مدیریت سوخت در زمستان به تمام واحدهای صنعتی و تولیدی ابلاغ شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما مدیریت سوخت در زمستان به تمام واحدهای صنعتی و تولیدی به صورت مکتوب ابلاغ شد.

‘محسن شوکتی’ روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: اداره محیط زیست شهرستان با توجه به فرارسیدن فصل پاییز و در پیش بودن سرمای زمستان بطور مکتوب به تمامی واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ ابلاغ کرده که پیش بینی های لازم را در خصوص مدیریت سوخت و مواد را داشته تا موجب متراکم شدن آلودگی محیط زیست نشوند.

وی افزود: واحدهای صنعتی بایستی از هم اکنون پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران مدنظرداشته باشند که در این زمینه مدیریت سوخت و منابع و مواد را انجام دهند و اگر این اقدامات تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته باشند با اعمال قانون مواجه خواهد شد.

شوکتی تصریح کرد: در خصوص واحدهای غیرمجاز ضایعات سوزی که بطور پراکنده در سطح شهرستان فعالیت می کنند با دریافت شکایات مردمی و نیز طی گشت های پایش مستمر در صورت مشاهده سریعا با آنان برخورد می شود.

وی با تاکید بر اینکه گزارش مردمی می تواند در زمینه جلوگیری از فعالیت این واحدهای غیرمجاز کارساز باشد، بیان داشت: کارشناسان حفاظت محیط زیست شهرستان همواره بر واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک بصورت مستمر نظارت و کنترل دارند و اگر در بازرسی از این واحدها مشخص شود که آلایندگی وجود دارد ، با حکم قضایی نسبت به تعطیلی این کارگاهها اقدام می شود.

وی افزود: هوا، آب و خاک عناصر تفکیک ناپذیر و تشکیل دهنده محیط زیست هستند که در صورت بروز آلایندگی برای یکی ازاین عناصر، حیات انسان با خطر مواجه می شود.

به گفته وی، زمانی که هوا رطوبت خود را از دست داده بطور طبیعی با خشکی مواجه می شود و چنانچه این خشکی هوا با ورزش باد همراه باشد ضمن اینکه طوفان گرد وغبار به راه خواهد افتاد ، آلودگی محیط را در پی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در زمان بارش، به زمین منتقل و در اینصورت خاک نیز آلوده شده و این آلودگی وارد آب های سطحی و زیر زمین می شود و به نوعی می توان دریافت که همواره این سه مقوله در یک چرخه حیات برهم اثرگذار بوده و از یکدیگر تاثیر می پذیرند.

شوکتی در ادامه افزود: هم اکنون در شهرستان ری کوره آجرپزی سنتی فعالیت نمی کند و تمامی کوره ها به صورت صنعتی هستند و بطورکنترل شده و به عنوان یک واحد صنعتی فعالیت می کنند و دارای فیلتر هوا هستند و اگر از اقدامات زیستی محیطی تخطی کنند برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

وی درخصوص ایستگاهای سنجش آلودگی هوا در این شهرستان اظهارداشت: سنجش آلایندگی هوای شهرستان ری بطور آنلاین رصد شده و برای مرکز نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان ارسال می شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا بطور سیار در سطح استان تهران فعال هستند، تصریح کرد: هم اکنون یک ایستگاه سیار سنجش در مجتمع سیمان تهران مستقر است.

شوکتی نظارت و کنترل و برخورد با هرگونه رفتار که موجب آلودگی محیط زیست اعم از آب و خاک و هوا و حتی آلودگی صوتی را فراهم آورد از وظایف اداره حفاظت محیط زیست است، افزود: همه باید برای پاکیزه نگه داشته شهرتلاش کرده و ابتدا از خود شروع کنیم و حساسیت در داشتن محیط زیست سالم و هوای پاک را به عنوان یک حقوق شهروندی در خود تقویت سازیم.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان با سوزاندن ضایعات محصولات زمین های کشاورزی باعث آلودگی هوا می شوند، افزود: کنترل آلودگی واحدهای صنعتی به راحتی قابل کنترل بوده لیکن هدایت و کنترل بر کشاورزانی که ضایعات زمین های زراعی خود را می سوزانند و باعث آلودگی هوا می شوند بسیار دشوار است و زمانی که اداره محیط زیست نسبت به اعمال قانون اقدام کند آثار جرم از بین رفته و مدرکی دال بر ایجاد این آلودگی وجود نخواهد داشت.

شوکتی بیان داشت: کشاوزارن می توانند با استفاده از تجهیزات کشاورزی، زمین های خود را مجددا احیا و آماده کشت دوم کنند و از سوزاندن (پسچر) علوفه باقی مانده بر زمین خودداری کنند.

وی ادامه داد: در خصوص ساماندهی واحدهای غیرمجاز ضایعات سوزی در سطح شهرستان که ایجاد آلایندگی می کنند در قالب کمیسیون بند 20 ماده 55 با شهرداری منطقه 20 و شهرداری های کهریزک و باقرشهرهمکاریهای خوبی تاکنون انجام شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ری افزود: شناسایی این واحدها در داخل حریم شهرها و ساماندهی و یا در صورت لزوم جمع آوری آنان از جمله مهمترین وظایف این کمیسیون است.

وی گفت: کمتر از پنج درصد مردم از جمله افراد سود جویی هستند که به محیط زیست اهمیت نمی دهند و فقط فکر نفع شخصی خود می باشند لیکن قریب به اتفاق اکثریت مردم هم محیط زیست را می شناسند و هم دوستدار هوای پاک هستند و به آن احترام می گذارند.

شوکتی با بیان اینکه هم اکنون تمامی واحدهای صنعتی شهرستان ملزم به رعایت اقدامات زیست محیطی می باشند، اظهارداشت: درغیر اینصورت با همکاری دستگاههای ذیربط اعم از نیروی انتظامی و مقام قضایی بطور قاطع با آنان برخورد می شود و انجام سریع این امر از سوی دستگاههای ذیربط بواسطه آگاه بخشی و اطلاع رسانی رسانه ها است.

وی گفت: حفاظت از آن آب و خاک از الویت های محیط زیست است و امیدواریم با فرهنگ سازی تمام شهروندان خود را در این زمینه مسوول بدانند تا با احترام گذاشتن به حقوق خود و دیگران بتوان به نحو صحیح از منابع خدادادی بهره برد.

وی از تمامی دستگاههای ذیربط اعم از دستگاه قضایی ، نیروی انتظامی ، فرمانداری و بخشداریها به دلیل همکاری صمیمانه با اداره محیط زیست شهرستان ری در اجرای قانون تشکر و قدردانی کرد.

ابلاغبهتمامتولیدیدرزمستانسوختشدشهرریصنعتیمدیریتوواحدهای
نظرات (0)
Add Comment