کار «ری» به مجلس کشید

راگا نیوز: سخنگوی مجمع نمایندگان تهران با اشاره به بررسی ۲ فوریت طرح جدایی ری از تهران گفت: برای 10 تا 12 میلیون نفر جمعیت می‌خواهند 2 تا 3 ساعته تصمیم‌گیری کنند. این طرح سه شنبه در مجلس مطرح و در صورتی که دو فوریت آن تصویب شود چهارشنبه موضوع شهرری تعیین تکلیف می‌شود.

 

 به گزارش راگا نیوزحسین طلا در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بررسی دو فوریت طرح جدایی ری از تهران گفت: قرار است موافقان و مخالفان طرح فردا نظر خود را در مجلس مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه 152 نفر از نمایندگان بررسی دو فوریت این موضوع را امضا کرده‌اند، گفت: این طرح فردا در مجلس بررسی شده و در صورتی که دو فوریت آن رأی آورد در کمیسیون بررسی و در روز چهارشنبه نظر خود را اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت طرح دو فوریتی اختیار را از دولت در موضوع تقسیمات کشوری در حد شهرستان می‌گیرد،گفت: با این شکل دولت در حوزه شهرستان‌ها عملاً در کلانشهرها ورودی نخواهد داشت.

طلا به بحث مستند طرح جامع مصوب سال 86 طرح جامع حریم و محدوده اشاره کرد و گفت: تعریفی که در آن موقع وجود داشت این است که حریم پایتخت طبق نقشه موجود در سند اصلی شامل شهرستان‌های کنونی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، رباط‌کریم و … می‌شود.

به گفته طلا به عبارت دیگر چند شهرستان دیگر که بعد از سال 86 ایجاد شده مانند بهارستان، پردیس، ملارد آنها هم مشمول همین موضوع می‌شوند.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای آن آمده است که این حریم زمانی قابل انجام است که آن بخش از حریم مذکور که در خارج از مرز تقسیمات کشوری شهرستان تهران واقع است پس از رفع مغایرت‌های قانونی از طریق اصلاح تقسیمات کشوری و یا اصلاح قوانین و مقررات مربوطه لازم‌الاجراست.

وی اضافه  کرد: معنای آن این نیست که حریم شهر تهران را مصوب کنیم چیزی که در سند سال  1386 است فقط 7 شهرستان را باید به این شکل که آمده منحل کنیم.

طلا یادآور شد: اگر بخواهیم از ری دست بکشیم و فقط به محدوده بپردازیم عملا شهر تجریش و ری ملحق به تهران می‌شود.

طلا اضافه کرد: در حال حاضر 2 بحث داریم یکی حریم و دیگری محدوده است ممکن است دوستان بگویند حریم مد نظر نیست و محدوده مد نظر است اگر محدوده را در نظر بگیرند فقط مناطق شهرری و تجریش را ملحق به تهران می‌کنند و منفک از شهرستان شمیران و ری. سؤال پیش می‌اید که مرکزیت شهرستان شمیران و ری کجا خواهد بود؟

طلا ادامه داد: مردم ری بگویند که اگر این انفصال انجام شود و شهر ری به تهران ملحق شود منهای شهرستان ری آیا برایشان قابل قبول است؟

سخنگوی مجمع نمایندگان تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم حریم را در نظر بگیریم حدود 18 شهر در حریم وجود دارد که اگر 18 شهر بخواهند شورای شهرشان باقی بماند علی‌القاعده باید به نوعی در آن تقسیم‌بندی بخشی انجام شود اگر تقسیم‌بندی صورت گیرد علی‌القاعده ری و تجریش همچنان باقی بماند اگر نه بخواهند همه را تحت نظر مدیریت شهرداری تهران و شورای شهر قرار دهند عملا آن 18شهر شورای شهر نخواهند داشت.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر جمعیتی نزدیک به 11 میلیون نفر در پایتخت مستقر خواهند شداین سؤال مطرح می‌شود که آیا شهرستان تهران می‌تواند معادل یک هفتم جمعیت کشور را داشته باشد همه به سمتی حرکت می‌کنند که در عین وحدت مدیریت محلی ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: در طرح ارائه شده به سابقه  200 ساله مدیریت شهر تهران از زمان بلدیه تاکنون اشاره شده است سؤال اینجاست که  200 سال را ارزش می‌دهند اما قدمت 3 هزار ساله ری را در نظر نمی‌گیرند.

طلا ادامه داد: در حال حاضر سابقه ری را داریم و آن را به فرموده چمران رئیس شورای شهر که محلات تهران است باید از این سابقه دست بکشیم آیا مردم ری راضی به این موضوع هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما نماینده مردم ری هستیم و باید نظر مردم ری را هر آنچه باشد از طریق قانونی اعلام و پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه 47 تا 48 دستگاه در مجموعه شهرری در حال فعالیت هستند، گفت: فقط شهرداری و شورای شهر ری از تهران جدا نیست.

به گفته طلا شهرری، فرمانداری، اداره آب و برق، گاز، کشاورزی، تأسیسات و … را به صورت مستقل دارند و فقط شورای شهر و شهرداری آن مستقل نیست و این امر به واقعه‌ای در کشور تبدیل شده و دو فوریت آن در مجلس بررسی می‌شود.

طلا اضافه کرد: برای 10 تا 12 میلیون نفر جمعیت می‌خواهند 2 تا 3 ساعته تصمیم‌گیری کنند.این طرح سه شنبه در مجلس مطرح و در صورتی که دو فوریت آن تصویب شود چهارشنبه موضوع شهرری تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته طلا حدود 152 نماینده تقاضای طرح دو فوریتی کرده که فقط 7 تا 8 نماینده تهران هستند و الباقی برای سایر شهرستان‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دیوان عدالت اداری حکم انتصاب سرپرستی شهرداری ری را متوقف کرده است،گفت: در حال حاضر دیگر حکمی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اعضای شورای شهر انتصاب شهردار برای ری را غیرقانونی می‌دانستند گفت ما هم این موضوع را نمی‌پسندیدیم و در جلسه مجمع نمایندگان طرح را بررسی و اعلام کردیمکه انتصاب شهردار ری از سوی استانداری و مصلحت نیست و این موضوع را چندین بار اعلام کردیم.

وی در پاسخ به این موضوع که آیا شهرداری منطقه  20 و شورای شهر تهران از ری جدا می‌شود؟ گفت: بستگی به نظر مجلس دارد.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment