پیامبر(ص) و اهل بیت پیشتازان صراط مستقیم هستند

به گزارشراگانیوز، آیت‌الله محمد محمدی ری‎‌شهری در جلسه تفسیر قرآن این هفته که در مصلی شهرری برگزار شد، اظهار داشت: صراط مستقیم راه نعمت یافتگان یعنی پیامبران، صدیقان، صالحان و شهدا است.

وی با اشاره به اینکه صراط مستقیم مانند بهشت درجات زیادی دارد افزود: همه کسانی که وارد بهشت می‌شوند در یک درجه قرار نمی‌گیرند بلکه هر کس بر اساس میزان اعمال صالحی که دارد در درجات مختلفی از بهشت قرار می‌گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به درجات بهشتیان عنوان کرد: قرآن 2 درجه برای اهل بهشت ذکر کرده یکی درجه مقربان و دیگر درجه اصحاب یمین است این‌ها کسانی هستند که دعای صراط مستقیم درباره آنها مستجاب شده است.

وی گفت: در سوره واقعه به درجه مقربان و اصحاب یمین اشاره شده است مقربان همان سبقت ‌گیرندگانند که در اعمال خیر و رفتن به سوی صراط مستقیم پیش قدم بوده و آنها تجسم برکت، سعادت و خوشبختی هستند، این فضل بزرگی است که نصیب هر کس نمی‌شود.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به دسته دیگری که به خود ظلم می‌کنند، بیان کرد: خداوند انسان را بر اساس حب نفس خلق کرده است کسانی که گناه کرده و از صراط مستقیم منحرف شوند به خود ظلم کرده و ضربه می‌زنند، در روایت آمده اگر خود را دوست دارید گناه نکنید زیرا گناه ظلم به نفس است.

وی افزود: انسانی که محور حرکت او در زندگی بر اساس امیال نفسانی مانند شهوات، کسب ثروت و قدرت باشد در واقع دور خود می‌چرخد و این انسان به نفس خود ظلم می‌کند.

تولیت‌ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: اصحاب یمین که اهل بهشت هستند محور حرکت آنها در زندگی دنیا قلب آنها است یعنی با عقل محاسبه کرده و منفعت اُخروی را در نظر گرفته و بر اساس آن به اعمال صالح می‌پردازند.

وی عنوان کرد: “السابقون السابقون” که همان پیشتازان در اعمال نیک هستند فقط خدا را در نظر می‌گیرند بهشت و جهنم مدنظر آنها نیست بلکه هدفشان در زندگی صرفا کسب رضایت الهی است که این گروه مقربان درگاه الهی هستند.

آیت‌الله ری‌شهری گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند”کسانی که دنیا پرستند هم در دنیا هم در آخرت بدبخت هستند، کسانی که آخرت پرستند در آخرت درجات بالایی دارند، اما کسانی که دل آنها فقط مشغول خدا است هم در دنیا هم در آخرت خوشبخت هستند آنها همان پیشتازان به صراط مستقیم هستند”.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) همان پیشتازان به صراط مستقیم و از مقربان درگاه الهی هستند، پیامبر اسلام از همه پیامبران کامل‌تر بوده و جانشیان او اهل بیت (ع) نیز بر اساس مقام ولایت از بالاترین درجات برخوردار هستند.

اهلبیتشهرریصراطمستقیمهستندوپیامبرصپیشتازان
نظرات (0)
Add Comment