چرا به فرونشست‌های خطرناک در ورامین توجهی نمی‌شود؟

به گزارش راگانیوز ، مسعود شفیعی، رییس سازمان نقشه‌برداری  با اشاره به آمار فرونشست در تهران گفت: «از سال ۸۰ مطالعات سازمان نقشه برداری کشور با تجهیزات جدید ادامه یافت. اولین فرونشست در تهران در همان سال مشاهده شد. بعد از آن اگرچه بخشی از کار به سازمان زمین‌شناسی منتقل شد، اما در این مدت ما کار خودمان را ادامه دادیم و ۴۸ منطقه فرونشست در ایران شناسایی شد.»

او در ادامه گفت: «در مورد تهران، نرخ فرونشست پایتخت را از سال ۷۱ تاکنون مطالعه کرده‎ایم. این مطالعات نشان می دهد که محدوده فرونشست در سطح تهران در حال افزایش است. در سال ۸۴ محدوده فرونشست تا سر ۳ راه آذری بود ولی اکنون متاسفانه این محدوده تا سمت میدان فتح افزایش پیدا کرده است. یعنی محدوده فرونشست تا مرز فرودگاه مهرآباد رسیده است. از سوی دیگر این محدوده تا فرودگاه امام نیز رسیده است. محاسبات جدید سازمان نقشه برداری کشور حاکی از آن است که محدوده فرودگاه امام نیز درگیر فرونشست شده است. البته نرخ این موضوع در حال حاضر چندان خطرناک نیست اما در چند سال آینده این وضع می‌تواند خطرناک باشد.»

او با اشاره به اینکه خوشبختانه فرونشست هنوز به شمال تهران نرسیده و مشاهدات نشان می‌دهد که فرونشست از جنوب تا میدان قزوین و پایین‌تر از میدان انقلاب پیش رفته است، گفت: «متاسفانه بخشی از محدوده شهری پایتخت، در مناطقی مثل یافت‌آباد، منطقه خلیج و … درگیر پدیده فرونشست شده‎اند که می‌تواند در آینده خطرناک باشد. بازدید میدانی ما از ورامین نشان می‌داد که در یک جاده، ۳۰ سانتی‌متر چاله به وجود آمده یا در همانجا بچه یک کشاورز در یک چاله حدود پنج متری که یکباره در اثر فرونشست ایجاد شده؛ افتاده است. می‌توان گفت خطر فرونشست کشاورزان را هم تهدید می‌کند. فرض کنید این اتفاق در مسیر تهران ورامین که مسیر تردد قطارها هم است؛ رخ بدهد! می‎توانید تصور کنید چه فاجعه انسانی اتفاق می‌افتد؟ در این منطقه اکنون نرخ فرونشست به ۲۰سانتی متر رسیده و در برخی مناطق روی دیوار ساختمان‌ها ترک به وجود آمده و این اتفاق به زودی در جنوب غرب تهران نیز رخ می‌دهد. در اتوبان آزادگان هم پل‌های زیادی وجود دارد و این ترک‌ها و چاله‌ها می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.»

راگانیوزفرونشستورامین
نظرات (0)
Add Comment