کمک به نیازمندان و دخترانِ دم بخت، جایگزین سفر حج نمی شود/ «قضا و قدر بودن» توجیه هولناکی برای فاجعه منا است

 آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی، تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهرری که نزدیک به 90 سفر حج تمتع و عمره رفته است، در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف  شبستان با اشاره به اهمیت سفر حج و فضیلت بیت الله الحرام گفت: آیه 96 سوره آل عمران «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَ هُدًى لِّلْعَالَمِينَ؛ در حقيقت نخستين خانه‏اى كه براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است كه در مكه و مبارك و براى جهانيان [مايه] هدايت است»، این اهمیت را می نمایاند. بنابراین اینکه عده ای می گویند به جای سفر حج باید به فقرا، دخترانِ دم بخت و … کمک کرد با آموزه های اسلامی هماهنگ نیست.

وی انجام فعالیت های خیر مانند کمک به فقرا، دستگیری از نیازمندان، کمک برای تهیه جهیزیه دختران و … را مهم و با فضیلت دانست و افزود: هر مسلمان در طول عمر (60 یا 70 یا 80 ساله) خود یک بار باید به سفر حج برود؛ بنابراین می تواند در بقیه عمر فعالیت های خیرانه انجام دهد.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) ادامه داد: هرسال حداکثرِ 100 هزار ایرانی به سفر حج واجب مشرف می شوند بنابراین بقیه ایرانیان (یعنی جمعیت 70 ملیونی) می توانند به فکر دستگیری از نیازمندان و کمک به خانواده های بی خانمان باشند. از سوی دیگر بنابر اظهار نظر رئیس سازمان حج و زیارت، حداکثرِ حدود 850 هزار نفر در سال به سفر حج اعزام می شوند. بنابراین مردم دیگر (و همچنین این زائران) می توانند در بقیه سال در اندیشه بهبود زندگی نیازمندان باشند.

سفر حج میدانِ تحقق دل بريدن از غير خداوند است

آیت‌الله حسینی مازندرانی گفت: بالاترين لذت و کمال انسان، دل بريدن از غير خداوند و توجه کامل به او است؛ موضوعی که آرزوی اوليای الهی و بندگان خاص خداوند است و این فضیلت و معنویت در سفر حج محقق می شود.

وی افزود: سفر حج مثل نماز، واجب و جزء فروع دین است، بنابراین انجام آن برای افرادی که اولا استطاعت بدنی و مالی داشته و ثانیا راه برای آنها باز باشد، تکلیف است و مواردی مانند بروز فاجعه انسانی در سال های گذشته مجوزی برای نرفتن دیگران به این سفر نیست.

«قضا و قدر بودن» توجیه هولناکی برای فاجعه منا است

این روحانی پیشکسوت کاروانِ در ادامه به بررسی حادثه تلخ منا پرداخت و گفت: چند سال پیش نیز همین بحران روی داد و در 30 سال اخیر بارها شاهد بروز چنین رویدادهای ناگوار بودیم. مسئول اصلی تمام این فجایع، سعودی ها هستند این درحالی است که آن ها با تعابیری مانند “قضا و قدر بودن” که توجیهی بسار هولناک است، به سادگی از کنار مسئولیتشان عبور می کنند.

اربعین نمونه ای از مدیریت صحیح اماکن مقدس است

وی با اشاره به مدیریت صحیح و مطلوبِ اربعین حسینی در چند سال اخیر ادامه داد: هرگاه مدیران و متولیان از جنس اماکن مقدس و مسئولیت پذیر باشند شاهد فجایعی جانسوزی مانند منا نخواهیم بود.

آیت الله حسینی مازندرانی افزود: چندسال پیش که بنده روحانی کاروان بودم رویدادی مشابه امسال اتفاق افتاد و در مسیر انجام اعمال رمی ‌جمرات، ناگهان جمعیت توقف کرد و به دلیل افزایش ازدحام، تعدادی از مردم بر روی هم افتادند و عده ای مصدوم و مجروح شدند. سرانجام با حضور مأموران باتجربه که امسال برای فتنه آفرینی به یمن و سوریه و سایر کشورها اعزام شده اند، بحران را مدیریت شد.

لزوم چاره اندیشی مسلمانان برای مدیریت حرمین شریفین

وی در پایان با بیان اینکه سعودی ها بارها بی کفایتی خود را در تولیت درست حرمین شریفین نشان داده اند، گفت: باید هرچه زودتر مسلمانان و نهادهای اسلامی در اندیشه خلع یدِ سعودی ها باشند تا دیگر شاهد بروز چنین بحران هایی نباشیم.

استبختبرایبهبودنتوجیهجایگزینحجدختراندمسفرشهرریشودفاجعهقدرقضامنانمینیازمندانهولناکیوکمک
نظرات (0)
Add Comment