نقش بانكها در رشد تجارت بانكي بعد از برداشته شدن تحريم ها

يك كارشناس استراتژيك حوزه پولي و بانكي و رييس بانك تجارت شعبه ايرانشهر شمالي اعتقاد دارد كه بانک‌های ایرانی از طریق افزایش شعب خارج کشور خود و همچنین رشد فعالیت‌ها می‌توانند، ضمن سودآوری بهتر برای بانکداری ایران، به رشد تجارت خارجی و اقتصاد ایران نیز کمک کنند.

محمد ساولاني در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارداشت: ایران می‌تواند با توجه به تجربه جهانی، در شرایط لغو تحریم‌ها، از طریق فعالیت در حوزه‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی، به تقویت بانکداری و اقتصاد ایران کمک کند.
وی افزود: با توجه به تفاهم هسته‌ ای و افزایش امیدها نسبت به توافق نهایی، انتظار می‌رود به تدریج فضای کسب‌وکار با بهبود نسبی مواجه شده و فرصت‌های جدیدی در عرصه تجاری کشور ایجاد شود.
ساولاني بيان داشت: طی سال‌های گذشته با افزایش چند برابری تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری، اعمال تحریم‌‌های بین‌المللی، کاهش تعاملات ارزی، افزایش نرخ ارز، تورم و مطالبات معوق، سودآوری بانک‌ها با چالش جدی مواجه شده است. لغو تحریم‌های مالی و نفتی فرصت‌های جدیدی را برای بانک‌ها ایجاد خواهد کردکه برنامه ‌ریزی مناسب جهت بهره‌برداری از این فرصت‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سود آوری بانک‌ها داشته باشد.

اين كارشناس حوزه پولي و بانكي ادامه داد: یکی از این فرصت‌ها گسترش دامنه فعالیت بین‌المللی بانک‌ها به خصوص در كشورهاي همسايه است و كه در حوزه اقتصاد کلان باعث افزایش تجارت بین‌الملل، افزایش توان تامین مالی پروژه‌ها و افزایش رشد اقتصادی کشور شده و برای بانک‌های کشورمان که درصدد افزایش منابع، افزایش سودآوری و کاهش ریسک هستند یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وي بيان داشت:  برنامه هاي اقتصادي بايد به گونه‌ای تنظیم شود که تغییر شرایط کمترین اثر را بر آن داشته باشد كه این مساله نیازمند برنامه ریزی و استراتژی دقیقی است تا بتواند اقتصاد کشور را به سمت بهره گیری از توانمندی‌های داخلی در حوزه مدیریت و منابعی که در اختیار است سوق دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته اقتصاد ایران دستخوش تحریم ها و تغییرات زیادی بوده گفت: از این رو دولت و مجلس باید همت گمارده و شرایطی را ایجاد کنند تا تحریم ها کوچکترین اثرگذاری را داشته و اقتصاد استوار بایستد.

ساولاني تصريح كرد:  بانكها در شرايط پس از تحريم باید شرایط اعطای خدمات به عموم مردم را که در حال حاضر از آن برخوردار نیست تسهیل کند چراکه هم اکنون ارائه خدمات و تسهیلات محدود به تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی است و اگر شرایط تسهیل نشود مردم توانایی فعالیت آزاد در فضای اقتصادی را نخواهند داشت.

وي در بخش ديگري خاطرنشان كرد:  در صورت رفع تحریم‏ها، اگر شرایط مدیریت نشود، می‏تواند در کوتاه‏مدت آسیب بسیار جدی به اقتصاد کشور بزند، اما در نقطه مقابل اگر مدیریت شرایط صورت گیرد، این تهدید جدی می‏تواند به فرصت تبدیل شود.

ساولاني ادامه داد: از سویی وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‏ای است که تمامی بخش‏های اقتصاد در انتظار تغییر به‌ سر می‏برند. در نقطه مقابل آن نیز کشورهای همسایه، اروپا و آمریکا به سبب شرایط رکودی بازار خود به اقتصاد بزرگ ایران به دید طمع می‏نگرند، اما متأسفانه نگاه آنها به بازار ایران، دید فروش محصول است نه سرمایه‏گذاری که اگر ایران شرایط را به‌خوبی کنترل نکند، می‏تواند بخش‏های تولیدی را به‌شدت زمین بزند.

اين كارشناس اقتصادي گفت:  وارد شدن ارزهای بلوکه‌ شده در خارج از کشور به ایران و تبدیل آن به ریال، هر چند می‏تواند شرایط مناسبی را برای فعالیت‏های اقتصادی فراهم کند؛ اما می‏تواند همچون تیغی دولبه رفتار کرده و موجب افزایش حجم نقدینگی، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی شود

ازبانكهابانكيبرداشتهبعدتجارتتحريمدررشدشدننقشها
نظرات (0)
Add Comment