نگاهی به کاروانسرای کنارگرد در فشافویه متعلق به دور صفویه

راگانیوز – کاروانسرای کنارگرد یکی از مکانهای استراحت مردم دور صفویه در بخش فشافویه شهرستان ری واقع شده و دارای چهار ایوان اصلی و چهار ایوان فرعی الحاقی و مشتمل بر یک طبقه است.

 

مسوول میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری  علت نامگذاری این مکان را به کنار گرد ، بر اساس واقع شدن این کاروانسرا در محله ای به همین نام در بخش فشافویه عنوان کرد.

امیر مسیب رحیم زاده در خصوص مختصات این بنا اظهار داشت: پلان این بنا چهار ایوانی بوده و ایوان ها در چهار وجه اصلی کاروانسرا قرار گرفته است که اصطبل و غلام نشین و رواق ها و آب انبار از چهار گوشه حیاط قابل دسترسی می باشد و دارای مکان چله نشینی و مسجد در بنای الحاقی است.

رحیم زاده با بیان اینکه این کاروانسرا در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید ، افزود: در ساخت این کاروانسرا از مصالح سنگ رودخانه ای، ملات ماسه و آهک جهت پی سازی و آجر ختائی و ملات گل و آهک برای بنا و از کاهگل و آجر ختائی برای پوشش بام استفاده شده است.

وی تاکید کرد: اقدامات مرمتی این کاروانسرا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در سال 1381 انجام پذیرفت و در سال 1391 نیز اقداماتی در خصوص سنگ فرش کف و احداث زیر ساخت های گردشگری ، آبنما و نورپردازی انجام شد.

مسوول میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری خاطر نشان کرد: با توجه به موقیت مناسب این بنا که در کنار جاده قدیم قم واقع شده امکان واگذاری و تبدیل این مکان ها به هتل کاروانسرا و سفره خانه بین راهی جهت واگذاری به بخش خصوصی در آینده دارا می باشد.

وی تاکید کرد گردشگران با حضور در این مکان می توانند شبی فراموش نشدنی را در فضایی متفاوت از زندگی روزمره و تماشای ستارگان و کهکشان راه شیری در شب کویر سپری کنند که در این میان کاروانسرای کنارگرد ، این امکان را برای بازدید کنندگان به وجود خواهد آورد.

بهدردورشهرریصفویهفشافویهمتعلقنگاهیکاروانسرایکنارگرد
نظرات (0)
Add Comment