همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورهای جهان به خصوص کشورهای منطقه و همجوار گام های مناسبی را برداشته است.
وی ضمن تاکید بر وجود امنیت کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه گفت:ایران با برخورداری از قابلیت های اقتصادی فراوان، دسترسی به بازارهای منطقه ای و همچنین ظرفیت های علمی، مستعد سرمایه گذاری خارجی است.
جمالی پور با اشاره به وجود یک همبستگی تاریخی و همچنین اشتراکات فراوان بین ایران و کشورهای آسیای میانه گفت: دولت و ملت ایران نیز علاقمند به انجام تعاملات هرچه بیشتر اقتصادی با سایر کشورها به خصوص کشورهای همجوار می باشند.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه و بازدید از یک نمایشگاه سنگ در شهر مسکو، گفت: شهرستان ری از ظرفیت های عظیمی در بخش سنگ برای همکاری با روسیه برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه مبادلات بین ایران و روسیه بایستی دو طرفه باشد و روس ها نیز بایستی قوانین و مقررات مربوط به سرمایه گذاری و واردات از ایران را تسهیل کنند، گفت: تعامل هرچه بیشتر با روسیه نیازمند تغییر سیاست های انقباضی و یکطرفه از سوی این کشور است.
جمالی پور با تاکید بر اینکه، شهرستان ری بعنوان یک شهر متمدن با سابقه تاریخی 7 هزار ساله آماده همکاری هرچه بیشتر در زمینه سرمایه گذاری خارجی است، حوزه کشاورزی، تصفیه آب، صنایع پتروشیمی، صنایع دارای فناوری پیشرفته (های تک)، حوزه صنایع معدنی همچون طلا و مس، صنایع چوبی را از جمله ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه برای همکاری و سرمایه گذاری های مشترک عنوان کرد.

** شهرستان ری آماده صادر کردن سبزیجات به آسیای میانه است
رییس جهاد کشاوری شهرستان ری نیز در این نشست با تاکید براینکه شهرستان ری در حال حاضر بعنوان قطب کشاورزی و دامپروری استان تهران مطرح است، گفت: شهرری هم اکنون 20 درصد شیرخام و 20 درصد گوشت قرمز استان تهران را نیز تامین می کند.
داریوش جوادی با اشاره به وجود 3 هزار و 500 هکتار مزارع سبزیکاری در شهرستان ری و تولید سالانه 240 هزار تن در این منطقه، گفت: ری از ظرفیت های لازم به منظور صدور سبزیجات بسته بندی شده به کشورهای آسیای میانه برخوردار است که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

**شهرک صنعتی شمس آباد زمینه مطلوبی برای سرمایه گذاری مشترک ایران و آسیای میانه است
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری نیز در این نشست با اشاره به قابلیت های صنعتی شهرری با تاکید بر اینکه هم اکنون تنها منطقه ویژه اقتصادی استان تهران در ری واقع شده است، گفت: در حال حاضر شهرک صنعتی شمس آباد نیز بعنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه با بیش از 2 هزار واحد صنعتی در بیش از 3 هزار هکتار در جنوب شهرستان ری قرار دارد.
عزیزاله افضلی با اشاره به فعالیت معدنی در شهرستان ری گفت: شهرستان ری از نظر تنوع معدن در استان تهران چهارم است و اخیرا دو معدن طلا و مس که ظرفیت اشتغال زایی تا یکهزار نفر را دارند در شهرستان ری کشف شده است که در مرحله مطالعاتی قرار دارند.
وی با بیان اینکه، نخستین کارخانه تولید کننده سیمان کشور با قدمت 65 سال در شهرستان ری واقع شده است، به برخی از صنایع و شرکت های بزرگ مانند شرکت پالایشگاه تهران، ایرانول و بهران در این منطقه اشاره کرد و گفت: حدود پنج هزار واحد صنعتی متوسط در شهرستان ری فعالیت می کنند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری در ادامه، صادرات در گروه فلزات و اتصالات، صنایع ساختمانی مانند سنگ، خدمات فنی و مهندسی، شیشه و صنایع مرتبط با آن، ملزومات چوبی و فلزی و پی وی سی و روغن های خودرو را از جمله اقلام صادراتی شهرستان ری عنوان کرد.

** چوب، آهن آلات و تولیدات فولادی می توانند حوزه سرمایه گذاری مشترک ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه باشند
مدیر عامل شرکت اورال روسیه نیز که به نمایندگی از هیات خارجی در این نشست سخن می گفت با اشاره به دوستی تاریخی مابین ایران و همسایگان شمالی خود گفت:تحریم های روسیه شرایط منطقه ای را تغییر داده است و شرکت نفتی اورال روسیه با خروج آمریکایی ها بدنبال بازکردن منطقه جدیدی برای فعالیت از جمله سرمایه گذاری نفتی در ایران است.
الهام علی اف با بیان اینکه، روسیه 30 درصد خاک جهان را به خود اختصاص داده است و از 140 میلیون نفر جمعیت برخوردار است، افزود: شرکت اورال روسیه جدا از تاسیسات نفتی دارای یکهزار و 400 هکتار جنگل است و بزرگترین تولید کننده چوب در دنیاست ضمن اینکه در آهن آلات و تولیدات فولادی نیز فعال است و ایران و روسیه می توانند در این حوزه ها سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.
وی ابراز امیدواری کرد تا در زمینه خرید و واردات انواع گل و گیاه و سبزیجات، سنگ، سیمان و پلی اتیلن و همچنین سرمایه گذاری در حوزه های نفتی، پالایشگاهی و صادرات چوب، آهن آلات، فولاد، گندم و سویا به کشورمان با طرف های ایرانی مذاکرات اثربخشی داشته باشند.

رشهرریشهرستاننشست
نظرات (0)
Add Comment