معاون مالي شهردار تهران : بهشت‌زهرا(س) منبع درآمد شهرري نيست

عاون مالي و اداري شهردار تهران اعلام كرد: شهرداري تهران طي سه سال گذشته 256 ميليارد تومان بيش از درآمدهاي منطقه 20، در شهرري هزينه كرده است.

 به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين محمد پورزرندي در نشستي خبري با بيان اينكه به جز پروژه‌هاي فرامنطقه‌اي حوزه فني و عمراني، شهرداري هر ساله بيش از درآمدهاي ري در اين منطقه هزينه مي‌كند، گفت: در سال 88 كل درآمدهاي منطقه 20، 53 ميليارد تومان بوده، در حالي كه شهرداري 150 ميليارد تومان در اين منطقه هزينه كرده است و به اين ترتيب 97 ميليارد تومان از اعتبارات خارج از منطقه هزينه شده است.

  وي ادامه داد: مجموع درآمدهاي منطقه 20 در سال 89، 98 ميليارد تومان بود كه شهرداري در اين سال 175 ميليارد تومان در منطقه هزينه كرده است.

 پورزرندي خاطرنشان كرد: در سال 90 نيز مجموع درآمدهاي منطقه 20، 123 ميليارد تومان بوده و اين در حالي است كه شهرداري 82 ميليارد تومان بيش از اين رقم يعني معادل 205 ميليارد تومان در منطقه هزينه كرده است.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران خاطر نشان كرد: در طول سال‌هاي گذشته حتي يك ريال از سوي سازمان بهشت زهرا (س) به شهرداري پرداخت نشده است و اين در حالي است كه شهرداري به اين سازمان كمك مالي مي‌كند.

 پورزرندي با بيان اينكه كل درآمد حريم در هر سال بين هفت تا هشت ميليارد تومان است، گفت: حتي اگر همه اين رقم از حريم منطقه 20 حاصل شده باشد، باز هم ادعاي درآمدهاي كلان حريم صحت ندارد.

 وي با رد اظهاراتي مبني بر اينكه شهرري از درآمدهاي كلاني برخوردار است، گفت: كساني كه چنين ادعايي را مطرح مي‌كنند، سرفصل‌هاي درآمدي را به ما هم معرفي كنند تا آنها را شناسايي كنيم!

 وي در ادامه، با تشريح اقدامات حوزه مالي و اداري در طول پنج ماه گذشته، اظهار كرد: شهرداري تهران در اين مدت 92.5 ميليارد تومان بابت بازگشايي LC خط 4، 650 ميليارد تومان بابت تسويه ديون گذشته مترو، 100 ميليارد تومان بابت فعاليت‌هاي جاري هزينه كرده است را در مجموع از ابتداي امسال تاكنون، هزار و 500 ميليارد تومان تعهدات نقدي و غيرنقدي به متروي تهران پرداخت شده است.

 وي با بيان اينكه با گذشت پنج ماه از امسال، كل اعتبارات نقد و غيرنقد اتوبوسراني پرداخت شده است، افزود: شهرداري تهران شش ميليارد تومان نيز بيش از اعتبارات مصوب اتوبوسراني در سال جاري پرداخت كرده است.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران با بيان اينكه بودجه نقدي حوزه فني عمراني در سال جاري 500 ميليارد تومان و بودجه غيرنقدي 900 ميليارد تومان بوده است، افزود: علي‌رغم اينكه در ماه پنجم سال به سر مي‌بريم، اما كل بودجه غيرنقدي حوزه فني عمراني تخصيص يافته و در چند منطقه محروم جنوبي شهر نيز، ميزان تخصيص بودجه تا به امروز 113 درصد بوده است.

پورزرندي با اشاره به اينكه پرداخت حقوق كل پرسنل مجموعه شهرداري تهران، ماهانه 110 ميليارد تومان اعتبار به خود اختصاص مي‌دهد، افزود: شهرداري تهران برخلاف برخي دستگاه‌هاي دولتي كه محدوديت‌هايي در پرداخت حقوق و مزايا ايجاد كرده‌اند، هيچ محدوديتي براي پرداخت حقوق كاركنان خود ندارد.

وي در بخش ديگر اين نشست با بيان اينكه پس از ادغام سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري، هم‌اكنون 50 شركت و سازمان مستقل باقي‌مانده است، گفت: مجمع 90 درصد اين شركت‌ها تشكيل شده و ساير مجامع نيز ظرف يكي دو ماه آينده تشكيل خواهد شد.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران با بيان اينكه 90 درصد شركت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري گزارش «مطلوب» از حسابرس مستقل شورا دريافت كرده‌اند، افزود: از سال 87 تمامي گزارش‌هاي حسابرسي شهرداري در صحن شورا قرائت مي‌شود و ميزان شفافيت مالي با گذشته قابل مقايسه نيست.

 پورزرندي خاطرنشان كرد: حسابرسان مستقل شوراي شهر، حساب‌هاي شهرداري را شخم زده‌اند و هفت شخمه كرده‌اند!

 به گفته وي، بر اساس گزارش تفريغ بودجه سال گذشته شوراي شهر، 95 درصد بودجه جاري، 97 درصد بودجه نگه داشت و بيش از 97 درصد بودجه عمراني شهرداري محقق شد.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران يادآور شد: علي‌رغم اينكه براي مترو در سال گذشته 600 ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده بود، اما 720 ميليارد تومان به اين بخش تخصيص يافت.

 پورزرندي در پاسخ به سوالي درباره تاثير تحريم‌ها بر عملكرد شهرداري تهران، گفت: علي‌رغم اينكه در شرايط تحريم هستيم، موفق شديم فاينانس يورو را وارد كشور كنيم.

 وي اعتقاد دارد كه نظام بروكراتيك اداري حاكم بر دستگاه‌هاي اجرايي بيش از تحريم‌ها بر كار شهرداري تهران اثر سوء دارد و اين در حالي است كه مي‌توان با اعمال مديريت، بروكراسي را به حداقل رساند.

 پورزرندي در ادامه به شرح تخصيص اعتبارات 12 پروژه اولويت‌دار شهرداري تهران و مجموعا 150 پروژه در دست اجرا، پرداخت و گفت: علي‌رغم اينكه كل اعتبارات پروژه تونل نيايش بايد به صورت فاينانس تامين مي‌شد، اما شهرداري براي اينكه پروژه معطل نماند، اعتباراتي را در اختيار مجريان قرار داد.

 وي با تكذيب اين موضوع كه شهرداري به پيمانكاران پروژه‌هاي عمراني به جاي پول، حواله تراكم بلندمرتبه اعطا مي‌كند، خاطر نشان كرد: شهرداري تا هنگام وارد شدن پول فاينانس‌ها به كشور از طريق منابع ديگري پيمانكاران را تغذيه مي‌كند و بعضا كمك‌هاي غيرنقدي هم به پروژه‌ها انجام مي‌شود. به عنوان مثال در جريان پروژه صدر ـ نيايش، معادل 50 ميليارد تومان ميلگرد در اختيار پيمانكاران قرار گرفته است و اعطاي حواله تراكم بلندمرتبه به جاي بدهي صحت ندارد.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران در پاسخ به اينكه اعتبارات حاصل از صدور 80 هزار پروانه ساختماني از ابتداي سال تاكنون در كجا هزينه شده است؟ گفت: اغلب اين پروانه‌ها در بافت فرسوده و در نتيجه به صورت رايگان صادر شده است.

 پورزرندي خاطرنشان كرد: قرار بود دولت 50 درصد هزينه صدور پروانه در بافت فرسوده را به شهرداري پرداخت كند كه تاكنون اين اقدام صورت نگرفته است.

 وي با اشاره به اينكه شهرداري تهران در چند سال اخير شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي را به اجرا گذاشته است، گفت: اقتصاد مقاومتي ابزارهايي را همچون بهينه كردن مديريت مصرف و مديريت هزينه را نياز دارد كه شهرداري با استفاده از اين ابزارها نسبت به چابك‌سازي مجموعه خود اقدام كرده‌اند.

 پورزرندي با بيان اينكه پس از وقوع اختلاس‌هاي اخير، كار كردن با نظام بانكي بسيار دشوار شده است، گفت: در شرايط تحريم بايد روال اداري در داخل كشور ساده شود تا از آثار سوء تحريم‌ها جلوگيري شود.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه موضوع درآمدهاي پايدار و خودكفايي شهرداري‌ها از سال 61 مطرح بود، افزود: قرار بود در سال 62 لايحه نظام مالي شهرداري‌ها به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود، اما علي‌رغم گذشت 30 سال هنوز اين لايحه در مجلس مطرح نشده است.

 وي با بيان اينكه كل درآمد شهرداري تهران از محل عوارض كسب و پيشه، پسماند و نوسازي، كمتر از 400 ميليارد تومان است، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه كمتر از 30 درصد اين رقم در سال تخصيص مي‌يابد و هم‌اكنون شهرداري بالغ بر 600 ميليارد تومان مطالبه از محل عوارض پسماند، كسب و پيشه و نوسازي دارد.

 پورزرندي با بيان اينكه شهرداري‌ها ضمانت لازم براي تخصيص عوارض پايدار خود را ندارند، گفت: تا زماني كه شهروندي به شهرداري مراجعه نكند، راهي براي تسويه عوارض شهري وجود ندارد.

 به اعتقاد پورزرندي، در صورتي كه نظام مالي شهرداري‌ها در قالب يك لايحه جامع درآمدي در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد، مي‌توان از ابزارهاي ويژه‌اي به عنوان ضمانت تخصيص درآمدهاي پايدار استفاده كرد.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران در ادامه با اشاره به اينكه بيش از هزار و 50 ميليارد تومان براي تملك پنج هزار واحد مسكوني در جريان اجراي پروژه‌ بزرگراه امام علي (ع) هزينه شد، افزود: تاكنون 97 درصد تملك‌ها انجام شده و تمامي كارگاه‌هاي اين پروژه فعال است.

پورزرندي گزارشي از رفع معارض در ساير پروژه‌هاي اولويت‌دار شهري نيز ارائه داد و گفت: 240 پلاك معارض در پروژه صدر ـ نيايش وجود داشت كه تملك 85 درصد اين معارضان انجام شده است.

 به گفته وي، تملك 114 معارض براي پروژه درياچه چيتگر، 76 پلاك معارض پروژه يادگار امام، 265 پلاك معارض پروژه پياده‌راه ميدان امام حسين (ع) و نيز تملك املاك معارض طرح تعريض خيابان‌هاي پيروزي، دماوند و امام خميني (ره) از ديگر اقدامات صورت گرفته در مجموعه شهرداري تهران طي دو سال گذشته بوده است.

 پورزرندي با بيان اينكه مهم‌ترين معارض ساخت ادامه بزرگراه صياد شيرازي از بزرگراه بابايي تا بلوار ارتش، بيمارستان شهيد چمران است، افزود: توافقات كلي براي رفع اين معارض صورت گرفته و منتظر دريافت مجوزهاي لازم از وزارت دفاع هستيم.

 معاون مالي و اداري شهردار تهران با بيان اينكه در جريان اين تملك‌ها 80 كيلومتر به حجم معابر شهر اضافه و يا اصلاح مي‌شود، افزود: طي دو سال گذشته در مجموع شش هزار و 700 پلاك معارض تملك شده و به اين ترتيب سه ميليون و 300 هزار مترمربع به مساحت عرصه گذرهاي شهر افزوده شده است.

وي خاطرنشان كرد: در مجموع و با احتساب تملك‌هايي كه طي دو سال قبل بابت اجراي پروژه بزرگراه همت انجام شد، شهرداري دو هزار و 500 ميليارد تومان بابت رفع معارض ملكي هزينه كرده است.

نظرات (0)
Add Comment