کوچ سنگبری‌ها به شهر سنگ

رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه 20 از کوچ اجباری سنگبری‌ها به شهر سنگ خبر داد.


به گزارش  رگانیوز به نقل از فارس، چند سالی است که شهرکی با عنوان شهر سنگ در حاشیه جنوبی منطقه ساخته و تجهیز شده است که با انتقال سنگبری‌ها به این شهرک، اکنون بیش از 90 درصد سنگبری‌های منطقه غیرفعالی شده و کاربری خود را تغییر داده‌اند.

رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه 20 در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به این مطلب از خروج 28 سنگبری به شهرک سنگ در طول سال اخیر خبر داد و گفت: سنگبری یکی از آلاینده‌ترین مشاغل مزاحم محسوب می‌شود که خروج آن‌ها از منطقه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره به شمار می‌رود که خوشبختانه شهر سنگ دارای تمام امکانات و شرایط لازم برای فعالیت سنگ‌تراش‌ها و سنگ‌فروش‌هاست که با محصور بودن کارگاه‌ها، نصب تهویه مناسب و بزرگ بودن فضا، نه تنها انتشار آلودگی در شهر به حداقل می‌رسد، بلکه با رعایت الگوهای زیست محیطی، کارگران نیز آسیب کمتری می‌بینند.

محسن حیدری با اشاره به الزام خروج تمام سنگبری‌ها از منطقه افزود: فعالیت سنگبری‌ها در شهر سنگ علاوه بر کاهش آلودگی شهر و رضایت شهروندان، برای صاحبان آن‌ها نیز مزایایی را به‌همراه دارد که برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب سنگبری، ایجاد رقابت و تبدیل مکان به بورس و نمایشگاه دائمی فروش سنگ از عمده‌ترین مزایا به‌شمار می‌رود.

اگر روزی قصد خرید سنگ‌نما و تزئین و … داشتید و شرایط مراجعه به شهر سنگ برایتان مقدور نبود، نگران نباشید، چراکه با توافق شهرداری و صاحبان املاک، بسیاری از سنگبری‌های داخل محدوده شهر در فضایی آراسته و بدون آلایندگی به مرکز فروش سنگ تبدیل شده که انواع سنگ‌ها در این اماکن به نمایش گذاشته شده است و می‌تواند پاسخگوی نیاز خریداران باشد.

راسته‌بندی اصناف در دستور کار اداره ساماندهی

با توجه به اینکه از آخرین طرح تفصیلی شهر تهران بیش از 40 سال می‌گذرد، در طول چند دهه اخیر نظارت خاصی بر استقرار مشاغل و صنایع در پهنه‌های مختلف شهری وجود نداشته است و متاسفانه بسیاری از مشاغل مزاحم و آلاینده در بطن محلات قرار گرفته‌اند که این موضوع علاوه بر ایجاد آلایندگی صوتی و محیطی، آلایندگی دیداری و روانی را نیز به‌همراه دارد.

با این اوصاف مسئولان اداره ساماندهی برای رفع این معضل، اجرای طرح راسته‌بندی اصناف را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

حیدری، رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه 20 با اشاره به این موضوع گفت: اکنون جلساتی را با روسای اتحادیه‌ها، اصناف، نمایندگان اداره صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده‌ایم که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بتوانیم قانونی را در منطقه برای راسته‌بندی اصناف مصوب کنیم.

نخستین گام اجرای این طرح در اطراف مراکز فرهنگی و آموزشی به اجرا در می‌آید.

حیدری در توضیح این موضوع عنوان کرد: اکنون در اطراف بسیاری از مدارس، مراکز فرهنگی و … شاهد رونق تعمیرگاه و مشاغلی هستیم که سنخیتی با فضای آموزشی و فرهنگی محل ندارند، به همین منظور قصد داریم با ایجاد بستر مناسب برای انتقال این مشاغل مرتبط فرهنگی مانند کتابفروش‌ها و … فراهم کنیم.

رئیس اداره ساماندهی منطقه 20 در پایان تصریح کرد: یکی از اهداف اجرای این طرح ایجاد راسته‌بندی اصناف در منطقه است، برای مثال اگر درصد قابل توجهی از اصناف در یک خیابان و معبر گرد هم بیایند نه تنها نظارت اصناف بر فعالیت آن‌ها آسان‌تر است، بلکه خریداران و مشتری‌ها نیز با اتلاف وقت کمتری می‌توانند خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند که این موضوع در کاهش ترافیک منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برپایی بازارهای هفتگی ویژه

این روزها بازار خرید داغ است و فروشندگان و خریداران از هر فرصتی برای خرید و فروش استفاده می‌کنند که بخشی از این داد و ستد در بازارهای محلی انجام می‌شود.

چند سالی است که 3 بازار محلی و هفتگی در محلات مختلف ری دایر شده است و اهالی منطقه روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه با مراجعه به این بازارها مایحتاج مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

رئیس اداره ساماندهی منطقه 20 از برگزاری بازارهای محلی برای فروش فوق‌العاده در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: این بازارهای محلی در راستای تامین نیاز اهالی محلات و مطالبات آن‌ها برپا می‌شود که غرفه‌های فروش پوشاک و کفش در آن‌ها پیش‌بینی شده است.

 

بهسنگسنگبریهاشهرشهرریکوچ
نظرات (0)
Add Comment