فشافویه در آستانه خشکسالی + تصاویر

مشکل کم آبی در حسن آباد فشافویه طوری است که دریاچه این شهر خشک شده و این خشکسالی آنقدر جدی است که گاوداری‌های اطراف آن به دلیل کمی آب با بحران مواجه شده‌اند.

 محسن غلامحسینی مدیر عامل شرکت دام گستر واقع در فشافویه ضمن اشاره به مشکل پیش امده اظهار کرد: حدود 20 سال است این مکان راه اندازی شده و قرار بر این بود که برای تامین آب آن از چاه های عمیق استفاده شود.

وی افزود: چهار حلقه چاه برای رفع مشکل کم آبی حفر شد که از این تعداد سه حلقه چاه خشک شد و برداشت آب از یک حلقه چاه صورت می گیرد که میزان آب بسیار کم است.

مدیر عامل شرکت دام گستر تصریح کرد: برای رفع مشکل از آب سد تصفیه کرده و  استفاده می کردیم که امسال سد آبگیری نشد.

وی درباره کم آبی امسال گفت: شرکتی به نام  “آب بران” وظیفه داشت  آب را  از رودخانه کن انتقال داده و پس از آب یاری بخشی از مزارع منطقه ، بقیه آب را به دامداری رسانده و مقداری هم به  کشاورزهای منطقه جنوبی و شرقی حسن آباد برساند.

غلامحسینی بیان کرد: امسال شرکت “آب بران” هم برای خود زمین تهیه کرده و آنها را هم آب داده و آبی که قرار بود به ما بدهد به مزارع خود برده و اکنون سد خالی است.

وی افزود: این شرکت همچنین آبیاری زمین های دیگری را هم در دستور کار خود قرار داده است، برای مثال 600 هکتار زمین از حرم حضرت امام (ره) به یک نفر از همین شرکت اجاره داده و اکنون این زمین ها حاصلخیز شده است.

غلامحسینی گفت: این شرکت همچنین از  محمود آباد، شریف آباد و مقداری از اراضی محمد آباد را اجاره کرده واین زمین ها در حال حاضر زیر کشت است و مستند از این بهتر نیست که زمین ها روزی بایر بوده و اکنون حاصلخیز هستند.

مدیر عامل شرکت دام گستر عنوان کرد: این شرکت زمین ها را اجاره کرده و با این آب که مخصوص دام داری بوده قرار بوده به ما داده شود این زمین ها را به زیر کشت برده و مقداری آب هم به منطقه و مزارع ورامین فروخته شده است.

وی افزود : این شرایط در حالی است که قرار بود این آب به مجتمع ما برسد و هیئت دولت بر اساس همین آب به ما اجازه فعالیت دادند، هیئت دولت وقتی می‌خواهد در حوزه کشاورزی و دام داری طرحی را مصوب کند ، وجود آب را در نظر می گیرد و اگر آب تامین شود آن طرح به تصویب می رسد.

غلامحسینی عنوان کرد: این طرح هم بر پایه همین آب به تصویب رسید که نامه وزیر ، استاندار ، مدیر کل و دیگر مسئولان نیز موجود است.

وی گفت: بر این اساس بود که طرح ساماندهی دامداران داخل شهر تهران که شامل نارمک ، آریاشهر ، صادقیه ، خانی آباد ، یاخچی آباد ، قلعه مرغی ، یافت آباد و دیگر مناطق می شد ، اجرا گشته و این دامداری ها به این منطقه منتقل شدند، در همان اوایل چندسالی مشکل کم آبی نداشتیم ، اما اکنون با این مشکل مواجهیم و از آب خبری نیست.

مدیر عامل شرکت دام گستر ضمن اشاره به هزینه سنگین تامین آب گفت : در حال حاضر هر گاوداری روزانه حدود 4 تانکر آب نیاز دارد ، که هر تانکر در حدود 60 الی 70 هزار تومان برای ما هزینه داردکه ماهانه حدود 3 الی 4 میلیون تومان هزینه  آب می شود و این در حالی است که این هزینه باید حداکثر 200 هزارتومان باشد.

وی هزینه سالانه آب گاوداری ها را حدود 40 میلیون تومان برآورد کرده و خاطر نشان کرد: علاوه بر این هزینه با مشکل آب خانوارهای کارگران نیز مواجه ایم که این آب حتی برای مصارف بهداشتی انان نیز به کار نمی آید و هر کارگر بیش از دو الی سه ماه نمی تواند در این جا دوام بیاورد.

انتهای پیام/ ب

خشکسالیفشافویه
نظرات (0)
Add Comment