معلولیت محرومیت و محدودیت نیست

به گزارش راگانیوز به نقل از فارس، محمدحسین همتی که به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها در جمع نمازگزاران جمعه شهرری به ایراد سخن پرداخت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا و سلام و درود به رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به هفته جهانی معلولان اظهار داشت: معلولیت در اصطلاح علم پزشکی به فردی گفته می‌شود که نقص جسمی و ذهنی داشته باشد و از انجام برخی امور روزمره زندگی ناتوان است.

وی گفت: علمی که به کمک معلولان می‌آید تا آنها بتوانند مثل سایر افراد جامعه از تمام حقوق خود بهره‌مند شوند توانبخشی است.

رئیس بهزیستی شهرستان ری با برشمردن علل معلولیت خاطرنشان کرد: معلولیت به سه قسمت بزرگ تقسیم می‌شود، برخی قبل از تولد، برخی در حین تولد و برخی بعد از تولد دچار معلولیت می‌شوند که قسم اعظم افراد پس از تولد دچار معلولیت می‌شوند.

وی عنوان کرد: معلولیت‌های قبل تولد به‌واسطه ژن‌هایی است که والدین منتقل می‌کنند مثل تالاسمی، هموفیلی و … است، برخی معلولیت‌ها نیز در حین تولد عارض می‌شود و مرحله سوم که اکثر معلولان در این مرحله به معلولیت می‌رسند بعد از تولد است که با حوادثی همچون تصادف، سقوط از بلندی، بیماری‌های ام‌اس و … به معلولیت دچار می‌شوند.

همتی گفت: خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به معلولان عنایت ویژه‌ای دارد و به‌طور کلی سیره و منش انقلاب اسلامی حمایت از قشر ضعیف جامعه است.تامین زندگی، رسیدگی به امور اقتصادی و فرهنگی، دسترسی به خدمات پزشکی و اجتماعی کمک برای رسیدن به استاندارهای جهان، احترام گذاشتن به مقام معلولان، حمایت از معلولان ذهنی و جسمی، کمک به برگشتن به زندگی معمولی، تقویت حمایت از انجمن معلولان از جمله خدماتی است که در راستای حمایت به معلولان باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس بهزیستی شهرستان ری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا خدمات زیادی داشته است.

وی با تشریح وظایف و رسالت‌های سازمان بهزیستی عنوان کرد: ارائه خدمات توانبخشی شامل پزشکی و پیراپزشکی، ساخت دست و پای مصنوعی، فیزیوتراپی، خدمات توانبخشی در حوزه تحصیل و …، خدمات توانبخشی حرفه‌ای شامل توانمندکردن جسم و روان معلولان و مددکاری و ….، پرداخت یارانه، مستمری، حق پرستاری، مراکز نگهداری ایزوله برای معلولان کم‌توان ذهنی، کلینیک مددکاری، صدور مجوز مهدهای کودک و نظارت بر آن‌ها، مشاوره و صدور مجوز برای کمپ‌های ترک اعتیاد، خدمات ویزیت در منزل، حمایت از زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست، حمایت کسانی که نیازمند کمک هستند و … خدماتی است که توسط سازمان بهزیستی و با کمک خیرین ارائه می‌شود.

همتی بیان داشت: در زمان‌های دور معلولان را کسانی می‌دانستند که بلا استفاده هستند اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تاکیدات امام راحل و هدایت‌ها و توجهات رهبر معظم انقلاب این افراد دیگر ناتوان نیستند.

وی با بیان اینکه معلولان در دوران انقلاب اسلامی به شایستگی فعل «توانستن» را صرف کردند، بیان داشت: افتخار آفرینی معلولان در مسابقات پارالمپیک از جمله تلاش‌های این عزیزان است و به‌درستی به شعار «ما می‌توانیم» جامعه عمل پوشاندند.

رئیس بهزیستی شهرستان ری با اشاره به حضورش در منزل ورزشکاران پارالمپیکی تصریح کرد: با حضور در منزل این عزیزان وضعیت زندگی آن‌ها را مشاهده کردم. این عزیزان سبب افتخار و سربلندی ایران اسلامی در تمام جهان شدند.

 

شهرریفوتبالمحدودیتمحرومیتمعلولیتنتایجنیستو
نظرات (0)
Add Comment