مرمت به سبک هندی در بقاع تاریخی شهرری/ یادی از بانوی بنیانگذار تعزیه

سلسله برنامه های “کشف تهران” این هفته به شناسایی مکانهای تاریخی شهرری و بررسی وضعیت آنها اختصاص داشت. از بقعه جوانمرد قصاب و بی بی زبیده که مرمت آن مورد انتقاد رئیس شورای شهر بود تا توجه به هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی و یادی از تنها بانوی بنیانگذار مراسم تعزیه در شهرری.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین برنامه کشف تهران رئیس شورای شهر تهران در سال جدید به منطقه 20 تهران اختصاص داشت. در این برنامه که همچون سال قبل هر جمعه برگزار می شود، مسجد جامعی از بناهای تاریخی هر منطقه بازدید کرده و از مسائل و مشکلات آن با خبر می شود. در برنامه کشف ری نیز وی به کارگاه صنایع دستی خانگی یکی از هنرمندان صنایع دستی رفت و از نحوه کار او و شاگردانش آگاه شد.

هنرمندان این کارگاه روی سفال نقاشی کرده و آن را می پختند. قرار شد تا این هنرمندان کارهای خود را در نمایشگاه دائمی صنایع دستی واقع در کاروانسرای شاه عباسی به نمایش بگذارند.

کارگاه صنایع دستی خانگی

بازدید از خانه یکی از سالخوردگان شهرری نیز از دیگر برنامه های کشف تهران بود. پیرزنی 70 ساله روی بوم نقاشی می کرد. مضمون این نقاشی ها حیوان و طبیعت بود. او با رنگ و روغن روی صندوقچه نیز نقاشی های کودکانه ای کشیده بود و هر یک از آن صندوق ها را سه میلیون و 500 هزار تومان می فروخت.

اکرم سرتختی، از سن 50 سالگی فعالیت هنری خود را در زمینه نقاشی آغاز کرد و با وجود بی سواد بودن، در 17 نمایشگاه داخلی و 4 نمایشگاه بین المللی شرکت کرده و مورد تقدیر قرار گرفته است. قرار شد مسجد جامعی و همراهانش تعدادی از تابلوهای نقاشی او را خریداری کنند.

پیرزن نقاش

بقعه جوانمرد قصاب که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و دارای معماری زیبایی است، مقصد بعدی مسجد جامعی و همراهانش بود.

نحوه معماری این بنای تاریخی باعث شگفتی بود چرا که دور تا دور سنگ قبر تازه قرار داده شده در این بنا با بنرهایی پوشانده شده بود که نقش کاشی سنتی را داشتند و زیر  این بنرها نیز دیوار نمناک فروریخته بود. همچنین کف این بنا با سنگ مرمر پوشیده شده بود درحالی که سقف و بدنه این بنا آجری بوده است.

یکی از اهالی محله جوانمرد قصاب در این مکان حضور پیدا کرد و گفت که در دهه 70 بسیاری از اشیای تاریخی این مجموعه توسط سارقان به سرفت رفت. آنها تونلی از بیرون بنا به داخل کشیده بودند و توانستند که اشیای تاریخی و سکه های کشف شده در آن را به سرقت ببرند.

بقعه جوانمرد قصاب

مسجد جامعی همچنین از نحوه مرمت بنا که توسط اداره اوقاف شهرری انجام شده انتقاد کرد و گفت که بهتر است صنف قصابان برای مرمت این بنا با سازمان میراث فرهنگی و اداره اوقاف مشارکت داشته باشند.

انتقاد وی به این نحوه مرمت در بازدید از بقعه بی بی زبیده خاتون نیز ادامه داشت. رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر قرار است بازسازی و مرمتی توسط سازمان اوقاف انجام گیرد، باید با رعایت ویژگی های معماری بنای قدیمی صورت گیرد تا شکل معماری بنا حفظ شود.

روی گنبد آجری بقعه بی بی زبیده بقعه ای آهنگی و زرد رنگ گذاشته اند!

انتقاد وی از آنجا ناشی می شد که در داخل بقعه از رنگ های اخرایی برای تزئین در و دیوار استفاده شده بود و به گفته مسجد جامعی شکلی شبیه به زیارتگاههای هندی و افغانی را تداعی می کرد!

همچنین در میان اهالی حاضر در بقعه مقدسه بی بی زبیده یکی از عکاسان قدیمی تهران رئیس شورای شهر تهران را به بازدید از چند سنگ قبر قدیمی متعلق به بنیانگذاران عکاسی در ایران برد و گفت که متولیان بقعه این سنگ های قدیمی را تخریب کرده اند. مسجد جامعی نیز گفت که به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد داده تا موزه ای از سنگ قبرهای قدیمی راه اندازی کند.

داخل بقعه بی بی زبیده گاوصندوق و آینه کاری و رنگ آجری و اسپیلت هوا وجود داشت

بازدید از خانه ایرانی که توسط جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) در شهرری راه اندازی شده یکی دیگر از برنامه های کشف تهران بود.

این خانه یک منزل مسکونی است که برای آموزش به مادران سرپرست خانوار و یا بد سرپرست و کودکان آسیب دیده از اجتماع اختصاص دارد. در این خانه دارهای قالی برپا بود و کودکانی که از تحصیل محروم هستند و یا توانایی آموزش بیشتر را ندارند، در زمینه تحصیلی آموزش می بینند.

یادداشتی برای کودکان بد سرپرست شهرری در خانه ایرانی

مدیر این خانه از مسجد جامعی خواست تا نسبت به مراکز غیر مجاز تفکیک زباله در شهرری اقدام جدی کند. او گفت که بسیاری از کودکان در شهرری به محل های دفن زباله رفته و از این طریق کسب درآمد می کنند. از سوی دیگر شهرداری شهرری نیز تنها به این نکته اکتفا می کند که این کودکان کار ظاهرا مناسبی داشته باشند و گرنه با کار آنها مشکلی ندارند.

کاشت نهال به یاد مرحوم فیروزآبادی واقف بیمارستان فیروزآبادی توسط فرزندش

بازدید از از بیمارستان فیروزآبادی هم به کاشت نهال به یاد مشاهیر اهل شهرری ختم شد. از کاشت نهال برای فیروزآبادی گرفته تا خاله حسنی که بنیانگذار تعزیه در ری بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از بیمارستان خواسته بود تا محل زندگی مرحوم فیروزآبادی پس از مرمت و بازسازی، به موزه و گنجینه مشاهیر شهرری تبدیل شود. اما فرزند فیروزآبادی بیان کرد که از آن مهمتر تکمیل ساختمان تصویربرداری این بیمارستان و تجهیز آن به بخش  MRI است که مدتها منتظر دو میلیارد تومان معطل مانده است.

بازدید از وضعیت ساکنان شیرازی و افغان در قلعه تاریخی الیمون و زمین های کشاوزی موجود در شهرری و تصفیه خانه شرکت آب و فاضلاب از دیگر برنامه های کشف تهران در شهرری بود.

مالک زمین های سبزی کاری در شهرری ادعا می کرد که آبیاری زمین ها با موتور آب انجام می شود ولی کنار این زمینها جوی فاضلاب عامل اصلی آبیاری سبزی ها بود. همچنین مسجد جامعی بیان کرد که قصدش از بازدید از تصفیه خانه آب شهرری این است که بداند منشا آلودگی سبزی های آلوده چیست؟ اایا این آب در مسیر خود با بوی بدی همراه است؟ از آب چطور می توان در آبیاری سبزی ها به شرط پاکسازی آن استفاده کرد؟

قلعه الیمون

وی گفت که طبق اعلام مسئولان شرکت آب و فاضلاب امسال اگر شهروندان تهرانی 25 درصد در مصرف آب صرفه جویی نکنند با مشکل بی آبی روبه رو می شویم چرا که اکنون آب سد کرج، طالقان، لار و لتیان نیز برای  تهرانی ها مصرف می شود.

ازبانویبقاعبنیانگذاربهتاریخیتعزیهدرسبکشهرریمرمتهندییادی
نظرات (0)
Add Comment