واحدهای صنعتی شهرستان ری تحت نظارت و پایش مستمرمحیط زیست قراردارند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: واحدها صنعتی شهرستان ری بطور مستمر تحت نظارت و پایش کارشناسان این اداره قرار دارند و با متخلف برابر قانون برخورد می شود.

‘محسن شوکتی’ روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه واحدهای بزرگ تولیدی متعددی در قالب شهرک های صنعتی در این منطقه حضور دارند که از آن جمله می توان بطورشاخص به سیمان تهران، پالایشگاه تندگویان، ذوب فلزات فجرو آجرپزی اشاره کرد، اظهار داشت: حضور این واحدها را نمی توان تنها دلیل تراکم آلودگی هوا در این منطقه و یا تهران دانست بلکه دلایل دیگری نیز دارد.

وی افزود: خوشبختانه جلسات مستمری در این واحدها ازجمله سیمان تهران به عنوان کنون توجه مسایل زیست محیطی برگزار و گزارش گیری شده و انتظارات این اداره و دستورالعمل های ابلاغی از مرکز را به اطلاع مسوولان آنان ارسال می کنیم.

شوکتی تصریح کرد: سیمان تهران مجهز به دستگاههای آن لاین (لحظه ای) سنجش آلودگی هوا می باشد که بر این اساس درمرکز پایش اداره کل درجه خروجی آلودگی بطور کامل کنترل و رصد می شود.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری تاکید کرد: در واحدهای صنعتی دیگرهم از جمله پایشگاه نفت تهران هم دستگاههای سنجش پایش آلودگی لحظه ای نصب شده است.

وی ادامه داد: پالایشگاه تهران تاکنون فعالیت های زیست محیطی خوبی را انجام داده و از نظر حذف آلاینده ها پیشرفت مطلوبی داشته است.

شوکتی گفت: واحد دوم پالایشگاه تهران نیز اقدامات زیست محیطی را رعایت کرده و بطور مستمر و ثابت کنترل های لازم بر کوره ها ، دستگاههای گرم کننده و جداکننده مشتقات نفتی آن ادامه دارد و از طرفی طبق گزارش واصله کارشناسان این اداره در زمینه تولید و عرضه سوخت خودرو در حد استاندارد تا کنون اقدامات خوبی انجام شده است.

وی عمده دلایل آلودگی جوی را در گستره تهران و بویژه در این مناطق با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز ، افزایش تردد خودروهای درون شهری و به دنبال آن متراکم شدن هوای سرد در لایه های پایین جو که وارنگی هوا را به همراه خواهد داشت ، عنوان کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه مسوولان و دست اندرکاران می بایست تقاضاهای سفر درون شهری را با استفاده از وسایط نقلیه عمومی پاسخگو بوده و از تردد وسایل نقلیه شخصی جلوگیری کنند، افزود: با افزایش تمهیدات و تسهیلات لازم در حمل و نقل عمومی زمینه آلودگی هوا و افزایش ذرات آلاینده به نحوی مطلوب کاهش خواهد یافت.

وی اظهارداشت: از عوامل عمده آلوده کننده هوای شهرستان ری وجود تبدیل کنندگان ضایعات پلاستیک می باشد که این دسته افراد سودجو زباله های پلاستیکی را از سطح شهر تهران جمع آوری و بیشتر در حاشیه منطقه باقرشهر بطور بسیار خطرناک می سوزانند و برای بازیافت آماده می کنند که نحوه کار و فعالیت آنان موجب آلایندگی منطقه می شود.

شوکتی افزود: زمانی که این پلاستیک ها آسیاب شد با آب شستشو داده می شود و سپس در داخل کوره قرارمی گیرتا ذوب شود و در این مرحله آلودگی آب و هوا منطقه را تهدید می کند و این فرآیند به یکی از دغدغه ها ومعضلات مهم شهرستان ری تبدیل شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری بیان داشت: افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند بطور معمول به داشتن هوای پاک اهمیتی نمی دهند و برای تمیز شدن تورهای دستگاههای ذوب پلاستیک به جای تعویض و یا تمیز کردن آن با حرارت غیر مستقیم ، اقدام به آتش زدن تورهای فلزی می کنند و متاسفانه پلاستیک بدترین ترکیبات آلودگی هوا را دارد.

وی با بیان اینکه تعداد این واحدهای ذوب پلاستیک در شهرستان در حدود یک هزار واحد می باشد ، اظهارداشت: صنعت بازیافت در تمام دنیا یکی از ارکان مهم کشورها محسوب می شود ولی متاسفانه در کشور ما این کار به صورت اصولی و حرفه ای و کنترل شده انجام نمی پذیرد.

شوکتی تصریح کرد: شهرستان ری به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در واقع پذیرنده همه نوع آلودگی از شهر تهران است و از سوی مسوولان و دست اندرکاران حفاظت محیط زیست باید توجه بیشتری بدان شود.

وی افزود: انتقال روزانه بیش از هشت هزار تن زباله شهر تهران به سمت شهرستان ری در بهترین حالت ممکن باز هم تولید آلودگی را در بردارد چراکه این امر خود امکانات ناو بری سنگینی برای حمل و نقل زباله می طلبد ضمن اینکه بخارهای که از این زباله ها متصاعد می شود بر ایجاد آلایندگی می افزاید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری افزود: طی ماه گذشته آزمایشاتی با نصب دستگاههای سنجش در خصوص اندازه گیری غلظت فلزات سنگین در هوای شهرستان در برخی از مناطق شاخص انجام شد که خوشبختانه نتایج منفی بود.

شوکتی با تاکید بر اینکه کشور ما از لحاظ منابع طبیعی هیچگونه کمبودی ندارد افزود: مهم مدیریت کردن این منابع است که بایستی در این زمینه برنامه ریزی صحیح انجام شود و در این خصوص تاکنون دستگاه قضایی شهرستان ، نیروی انتظامی و فرمانداری و بخشداری ها به خصوص بخشداری قلعه نو همکاری های خوبی نسبت به برخورد با واحدهای آلاینده با اداره محیط زیست داشته اند و امید است با تلاش مستمرهمه دستگاههای ذیربط بتوان منطقه را از وجود این واحدهای غیرمجاز پاکسازی کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری در خصوص آلودگی ناشی از وجود واحدهای سنگبری و سنگتراشی های اطراف قلعه نو اظهارداشت: این واحدها تولید گرد وغبارمی کنند و بطور نقطه ای آلوده کننده هستند که البته این آلودگی با نصب فیلترهوا قابل کنترل می باشد لیکن فعالیت واحدهای مانند زغال سازی، پی سوزی و ذوب سرب بطور کامل غیرمجازبوده وغیرقابل تحمل هستند و باید بطور کلی جمع آوری شوند.

شوکتی ادامه داد : البته این واحدها می توانند در قالب یک شرکت تعاونی اقدام به تشکیل واحدهای صنعتی در یک نقطه مجاز کنند.

تحتریزیستشهرریشهرستانصنعتیقراردارندمستمرمحیطنظارتوواحدهایپایش
نظرات (0)
Add Comment