كشمكش بين شهرداري و پزشكي قانوني بر سر اموات!

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: اکثر اجساد شهر تهران توسط سازمان بهشت زهرا انتقال می‌یابند و با وجود اینکه در هیچ کجای قانون به جابه‌جایی اجساد توسط پزشکی قانونی اشاره‌ای نشده اما اجسادی که مرگ آنها غیر طبیعی تشخیص داده شود توسط آمبولانس‌های این سازمان به مرکز تشخیصی آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک منتقل می‌شوند.

به گزارش راگا نیوز به نقل ازايسنا، دکتر بشير نازپرور با یادآوری کمبود نیرو و محدودیت ناوگان آمبولانس‌های این اداره کل افزود: اداره کل پزشکی قانونی با وجود همه محدودیت‌های نیروی انسانی و کمبود آمبولانس، هر روز در حدود 30 جسد را توسط 7 آمبولانس فعال برای تعیین علت فوت به مرکز تشخیصی آزمایشگاهی کهریزک منتقل می‌کند.

به گفته وي هر چند مطابق بند 13 ماده 55 شهرداری‌ها، وظیفه حمل اموات و انتظام امور آنها به عهده شهرداری‌هاست و در کل کشور به جز تهران، این خدمات در حال انجام است اما اختلاف برداشت از این قانون بین پزشکی قانونی و شهرداری در جابه‌جایی اجساد همچنان پابرجاست.

مدير كل پزشكي قانوني استان تهران اظهار كرد: برداشت شهرداری از این قانون بر این پایه استوار است که قانون به حمل اجساد دارای جواز دفن اشاره دارد و اجساد بدون مجوز دفن در این قانون مورد اشاره قرار نگرفته‌اند؛ لذا ناچارا این مسئولیت توسط پزشکی قانونی استان تهران در حال انجام است.

نازپرور با اشاره به همکاری نزدیک پزشکی قانونی استان تهران و سازمان بهشت زهرا تصریح کرد: با وجود اختلافات اداره کل پزشکی قانونی استان تهران و سازمان بهشت زهرا، بعد از تعیین علت فوت، جابه‌جایی از مرکز کهریزک تا بهشت زهرا، توسط آمبولانس‌های سازمان بهشت زهرا انجام می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص برخی انتقادات به علت تاخیر حضور آمبولانس‌های پزشکی قانونی در محل تصادف یا محل وقوع مرگ‌های مشکوک خاطرنشان كرد: زمان حرکت آمبولانس‌های سازمان پزشکی قانونی که همگی از کهریزک اعزام می‌شوند، بعد از دستور مقام قضایی است و طبیعی است که زمان حضور آمبولانس‌ها باید از هنگام تماس به بعد در نظر گرفته شود، نه از زمان وقوع حادثه. همچنین تعداد محدود آمبولانس‌های سازمان پزشکی قانونی مزید بر علت است. اگر ابهامات قانونی حضور آمبولانس‌های سازمان بهشت زهرا در صحنه‌های مربوط به تصادفات منجر به فوت یا مرگ‌های مشکوک فراهم شود، طبیعی است كه رضایتمندی مردم فراهم می‌شود و صحنه‌های آزاردهنده پیش چشم مردم کمتر از گذشته می‌شود.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment