همایش ملی ‘رازی نابغه ملک ری’ درحرم مطهرعبدالعظیم حسنی(ع) گشایش یافت

دبیرعلمی همایش ‘حکیم محمد بن زکریای رازی’  گفت: زکریای رازی این شیمی دان ، پزشک و دانشمند بلند آوزاه ایران اسلامی به حق پایه گذار علوم تجربی در جهان بود.

‘جعفرآقایانی چاوشی’ با بیان اینکه ‘ این دانشمند ایرانی ‘ نه یک پزشک، بلکه فقیه ومتکلم و مفسر قرآن بود اظهار داشت: تولد رازی مقارن با وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری است و این شهر به برکت وجود این امامزاده و یارانش به پایگاه و شهر شیعی به خود گرفته ورازی نیز تحصیلات اولیه خود را درهمین شهر و نزد علمای شیعه گذراند.

به گفته وی، دراین همایش یک روزه ،جایگاه علمی رازی در تاریخ علم پزشکی و کیمیاگری، ایجاد انگیزه علمی و خود باوری در بین دانش پژوهان ایرانی تبیین و برای شناخت میراث به یادگار مانده از تمدن اسلامی و زمینه سازی برای بازآفرینی تمدن اسلامی در عصر حاضر با حضور اهالی علم و فرهنگ از جمله استادان دانشگاه، نویسندگان و ناشران حوزه پزشکی و به ویژه طب سنتی تبادل نظر خواهد شد..

وی در خصوص سخنرانان این همایش نیز گفت: ‘ مهدی محقق’ استاد دانشگاه تهران ، ‘سید محمود طباطبایی’ استاد دانشگاه علوم پزشگی تهران، ‘محمد مهدی اصفهانی’ استاد دانشکاه علوم پزشکی تهران، ‘جعفر آقایانی چاوشی’ استادیار دانشگاه صنعتی شریف ، ‘ناصر کنعانیگ’ استاد دانشگاه صنعتی برلین ، ‘مجدالدین کیوانی’ پژوهشگر دایرةالمعارف اسلامی ، ‘پرویز سلمانی’ پژوهشگر بنیاد دایرةالمعارف اسلامی ، ‘فرزانه غفاری’ استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، ‘گیل تیلور’ استاد دانشگاه کالیفرنیا و ‘احسان مقدس’ پژوهشگر طب اسلامی ‘ در این همایش سخنران خواهند کرد .

براساس این گزارش، همزمان با این همایش، هفتمین دوره جایزه علمی و ترویجی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ‘مهدی محقق’ به پاس خدمات علمی وی از سوی مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) اهدا می شود و از دانشجویانی که موضوع پایان نا مه خود را درباره رازی انتخاب کرده اند نیز تجلیل خواهد شد.

دربخش جنبی این همایش نمایشگاهی از مقالات ارسالی و گیاهان دارویی عرضه شده است.

همایش ملی نابغه ملک ری’حکیم محمد بن زکریای رازی’ و آیین اهدای جایزه علمی و ترویجی حضرت عبدالعظیم(ع) از ساعت 9 صبح آغاز شده و تا ساعت 16 در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم الحسنی (ع) ادامه خواهد داشت.

حسنیعدرحرمرازیریشهرریمطهرعبدالعظیمملکملینابغههمایشگشایشیافت
نظرات (0)
Add Comment