راگا نیوز:کارشناسان هنر خوشنویسی و تذهیب در نشستی تخصصی از عدم حمایت و بیتوجهی به این دو هنر انتقاد و از کمرنگ شدن کاربردهای اجتماعی هنرهای فاخر و اصیل ایرانی اظهار نگرانی کردند.
سمیه اناری قریب به هشت سال است که در زمینه هنر خطاطی فعالیت میکند و هم اکنون هنرجوی دوره فوق ممتاز سبک نستعلیق زیر نظر استاد جواد صادقی است و دوره فوق ممتاز سبک شکسته نستعلیق را نیز از محضر اساتید انجمن خوشنویسان شهرری چون استاد محمد آقایی و استاد صفر نورزاد فراگرفته است.
آثار وی جزو آثار برگزیده نمایشگاه فجر شناختهشده و در جشنواره “ماهترین ماه خدا” نیز موفق به کسب رتبه اول شده است.
وی در این مراسم و نشست گفت: از آنجا که خوشنویسی قابل خواندن است مردم ارتباط بیشتری میتوانند با آن برقرار کنند. تذهیب در ابتدا یک هنر تزئینی به شمار میرود که برای اولین بار در دوره تیموریان به عنوان یک هنر مستقل شناخته شد و رشد و شکوفایی آن در بستر عامه مشاهده شد و بیشتر جنبه کاربردی و روزمرگی داشت.
سابقه پیدایش تذهیب از دیروز تا امروز
اناری افزود: سابقه پیدایش تذهیب به طور جدی به قرن سوم هجری برمیگردد که ابتدا دارای اشکال ساده و مختصری به صورت طلاکاری و زراندود بود که به مرور زمان اشکال به آن اضافه شد تا اینکه در دوره سلجوقیان و مغول رشد خوبی پیدا کرد و نقطه اوج آن نیز در زمان تیموریان در قرن نهم هجری بوده است که اشکال را با کاربردی بیشتر در برمیگرفت و اوج شکوفایی و کاربردی آن هم در دوره صفویان بوده است .
این خطاط در ادامه گفت: اگر بخواهیم هنر تذهیب آن زمان را با دوران معاصر مقایسه کنیم مشاهده میشود این هنر فقط جنبه تزئینی پیدا کرده است. لذا از اصل معنوی آن بسیار دور ماندهایم.
وی علت این امر را عدم شناسایی صحیح این رشته عنوان کرد و افزود: هنر تذهیب هنری است انتزاعی و برگرفته از طبیعت اما کاملا به دور از طبیعت.
اناری از دوره معاصر با توجه به آمار و ارقام کمی و کیفی به عنوان نقطه عطفی در تهذیب یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه آنگونه که باید به هنر متعالی تذهیب در کشورمان که خود مبدع آن است بهایی داده نمیشود و کلاسهای آموزشی به صورت آکادمیک شکل نگرفتهاند، در دانشکدهها و هنرستانها، نگارگری رشته تذهیب حذف شده است. در نتیجه دور بودن از مفاهیم واقع در هنر تذهیب بزرگترین مشکل کشور ما است و هر کس که به این هنر علاقمند است میبایست به اندازه وسعش تلاش کند و آنچه که در ذهنش است با آموزشها و فراگیری تکنیکها بیاموزد تا این هنر وارد باطن هنرمند شود.
فریبا میرزایی نیز یکی دیگر از خوشنویسان در رشته نستعلیق است. وی فعالیت خود را در زمینه هنر خوشنویسی، از سال 85 زیر نظر اساتید انجمن خوشنویسان شهرری آغاز کرده است. میرزایی دوره ممتاز سبک نستعلیق را، زیر نظر استاد جواد صادقی و سبک شکسته نستعلیق فوق ممتاز را در محضر اساتید و پیشکسوتان این سبک، استاد صفر نورزاد و استاد عباس نوری طی نموده است.
وی در پاسخ به این سوال که مشکلات آموزش در این رشته از کجا شروع شده است گفت: این مشکلات از پایه یعنی از آموزش و پرورش آغاز شده لذا عدم تبلیغ صحیح و ایجاد انگیزه برای دانشآموزان و در مقاطع بالاتر دانشجویان با افتی شدید مواجه شده است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. میرزائی رسانهها – آموزش و پرورش و فرهنگسراها را مسئول تبلیغ و فرهنگ سازی در این رشته دانست.
این خطاط در بخشی از سخنانش به عدم فروش آثار هنری در کشورمان اشاره کرد و گفت: در زمینه خوشنویسی علیرغم اینکه مربوط به فرهنگ خودمان است فروش آثار بسیار کم و محدود است بلکه این آثار بیشتر جذب کشورهای عربی و اروپایی میشوند.
دولت آثار هنری را بخرد
وی نقش دولت را در حل این مشکل موثر دانست و اظهار کرد: دولت میتواند با خریدن آثار هنری از هنرمندان و در اختیار قرار دادن سازمانها و ادارات و …. این فرهنگ را باب کند به طوری که رساندن این آثار هنری به صورت هدایا توسط این سازمانها و نهادها به مخاطبانشان میتواند جایگاه اصلی خود را تا حدی بهدست آورد.
میرزایی در پایان سخنانش با اشاره به عدم حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان گفت: هیچ حمایتی از جانب این وزارتخانه شامل ما نمیشود و وزارت فرهنگ و ارشاد رسالتش را بیشتر معطوف ارشاد کرده است نه فرهنگسازی و حمایت هنرمندان.
نمایشگاه خوشنویسی چلیپا از دوم تا بیست دی ماه، از ساعت 9 الی 18 در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق (ره) به آدرس شهرری، فلکه اول دولت آباد، پارک مهران میزبان هنردوستان است.