سمیه مهدکیا در گفتوگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران، بیان کرد: مهمترین وظیفه مراکز مهد و پیش دبستان ایجاد محیطی امن، سالم، مطلوب و مامنی همچون کانون گرم خانواده برای رشد و تربیت صحیح کودکان است که برای رسیدن به این هدف فعالیتهای آموزش و پرورش پیش از دبستان باید بر برنامهای استوار باشد که محیطی مناسب برای رشد هوشی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم آورد و توانایی حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت کند.
مسئول آموزش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 اظهار داشت: آموزش پیش از دبستان، در پرورش نیروی انسانی خلاق، جایگاه خاصی دارد و پژوهشگران معتقدند بروز ناهنجاریهای رفتاری- آموزشی چون ناتوانی در درک مفاهیم آموزشی، بیقراری و شیطنت در کلاس، بیش فعالی، بینظمی در انجام تکالیف یا رفتارهای شخصی، فرار از مدرسه، تکرار پایه آموزشی (مردود شدن) و هر نوع عدم تعادل رفتاری – آموزشی ناشی از غفلت در آموزش صحیح در پایه پیش دبستانی است.
مهدکیا با اشاره به شکل گرفتن 75 درصد مغز کودک در 6 سال اول زندگی گفت: حدود 90 درصد تواناییهای کودک در این دوران جهت میگیرد، بنابراین کوتاهی در تربیت کودکان در این دوره از زندگی، اثرات زیان بار بسیاری خواهد داشت.
مسئول آموزش مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 تاکید کرد: آموزش مفاهیم علوم به کودکان در یادگیری، مشاهده، جمع آوری اطلاعات، تفسیر نتایج و بازگو کردن تفکرشان را درباره ایدهها و اتفاقاتی که در زندگیشان با آن روبرو میشوند، کمک میکند.
وی با اشاره به این که علوم به کودکان در درک بهتر کمک میکند افزود: هنگامی که بچهها درباره دنیای پیرامونشان چیزی یاد میگیرند، در حقیقت آنها درک بهتری را از وابستگی زندگی خود با محیط به دست میآورند، علوم قدرت تفکر انتقادی را در بچهها بالا میبرد، به همین منظور کتابهای فصل شکوفهها، بابا برفی برای آموزش در کلاسهای مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 انتخاب شده است.
مهدکیا ادامه داد: منظور از آموزش ریاضی در پیش دبستانی، زمینه سازی تشکیل مفهوم عدد و مقدار، برای مراحل بعدی تعلیم و تربیت یعنی دبستان است.
مسئول آموزش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 تصریح کرد: کتابهای کی با کی، کی جاش کجاست، زنگ هوش، این شکلی و اون شکلی، مهمانی عددها و … برای آموزش ریاضی در کلاسهای مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 انتخاب شده است .
وی با بیان این که بچهها میتوانند از طریق هنر، فرصتهایی را برای پیشرفت، جستجو و اکتشاف فراهم آورده اضافه کرد: کودکان با تمرین هنر میتوانند به زیبا شناسی و خلاقیت اصولی دست پیدا کنند به همین منظور کتابهای بشین و بساز و بهارک برای تعلیم آن ها انتخاب شده است.
مهدکیا ابراز داشت: بازی تجربهای است که کودک میتواند به وسیله آن به آموزش خود تنوع بخشیده و از آن لذت ببرد و کتابهای بهارک در این زمینه انتخاب شده است .
مسئول آموزش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 یادآور شد: علاوه بر تعالیم بسیار دین مبین اسلام مبنی بر آموزش مبانی دینی به کودکان، روان شناسان نیز امروزه معتقدند که آموزشهای دینداری باید از دوران کودکی آغاز شود تا نهاد کودک رنگ و بوی دینی بگیرد و رفتار او در دورههای دیگر زندگی مبتنی بر دینداری باشد.
وی با بیان این که کودکی که با خدا آشنا است، هیچ گاه احساس پوچی نمیکند بیان کرد: با این ویژگی کودک در جای جای زندگیش تکیه گاه محکمی خواهد داشت و با همین تکیه گاه، در برابر مشکلات استقامت میکند.
مهدکیا اذعان داشت: تربیت دینی کودک موجب میشود او با والدین خود نیز به خوبی رفتار کند و این امر موجب افزایش وابستگی به والدین میشود.
مسئول آموزش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 توضیح داد: کودکان با مطالعه کتابهای آموزش رفتار و حقوق شهروندی میتوانند با چگونگی حفاظت از محیط زیست، فرهنگ آپارتماننشینی ، حفظ اموال عمومی و نحوه استفاده مناسب از وسایل حمل و نقل عمومی آشنا شده و نسبت به حقوق و تکالیف متقابل اجتماعی احساس مسئولیت بیشتری پیدا کنند و به نظر میرسد کتابهای چه راهی چه جوری، شهروند کوچولو، بچه بازیگوش، کی کارش چیه، جیر جیرک فصل خزون و … برای آموزش مناسب باشد.
وی با اشاره به فعالیت های فوق برنامه در مراکز پیش دبستانی تصریح کرد: بازدید و اردوهای تفریحی، فرهنگی، برگزاری جشنها، مناسبتها، نمایشگاهها و … از دیگر فعالیتهای مراکز مهد و پیش دبستان است.
مهدکیا در پایان خاطر نشان کرد: خانوادهها و اهالی منطقه 20 تا 30 شهریور ماه سال جاری فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 کودکان خود را در مراکز پیش دبستانی فرهنگی هنری این منطقه ثبت نام کنند.