یک کارشناس مسوول: 30 هزار نفر در شهرستان ری مبتلا به دیابت هستند

راگا نیوز- کارشناس مسوول واحد بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری گفت: بالغ بر 30 هزار نفر دیابتی تحت پوشش مراکز بهداشت و درمان این شهرستان قرار دارند.

 

دکتر ˈفاطمه تاجیکˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دیابت یکی از شایعترین بیمارهای متابولیک در دنیا به شمار می رود و شیوع آن در کشورهای فقیر و توسعه نیافته بالاتر از سایر کشورهای دنیا است.

وی افزود: طبق برآورد فدراسیون جهانی در حال حاضر 360 میلیون نفر در کل دنیا مبتلا به این بیماری هستند که تا سال 2030 میلادی جمعیت مبتلا به دیابت به 550 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

تاجیک تاکید کرد: از این میزان دیابتی 80 درصد در کشورهای توسعه نیافته زندگی می کنند و بیشتر این افراد بین 40 تا 50 سال سن دارند.

این کارشناس مسوول شبکه بهداشت ری تصریح کرد: از بین دو نفر مبتلا به دیابت یک نفر از بیماری خود مطلع نیست و این لزوم اطلاع رسانی بیشتر را به مردم میرساند و از طرفی شهروندان چکاپ سالیانه و طرح غربالگری را که پیشتر از سوی خانه های بهداشت بطور رایگان انجام می شده، بویژه برای افراد بالای 30 سال بایستی صورت گرفته تا از بیماری خود مطلع شوند.

وی بیان داشت: بیماری دیابت وقتی تشخیص داده شد راه های مراقبت های خاص این بیماری را باید انجام داد و کنترل و راه درمان را جدی پیگیری کرد، چرا که بیماری تا پایان عمر با فرد مبتلا همراه خواهد بود.

تاجیک گفت: این بیماری هزینه های سنگینی برای فرد مبتلا خواهد داشت و چنانچه خوب کنترل نشود عوارضی از جمله بر روی کلیه، قلب و عروق ، اعصاب محیطی ، شبکه چشم تا حد نابینایی، خواهد گذاشت و لذا مراجعه به مراکز دیابت را باید پیگیری کرد.

وی افزود: فدراسیون جهانی دیابت شعاری که برای امسال انتخاب کرده،

ˈدیابت سومین کشور پرجمعیت دنیا استˈ یعنی بعد از کشورهای چین و هند طبق آمار این بیماری به جهت جمعیتی در رده سومین دنیا قرار دارد.

کارشناس مسوول شبکه بهداشت شهرستان ری تصریح کرد: هم اکنون پیشگیری و درمان خیلی مهم به نظر می رسد و آنرا باید از سنین کودکی انجام داد. کم تحرکی، تغذیه سالم، وزن مناسب و ورزش برای کودکان حتما توصیه می شود.

تاجیک در خصوص درمان این بیماری اظهارداشت: وزارت بهداشت کاری که برای درمان انجام می دهد در مناطق روستایی از سالهای گذشته به دلیل اینکه جمعیت این مناطق از اطلاع رسانی مناسب بدور بوده اند ، کار غربالگری دیابت را شروع کرده و افراد بالای 30 سال در این مناطق هر سه سال یکبار بطور مرتب و رایگان ویزیت می شوند.

وی افزود: در این طرح ریزفاکتروهای دیابت از جمله چاقی و توده بدنی ، سابقه ابتلا به بیماری در فامیل ، سقط جنین مکرر و تولد نوزاد بالای 5/4 کیلوگرم در بین زنان و بالاخره فشار خون به عنوان ریزفاکتور از شاخصه های احتمالی دیابت در افراد بررسی و چنانچه جواب یکی از این فاکتورها مثبت باشد طرح مراقبتی برای بیمار تجویز می شود.

کارشناس مسوول واحد بیمای های غیرواگیر شبکه بهداشت ری اظهارداشت: در شهرستان ری 6 واحد پیشگیری از دیابت وجود دارد و فرد یا افراد مبتلا باید مرتب برای کنترل وضعیت جسمانی و قند خون خود به این مراکز که در مناطق پرجمعیت نیز قرار داده شده ، مراجعه کنند.

تهرانجنوب تهرانراگا نیوزریشهرداری باقرشهرشهرری
نظرات (0)
Add Comment