10 اثر تاریخی شهرستان ری مرمت می شود

راگا نیوز- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری از مرمت و احیای 10 اثر تاریخی شاخص با اعتبار 10 میلیارد ریال خبر داد.

ˈامیر مسیب رحیم زادهˈ روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: مرمت این آثار بر اساس مستند نگاری و تکمیل پرونده ثبتی و حریم آثار تاریخی ری که در وضعیت اضطرار قراردارد، انجام می پذیرد.

وی اظهار داشت: مرمت و احیای کاروانسرای دو قلو، کاروانسرای قاجاری و کاروانسرای شاه عباسی که هر سه در بازار قدیم ری قرار دارند، از جمله این موارد است.

وی همچنین حفاظت و مرمت دژ رشکان (اجرای پوشش حفاظتی روی معماریهای پراکنده ارگ) و اجرای فصل سوم کاوش های باستان شناسی دژ رشکان، مرمت اضطراری گنبد بقعه بی بی شهربانو، خانه باغ ملک و مرمت باروی ری را از دیگر طرح های دارای اضطرار ذکر کرد.

رحیم زاده افزود: مرمت و احیای آرامگاه های مشاهیر واقع در چشمه علی، طراحی و نصب المان مشاهیر، طراحی و نصب تابلوهای راهنمای آثارتاریخی در شهرستان از دیگر طرح های است که در صورت تامین اعتبار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می شود در صورت جذب و تامین اعتبار لازم تا پایان سال مالی 1394 کار مرمت این آثار به اتمام برسد.

شهرستان ری به عنوان مهمترین کانون تحولات تاریخ و فرهنگی فلات مرکزی ایران پیشینه ای بالغ بر هشت هزار سال دارد و یکی از قطب های مهم باستان شناسی در تاریخ، فرهنگ و تمدن سرزمین ایران به شمار می رود که تاکنون 200 آثار تاریخی آن شناسایی و 34 اثر آن نیز به ثبت ملی رسیده است.

تپه چشمه علی، برج طغرل، آتشکده ری، برج نقارخانه، قلعه گبری، قلعه استودان، تپه میل، بازار ری، بقعه بی بی شهربانو از جمله آثار مهم تاریخی شهرستان ری است.

شهرری
نظرات (0)
Add Comment