نخستین نمایشگاه هنر قَطّاعی در شهرری افتتاح شد

نخستین نمایشگاه هنر قَطّاعی با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق شهرری افتتاح شد.

به گزارش راگا نیوزبه‌ نقل از مدیریت فرهنگی ـ هنری منطقه 20، ساعاتی پیش نخستین نمایشگاه هنر قَطّاعی با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق شهرری افتتاح شد.

کارشناس مسئول هنری منطقه 20 در مراسم افتتاحیه طی سخنانی در ارتباط با هنر قطاعی اظهار داشت: قَطّاعی (کاغذبری) هنری است با قدمت 700 ساله که به صورت نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی در فرهنگسرای ولاء و نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق برای علاقه‌مندان برپا می‌شود.

حسین ربیعی گفت: قطاعی یا قطعه کردن کاغذ یکی از رشته‌های ظریف و دقیق هنری است که در آن هنرمند پس از طراحی روی کاغذ، نقش را با قیچی یا کارد مخصوص از میان کاغذ در می‌آورد و با چسباندن آن بر زمینه‌ای به رنگ دیگر، اثر جدیدی به وجود می‌آورد.

ربیعی با اشاره به ابزار کار این هنر تصریح کرد: ابزارهای‌ کاغذبری‌ بسیار ساده‌ و انگشت‌شمار از جمله‌ کاغذ، ساده‌ یا رنگین‌، مقراض‌ یا قیچی‌، کارد کوچک‌ و یا کارد و گزن‌های‌ ویژه‌ پوست‌بری‌ (شفره)، قلم‌های ‌فلزی‌ گوناگون‌، پیش‌ تخته‌ و مقوا هستند.

کارشناس مسئول هنری منطقه 20 در ارتباط با این نمایشگاه ذکر کرد: نمایشگاه هنر قطاعی اثر استاد چنگیز سلیمان‌زاده همزمان با هفته وحدت ساعتی پیش در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق افتتاح شد و تا 6 بهمن ماه از ساعت 9 تا 18 در معرض دید عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برپایی این نمایشگاه ذکر کرد: این نمایشگاه به منظور زنده کردن هنر از یاد رفته و با نصب 27 اثر در اندازه‌های مختلف با موضوعات آیات قرآن، احادیث، مرغ بسم‌الله و … در معرض دید قرار می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به هنر قطاع ادامه داد: قطاعی از ریشه لغوی قطع و به معنای بریدن و قطع کردن است و هنرمند آن را قطاع می‌نامند که حدود 700 سال پیش از چین وارد ایران شد و از ایران نیز به کشورهای دیگر راه یافته است.

کارشناس مسئول هنر منطقه 20 با اشاره به این هنرمند ذکر کرد: چنگیز سلیمان‌زاده متولد سال 1342 است و کار خود را به صورت حرفه‌ای از سال 69 آغاز کرده و از سال 83 به بعد در نمایشگاه‌های مختلف حضور یافته و این کار را به صورت خودآموخته فراگرفته است.

وی ادامه داد: چنگیز سلیمان‌زاده دارای درجه 3 هنری در رشته قطاعی از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور است که بیش از 20 سال است در این رشته هنری ارزشمند به فعالیت و خلق اثر می‌پردازد.

ربیعی افزود: آثار وی تاکنون در نمایشگاه‌های و جشنواره‌های معتبری چون نمایشگاه مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی، جشنواره پیام پیامبر در سال 85 و نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن کریم موفق به کسب رتبه و لوح تقدیر شده است. علاوه بر این آثار این هنرمند در گالری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و نمایشگاه قطاعی فرهنگسرای خانواده در سال 88 در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند در روزهای مشخص شده به مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق واقع در شهرری، فلکه اول دولت‌آباد مراجعه کنند.

13آبانآتشکده ریآموزش و پرورش کهریزکاستادباقرشهربخشداری کهریزکبهشت زهرابهشتیجمالی پورجنوب تهرانحسن آبادحضرت عبدالعظیم (ع)خبری جنوب تهراندولت آبادراگاراگانیوزریری باستانری نشینسعید استاد فرجشهردارشهردار باقرشهرشهردار منطقه 20شهردار کهریزکشهرداریشهرداری باقرشهرشهرداری شهرریشهرداری کهریزکشهرریشهرستان ریشورآبادشورای اسلامی باقرشهرشورای اسلامی کهریزکعربیعطر سیبفرماندار ریفرماندار ویژه شهرستان ریفرمانداری شهرستان ریقله گبریمعاون شهردارمنطقه 20ناحیهنازی آبادنمایشگاهپالایشگاه تهرانچشمه علیچنگیز سلیمان زادهکتانبافکهریزک
نظرات (0)
Add Comment