چیت ری دیگر نفس نمی کشد

راگانیوز- کارخانه چیت سازی ری که روزگاری زنده و پویا منبع تامین معیشت هزاران کارگر نساجی محسوب می شد امروز دیگر نفس نمی کشد و تنها نام و یادی از آن در خاطره ها به یادگار مانده است.

 

کارخانه چیت سازی ری ، ممتاز و تهران در جنوب پاتیخت روزگاری نه چندان دور از جمله مهمترین مراکز تولید پارچه در منطقه خاورمیانه و کشور محسوب می شدند و هر یک با تولید بیش از 125 هزار متر پارچه در سه شیفت کاری بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی و خارجی را در حوزه های ریسندگی، بافندگی، چاپ و رنگرزی تامین می کردند.

این مراکز صنعتی که روزگاری زنده و پویا مایه غرور خود اتکایی صنعت نساجی کشور محسوب می شدند و منبع تامین نان حلال سفره هزاران خانواده ایرانی به شمار می رفتند متاسفانه بنا به دلایلی یکی پس از دیگری از نفس افتادند و تخریب شدند.

اتفاقی که علاوه بر بیکار شدن هزاران کارگر و نیروی متخصص صنعتی زمینه باز شدن دروازه های کشور به روی محصولات نساجی خارجی و به ویژه چینی را نیز فراهم کرد.

اما به ظاهر جای نگرانی نیست چرا که در آینده ای نه چندان دور فضای متروکه این کارخانجات تولیدی که سال های سال تولید و خودکفایی درآن رونق داشته و برای ساخت خشت به خشت و همچنین حک کردن نامشان در بین صنایع دنیا زحمات فراوان کشیده شده با تغییرکاربری به پاساژهای تجاری، خدماتی و فروشگاه های زنجیره ای تبدیل خواهند شد.

در این گزارش سعی شده است تنها اتفاقاتی که در کارخانه چیت ری بعنوان یکی از سه کارخانه مهم چیت سازی کشور رخ داد را در گفت وگو با نماینده حقوقی 2 هزار و 500 کارگر و سهامدار این کارخانه و همچنین معاون هماهنگی و ارتباطات بنیاد مستضعفان و جانبازان مرور کنیم.

*** چیت ری چگونه راه اندازی شد

ˈحسن آقاجانیˈ نماینده حقوقی 2 هزار و 500 کارگر سهامدار کارخانه چیت ری در گفت و گو با ایرنا، با شرح تاریخچه این کارخانه با بیان اینکه صنعت تولید پارچه در ایران در سال 1326 توسط برادران کورس (کاظم، حسن و عیسی) پایه گذاری شد، خاطرنشان کرد: در آن سال ها تنها چیت ری خصوصی بود.

وی افزود: کارخانه چیت ری پیش از انقلاب دارای 3 هزار و 600 کارگر ایرانی و همچنین 350 کارگر بنگلادشی در این کارخانه بود و کارخانه های چیت ممتاز و تهران نیز از سوی دولت احداث و اداره می شد.

به گفته نماینده حقوقی کارگران چیت ری، این کارخانه تا سال 80 روزانه حداقل 125 هزار متر پارچه در سه شیفت کاری تولید می کرده است و 85 نماینده عدل فروشی در تهران و همچنین پنج شعبه در اتحاد جماعیر شوروی سابق داشته است.

وی افزود: با رونق تولید منسوجات در دهه 50 تعداد دو هزار و 500 نفر از کارگران این کارخانه سهام چیت ری را به مبلغ هر سهم هزار ریال خریداری کردند که این مبلغ بصورت ماهانه از حقوق کارگران کسر و به حساب سازمان گسترش و مالکیت واریز می شد.

به گفته آقاجانی، دو هزار و 500 کارگر چیت ری صاحب 21 درصد از سهام این کارخانه هستند و به طور میانگین هر کدام بین 64 تا 150 سهم را دارا هستند.

***2500 کارگر چیت ری چشم امید به پرداخت حق و حقوق خود دارند

او که هم اکنون سن و سالی همچون کارخانه چیت ری دارد، در ادامه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و مصادره کارخانه چیت ری توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان گفت: هیچیک از کارگران سهامدار در آن برهه از مصادره کارخانه اطلاع نداشتند و حتی در سال 1368 مبلغ 180میلیون ریال توسط اینجانب بعنوان نماینده سهامداران چیت ری بعنوان مبلغ باقیمانده از مالکیت سهام کارگران به سازمان گسترش و مالکیت پرداخت و مفاصا حساب دریافت شد.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی کارخانه چیت ری از سوی بنیاد در طول سالهای 1357تا 1375گفت: در سال 1375 به دنبال توافق بنیاد با شهرداری منطقه 20 درخصوص ساخت و ساز در زمین کارخانه چیت ری اینجانب بعنوان نماینده کارگران سهامدار به دادگاه انقلاب شکایت و پرونده ای در این زمینه تشکیل دادم.

***سهم هزار ریالی چیت ری را به قیمت هر سهم یک ریال فروختند

نماینده کارگران سهامدار شرکت چیت ری در ادامه با اشاره به خصوصی سازی کارخانه چیت ری از سوی بنیاد مستضفان و جانبازان خاطرنشان کرد: این بنیاد در سال 1379 اقدام به فروش یکجانبه کارخانه چیت ری به سه نفر کرد ضمن اینکه کلیه بدهی کارخانه چیت ری را نیز عهده دار و مبلغ دویست میلیون تومان نیز به خریداران این کارخانه وام پرداخت کرد.

به گفته وی در این معامله علاوه بر زمین 15 هکتاری کارخانه چیت ری تمامی ماشین آلات کارخانه نیز شامل 600 دستگاه ماشین بافندگی، 2خط کامل ریسندگی، 2 خط کامل مقدمات تولید، 2 خط کامل متراژ، خط کامل تکمیلی به همراه 9 ژنراتور برق و خط کامل تراشکاری و شش دستگاه جرثقیل و 30 دستگاه خودرو و یک انبار پر از مواد شیمیایی رنگ به خریداران واگذار شد.

نماینده کارگران سهامدار کارخانه چیت ری معتقد است: بنیاد مستضعفان و جانبازان سهام کارخانه چیت ری را که ارزش هر سهم آن در سال 1353 به ارزش هزار ریال بوده است را به قیمت هرسهم یک ریال فروخت.

آقاجانی با بیان اینکه خریدارن قصد خواباندن کارخانه چیت ری را داشتند، افزود: کارگران سهامدار چیت ری نیز در طول سال های 80 تا 82 در اعتراض به فروش غیرقانونی کارخانه چندین بار اقدام به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان کردند.

آقاجانی افزود: مدیر کل سیاسی وقت وزارت کشور نیز به دنبال شکایت و اعتراض کارگران چیت ری در نامه ای شکوائیه سهامداران چیت ری را به مدیریت بنیاد مستضعفان و جانبازان ارجاع داده و درخواست رسیدگی هرچه سریعتر به موضوع به منظور پیشگیری از هرگونه رخداد سو سیاسیی و امنیتی داشته است که بنیاد نیز پس از کش و قوس سهام فروخته شده را پس گرفت.

اما قصه به اینجا ختم نشده چرا که به گفته نماینده کارگران سهامدار کارخانه چیت ری، پس از اینکه بنیاد مستضعفان و جانبازان در سال 1382 اموال فروخته شده را پس گرفت، اقدام به فروش خط کامل شامل خطوط تولید رنگرزی، چاپ غلتکی، چاپ اسکرین، سفیدگری، استنر، غلتک سازی، چیت شویی، عدل بندی و بخار حرارت به قیمت 300 میلیون تومان به یک نساج کرده است.

وی تاکیدکرد: این درصورتی است که ارزش ماشین آلات این خطوط تولیدی بیش از 15 میلیارد تومان ارزش داشته و بنیاد مستضعفان و جانبازان 2 خط کامل تولید منسوجات را تنها کیلویی 20 ریال فروخته بود.

***بنیاد سال 84 با افزایش سرمایه 91 درصد کارخانه را صاحب شد

این نماینده کارگران چیت ری در ادامه با بیان اینکه، بنیاد مستضعفان و جانبازان در شهریور 1384 به منظور تسلط کامل بر کارخانه چیت ری با افزایش سرمایه 91 درصد سهام را به نام خود کرد، ادامه داد: در سال 1385 نیز با تشکیل هیات تسویه کلیه کارکنان کارخانه چیت ری بازخرید و بازنشسته شدند.

آقاجانی افزود: این درصورتی است که هیات تسویه تا سال 1390هیچگونه ورودی تحت عنوان صورت برداری از میزان دارایی های این کارخانه نداشته است.

وی تصریح کرد: به جز زمین کارخانه چیت ری تمامی اموال کارخانه علاوه بر ماشین آلات خطوط تولید توسط بنیاد تا سال 1390 فروخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: انبار میدان قیام، دفتر مرکزی خیابان بوذرجمهری غربی، مغازه های سه راه اتحاد، ساختمان سه راه امین حضور و 15 هکتار زمین لواسانات کارخانه ریسندگی کردستان، گردباف لرستان و مغازه های خیابان زنجان از آن جمله است.

به گفته وی، با پیگیری کارگران سهامدارن کارخانه چیت ری شعبه یک اجرای احکام دادگاه انقلاب در شهریور سال 1384 در پاسخ به شکایات مطروحه توسط کارگران، مصادره چیت ری توسط بنیاد را غیرقانونی اعلام کرد و این پرونده در پنج شعبه دادگستری شهرری و همچنین مجتمع شهید بهشتی و همچنین شورای امنیت داخلی وزارت کشور مفتوح است.

آقاجانی در ادامه اظهار داشت: حسابرسی بنیاد مستضعفان در طول سالیان گذشته با همین شیوه کارخانه تولیدی متعددی را از کار انداخته و کارگران آنها را بیکار کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: بنیاد اعلام کرده است زمین کارخانه چیت ری را 20 میلیارد تومان فروخته یعنی چیزی حدود متری 100 هزار تومان و به کارگران چیت ری اعلام کرده اند که شما 7 میلیارد دیگر بدهکار هستید و معلوم نیست این کار برمبنای چه کارشناسی صورت گرفته است.

آقاجانی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در گزارش حسابرسان مستقل و بازرس قانون سازمان حسابرسی تحت نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی به صراحت معاملات مذکور توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان با مفاد قانونی مناسب تجاری و روال عادی عملیات شرکت ها مغایر بوده است.

***کارگران چیت ری تنها 2 درصد سهام این کارخانه را مالک هستند

معاون هماهنگی بنیاد مستضعفان و جانبازان نیز در پاسخ به ادعای نماینده 2 هزار و 500 کارگران چیت ری به ایرنا با بیان اینکه، مرجع میزان سهام کارگران چیت ری سازمان ثبت شرکت هاست، تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات دریافتی کارگران چیت ری حدود 2 درصد سهام این کارخانه را مالک هستند.

ˈرحمت الله صادقیانˈ افزود: درصد میزان سهام افراد حقیقی و حقوقی در کارخانه چیت ری را سازمان ثبت شرکت ها به صراحت مشخص کرده است.

وی اظهار کرد: البته بنیاد مستضعفان و جانبازان حاضر شده است سهام آنها را خریداری کرده که هم اکنون این اقدام در مرحله ارزیابی است.

صادقیان در ادامه دلائل قطع تولیدات چیت ری و تعطیلی این کارخانه را از رده خارج شدن ماشین آلات مورد استفاده و همچنین عدم توجیه اقتصادی و زیان ده بودن آن دانست وی تاکید کرد: ماشین آلات چیت ری متعلق به حداقل 60 سال پیش بود و میزان هزینه تمام شده بیش از بازار بوده است.

معاون هماهنگی بنیاد مستضعفان و جانبازان در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان حسابرسی نیز طبق ضوابط و مقرراتی که دارد کار حسابرسی این کارخانه را انجام داده و دلیلی ندارد که ما حقوق کارگران را ضایع کنیم.

وی با بیان اینکه، تمامی اقدامات سالیان گذشته بنیاد مستضعفان و جانبازان در کارخانه چیت ری قانونی بوده است، تصریح کرد: بنیاد در جهت رفع سوء برداشت های کارگران چیت ری تمامی هزینه های هرگونه حسابرسی کارشناسانه از سوی هر موسسه ای را به منظور بررسی مجدد اسناد مرتبط با مالکیت حقیقی و حقوقی سهامدارن این کارخانه را تقبل خواهد کرد.

وی مدعی شد در طول سال های گذشته تمامی حقوق و مزایای کارگران و همچنین بازخریدی کلیه کارگران کارخانه چیت ری بر اساس تکالیف قانونی در موعد مقرر اجرا و پرداخت شده که مبادا کارگران و خانواده آنها دچار مشکل شوند.

او در ادامه، ادعاهای مطرح شده در خصوص فروش زمین کارخانه چیت ری را رد کرد و گفت: این زمین هم اکنون در مالکیت بنیاد است.

***بنیاد سرمایه گذاری مناسبی در صنایع مولد و اشتغالزا داشته است

معاون هماهنگی بنیاد مستضعفان و جانبازان همچنین در بخش دیگری با بیان اینکه، بنیاد در طول سالیان گذشته سرمایه گذاری مطلوبی در صنایع مختلف تولیدی مولد و اشتغالزا از جمله فولاد و آلمینیوم صورت داده است، افزود: شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بنیاد در حوزه صنایع مادر است که از سال 1386 در زمینی به مساحت 170 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس وارد فاز اجرایی گردیده است.

صادقیان افزود: عملیات احداث کارخانه دو میلیون تنی فولاد خرمشهر با سرمایه گذاری و مشارکت 60 درصدی بنیاد مستضعفان و جانبازان در منطقه آزاد اروند خرمشهر در دو فاز از دیگر سرمایه گذاری های مولد صورت گرفته توسط بنیاد است.

صادقیان با اشاره به اینکه، مشارکت بنیاد مستضعفان و جانبازان در سرمایه گذرای پروژه های مصوب وزارت نیرو نیز در طول سال های گذشته چشمگیر بوده است، تولید حداقل 5 هزار مگاوات برق در کشور توسط این نهاد را از آن جمله دانست.

دیگرریشهررینفسنمیچیتکشد
نظرات (0)
Add Comment