نوزدهمین نشست فرهنگی “تسنیم” در شهرری برگزار شد

 نوزدهمین نشست “تسنیم” با حضور خواهران طلاب و بسیجی و محمد‌جعفر غفرانی از اساتید برجسته دانشگاه برگزار شد.

 محمد جعفر غفرانی در این نشست که با حضور خواهران طلاب و بسیجی در فرهنگسرای ولاء شهر ری، اظهار کرد: انسان ها در هر زمینه ای که دانش خود را کم یا ناقص ببینند در راستای رفع نقص خود حتماً باید با اطرفیان و جامعه ارتباط برقرار کنند که این ارتباط می تواند بازتاب های زیادی داشته باشد.

وی افزود: در ارتباط با دیگران ممکن است فرد نتواند تفاهم لازم را برقرار کند که این ناتوانی فشار روانی را به او تحمیل کرده و اورا به افسردگی، انزوا، اضطراب و احساس تلخ غربت و تنهایی سوق دهد، این درحالی است که انسان همیشه در آغوش رحمت و الطاف الهی است و لحظه ای امکان تنهایی برای او وجود ندارد و افرادی که احساس تنهایی می کنند از خدا غافل شده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: قرآن باید مطالعه شده و به آن عمل شود بلایایی طبیعی مانند زلزله و سیل و بیماری همه از آیات خداوند است که می گوید ای انسان بدانید که هر لحظه به سوی من امکان بازگشت دارید انسان ها باید در دنیا زندگی کنند اما به دنیا دلبسته و وابسته نشوند.

وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات بشر به نوع ارتباط او بر می گردد بیان کرد: معشوق انسان باید پروردگار او باشد بهترین همسر یا رفیق کسی نیست که معشوق انسان باشد بلکه بهترین همسرو رفیق کسی است که در راه رسیدن به عشق الهی همسفر خوبی باشد.

غفرانی افزود: تنها مشکل ما این است که با خدا رابطه درستی نداریم اگر پیامبران و اولیاء الهی را دریک شهر جمع کنند چون با خدا رابطه درستی دارند هیچ وقت با یکدیگر درگیر نمی شوند، اگر امروز خانواده ها دچار درگیری و اختلاف شده و کارشان به طلاق می کشد به این دلیل است که تکالیف خود را بر اساس قوانین الهی تنظیم نمی کنند و رابطه درستی با خدا ندارند.

وی درباره چگونگی رابطه برقرارکردن با خدا گفت:فرد برای برقراری ارتباط صحیح با خدا در قدم اول باید خود را به خوبی بشناسد فردی که خود را درست نمی‌شناسد با اینکه خواسته ها و آرزوهای زیادی دارد اما چون از نیازها ، توانایی‌ها و امکانات خود غافل است به طور قطع منظور خود را درست بیان نمی‌کند و رفتارعقلانی نداشته و به کمال نمی‌رسد.

پژوهشگر قرانی عنوان کرد: امیر المومنین (ع) در این باره می فرمایند: من عرف نفسه فقد عرف ربَّه هرکس خود را بشناسد پروردگارش را می شناسد، امام زمان (عج) می فرمایند: هر که قدر خود را بشناسد هرگز نابود نمی شود، شب قدر ما باید قدر خود را بشناسیم.

وی درباره اینکه آیا کار بانوان در جامعه نیاز است اظهار کرد: بانوان به خاطر شاکله وجودشان که بر اساس ظرافت و لطافت بنا شده کارو فعالیتشان با مردان متفاوت است، خداوند رسالت زنان را براساس مبنای وجودی آنها در همسرداری قرار داده است زنان مانند مردان وظیفه جهاد در جبهه جنگ را ندارند بلکه باید انسان های مجاهد پرورش دهند.

غفرانی درباره دلیل تفاوت زن با مرد عنوان کرد: همه مخلوقات خداوند خصوصیات خاص خود را دارند هیچ مخلوقی شبیه دیگری نیست، وجود هر مخلوقی الزامی بوده و در جهان بیهوده نیست یعنی هر مخلوقی واجب الوجود بالغیر است.

وی گفت: خداوند در مخلوقات خود ناهمسانی و نابرابری قرار داده تا هر کس بر اساس قابلیت خود نقش خود را ایفا کند و این تفاوت ها عامل زیبایی و نظم در جهان است، همان گونه که همه  مخلوقات باید مکمل یکدیگر باشند،زن و شوهر نیز باید مکمل یکدیگر باشند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره اینکه تحصیل واشتغال مردان و بانوان باید با توان ذاتی آنها مناسب باشد بیان کرد: مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: در یک تیم فوتبال یکی را مهاجم، یکی را مدافع و یکی را دروازه بان می گذارند این تبعیض و بی عدالتی نیست اما اگر مدافع را جای مهاجم و مهاجم را جای مدافع قرار دهند تیم می بازد، این تبیعض و بی عدالتی است، درس و کار بانوان باید با طبیعت زنانه آنها سازگار باشد.

وی تاکید کرد: امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه می فرمایند: خدایا مرا به کاری بگمار که فردای قیامت دربارۀ آن از من بازخواست می کنی و روزگارم را در آن چه مرا برای آن آفریده ای مصروف دار، خداوند از زنان فقط همسرداری صحیح را خواسته و حتی مسئولیت مادربودن را طلب نکرده اگر چه در این باره می توانند نقش بزرگی ایفا کند.

غفرانی خاطرنشان کرد: از وظایف بزرگ و رسالت زنان این است که مردان را آسمان کنند، بسیاری از مردان که در طول 35 سال انقلاب ریزش کردند به این دلیل بوده که اندرونی آنها مشکل داشته است.

برگزارتسنیمدرشدشهرریفرهنگینشستنوزدهمین
نظرات (0)
Add Comment