نظام آموزشی دانشگاه نباید بر حوزه تحمیل شود / کمرنگ شدنِ استادمحوری؛ بزرگترین آسیب ساختار فعلی حوزه

به گزارش راگانیوز به نقل از شبستان حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی تولیت مدرسه علمیه امام حسین علیه الاسلام شهرری و استاد دانشگاه با اشاره به روند و سیر آموزشی و پژوهشی مدارس علمیه از زمان تأسیس حوزه علمیه قم تاکتون، اظهار داشت: با تأسیس حوزه قم توسط آیت الله حائری یزدی، حوزه دارای نظم و برنامه ریزی شد البته تغییر چندانی در سنت ها و کتاب آموزشی صورت نگرفت. بی تردید اقدام ایشان، گامی بسیار سازنده و دقیق برای به روزشدن حوزه بود که الحمدالله با تلاش های مراجع و علمای بعدی به ویژه آیت الله بروجردی و امام خمینی، تداوم یافت.

وی با بیان انتقاد از کسانی که در تداوم این مسیر، ساختار آموزشی غرب و دانشگاهی را بر حوزه تحمیل کردند، تصریح کرد: هر نظام آموزشی منطبق با باورها و ایدئولوژی خاصی تأسیس، رشد، تعدیل و توسعه می یابد لذا نظام آموزشی دانشگاه که دارای ویژگی هایی همچون شاگردمحوری (و یا دست کم برابری استاد-شاگرد است)، محدود بودن تحصیل به سالهای حضور دانشجو در دانشگاه، فقدان یا فترت پیش مطالعه و مباحثه و … نمی تواند برای ساختار آموزشی سنتی و طولانی مدت حوزه مناسب باشد؛ همچنان که امروزه شاهد ضعف های این ساختار در مدارس هستیم.

استاد حوزه اضافه کرد: مهمترین دلایل ضعف و افول تحصیلی طلاب عبارتند از: کمرنگ شدن پیش مطالعه، انس بین طلاب با استاد و مباحثه و افزایش حضور طلاب در برخی نهادهاو مراکز و …. که در این میان کمرنگ شدن استادمحوری بیشترین اثر منفی را داشته است.

وی با تأکید براینکه طلاب باید به اقتضای رشد و توسعه رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، با علوم و فنون جدید آشنا شوند، خاطرنشان کرد: آنچه نگران کننده است اینکه عده ای این موضوع را پررنگ کرده و آگاهانه یا ناآگاهانه موجب کاهش انگیزه طلاب نسبت به آموزش و پژوهش می شوند؛ مشکلی که در این زمینه بسیار فراگیر شده حضور طلاب در برخی مراکز فر هنگی و یا عقیدتی است آنچنان که برای مثال طلبه پایه سومی که ساده ترین مقدمات ادبیات عرب یا فقه یا منطق را نمی داند با این منطق که حضور در این مراکز و نهادها و پایگاه ها مهمتر از ادبیات عرب و فقه و منطق است از مطالعه و تحصیل عمیق و دقیق علوم دینی بازمی ماند؛ و وقتی وارد جامعه شد، مردم از او سوال کردند و او پاسخ قانع کننده و درستی نداشت دیگر کار از کار گذشته و بدبینی مردم شکل گرفته است! آسیبی که هیچگاه ندیدم و یا نشنیدم مسئولی یا استادی به طلاب تذکر دهد!

تولیت مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام با اشاره به اینکه این سخن به معنای نفی آزادی و اراده طلاب نیست، اظهار داشت: نظام آموزشی ضمن حفظ آزادی  طلبه او را موظف به ارایه همه روزه و یا هفته ای دروس و تحقیق نماید درحالی که چنین وضعیتی اصلا وجود ندارد.

وی اخلاق را رکن رکین و اصلی حوزه نامید و گفت: الحمدالله مسئولان و اساتید توجه کافی به مسایل اخلاقی دارند و کلاس ها و جلسات منظم و هفتگی برای این مهم برگزار می شود؛ اما این سوال مطرح است که: با رشد روزافزون رسانه ها و وسایل اطلاع رسانی و ارتباط جمعی مانند ماهواره، اینترنت و برنامه هایی مانند وایبر، واتس آپ و … آیا می توان مانند گذشته طلاب را از حضور در میادین و عرصه های گناه و فساد دور داشت؟ در گذشته مراکز فساد و گناه مکان و بعضا زمان مشخصی داشتند که به طرق مختلف می شد طلاب را از حضور در آنها بازداشت؛ هرچند اکثریت طلاب نه تنها به چنین مراکزی نمی رفتند بلکه فکرش را نیز نمی کردند. اما امروزه مراکز فساد در دست، خانه و محل اسکان هر فردی به راحتی راه می یابد و برای اجتناب 100درصدی از آنها، راهی جز گوشه نشینی و دوری گزینی افراطی از جامعه وجود ندارد! راهی که نه تنها مقبول دین نیست بلکه به شدت نفی شده  و مذموم دانسته شده است. باید پرسید: مسئولان چه اقداماتی برای این وضعیت انجام داده و یا چه برنامه هایی دارند؟

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان اینکه مدیران و تصمیم گیرندگان ارشد حوزه بهتر است تدابیر و برنامه ریزی هایی برای حفظ آزادی و درعین حال حفظ فضای اخلاقی مدارس و طلاب و اساتید داشته باشند، اظهار داشت: با برگزاری هفتگی درس اخلاق و یا ارایه چند کتاب، مشکل حل نمی شود؛ به نظر می رسد بهترین راهکار و راهبرد که دارای سابقه درخشانی نیز می باشد، افزایش انس طلبه با استاد و مدیر مدرسه است.

وی در پایان طلاب را از بی توجهی به مسایل و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داخل و خارج از کشور برحذر داشت و تذکر داد: در این زمینه نیز شاهد افراط و تفریط های بسیاری هستیم؛ آیا طلبه سطح یک می تواند درباره مسایل اصلی و حساس کشور تصمیم گیری کند که برخی با تشکیل برخی کارگروه ها و ساختارها -و با این دلیلِ غیر موجه که اعضایشان طلبه هستند-، سخنانی بسیار تند و بعضا غیر منطقی مطرح می کنند؟ آیا این عده متوجه هستند که چنین سخنانی می تواند اثرات سویی بر نگاه مردم به روحانیت داشته باشد؟

آسیبآموزشیاستادمحوریبربزرگترینتحمیلحوزهدانشگاهساختارشدنشهرریشودفعلینبایدنظامکمرنگ
نظرات (0)
Add Comment