نقش مخاطب‌شناسی در تأثیر امر به معروف و نهی از منکر

 به گزارش راگانیوز به نقل از فرس، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در جمع اعضای دایره امر به معروف و نهی از منکر آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام، اظهار داشت: تاثیرپذیری و نفوذ در مخاطب از جمله مسایل مهم در ارتباط با انجام امر به معروف و نهی از منکر است، که باید به آن توجه شود و با روش مناسب و شناخت حالات مختلف افراد، امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد.

وی با بیان این نکته که بکارگیری روش های مناسب در امر به معروف و نهی از منکر، نیاز به مطالعه و پژوهش‌های علمی دارد گفت: مساله اقناع و القاء به مخاطبان لوازم مختلفی دارد که از جمله آنان پرهیز و اجتناب از خشونت است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام افزود: چه بسا با خشونت و تندی، امر به معروف و نهی از منکر اثر معکوس خواهد داشت مگر در مواردی که تکلیف قانون و نهادهای انتظامی و قضایی است.

محمدی ری‌شهری، برخورد محترمانه و شخصیت قائل‌شدن برای افراد و همچنین محترم شمردن دیگران، ولو اینکه حتی خطایی از آن‌ها سر زده باشد را از دیگر نکات مهم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: در روایت آمده است که از نشانه‌های کمال عقل، این است که خود را از هیچ کسی برتر نبیند و معتقد باشد دیگران از او بهترند.

وی در بیان نمونه‌های رفتار صحیح در این ارتباط به فراز نخست وصیت‌نامه امام راحل اشاره کرد و بیان داشت: این‌که در ابتدای وصیت‌نامه شریف امام راحل به فرزندشان، حاج احمد آقا از آن تعابیر خاص برای خود استفاده کرده‌اند، نشانه تحقق آن حالت معنوی برای آن بزرگمرد و آن شخصیت متعالی است که به هیچ وجه خوبی‌های خودش را نمی‌بیند و خودش را این‌گونه خطاب می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام در ابتدای این دیدار در ارتباط با اجرای امر به معروف و نهی از منکر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام گفت: اینکه یک جمع گرانقدری برای یک هدف بسیار مقدس در یک مکان مقدس در حال تلاش هستند، امر مبارکی است و انتظار این است که همچنان به‌صورت سازماندهی شده و با شیوه‌های مطلوب‌تر، امر به معروف و نهی از منکر در آستان مقدس انجام شود.

محمدی ری‌شهری ضمن تشکر از زحمات انجام‌شده در این ارتباط توسط معاونت فرهنگی و امور زائران و دایره امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: البته امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به گروه خاصی ندارد، اما تقسیم کار در این مکان مقدس ایجاب می‌کند و این‌که بخشی از همکاران در این ارتباط مسئولیت بیشتری داشته باشند.

وی، نخستین گام برای تحقق صحیح امر به معروف و نهی از منکر در آستان مقدس را شناخت صحیح مصادیق معروف و منکر خصوصا در مجموعه آستان مقدس برشمرد و گفت: البته معروف و منکر در همه جا معروف و منکر است، اما در اسلام به دلیل شرافت مکانی و زمانی و حتی برخی قرابت‌ها میزان زشتی منکر و نیکویی معروف دوچندان می‌شود که این مساله در قرآن مجید در ارتباط با نزدیکان پیامبر صلی‌الله علیه و آله و در قوانین شرعی و قانونی ما نیز در ارتباط با حد برخی جرایم در برخی از ماه‌ها بیان شده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در بیان روایتی از رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله افزود: در روایت آمده است که اگر امر به معروف و نهی از منکر به طور غلط انجام شود، این اقدام، خود به منکر تبدیل خواهد شد.

محمدی ری‌شهری، همچنین برنامه‌ریزی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر و تنظیم شیوه نامه جامع که در آن، دقیقاً مصادیق معروف و منکر و نحوه مواجه شدن با موضوعات، تبیین شده باشد را از نکات مهم دیگر برشمرد و ضمن تاکید بر تهیه این شیوه‌نامه خاطرنشان کرد: در صورت تهیه شیوه‌نامه جامع، این مساله در سایر اماکن متبرکه و آستان‌های مقدس قابل بهره‌برداری خواهد بود.

خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام نیز در ابتدای این جلسه در ارائه گزارشی در ارتباط با اقدامات انجام شده در دایره امر به معروف و نهی از منکر گفت: دایره امر به معروف و نهی از منکر، ضمن بهره‌گیری از نیروهای رسمی با بهره‌گیری مجموعه‌ای از روسا و اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه و همچنین جمعی از مدیران، مسئولان و اعضای نهادهای مختلف انقلابی در قالب نیروهای افتخاری به فعالیت می‌پردازد.

 

ازامربهتأثیردرشهرریمخاطبشناسیمعروفمنکرنقشنهیو
نظرات (0)
Add Comment