22 هزار نفردر شهرستان ری عضو کتابخانه عمومی هستند

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری گفت: 22 هزار نفرعضو کتابخانه های عمومی این شهرستان هستند.

علی اکبر قربانی با بیان اینکه بیست و دومین دوره هفته کتاب و کتابخوانی از 24 تا 30 آبان ماه همزمان با سراسر کشور در شهرستان برگزار می شود، اظهار داشت: پیام امسال این هفته ‘ ترویج کتاب ، ترویج امید ‘ است.

وی افزود: کتاب یک منبع آگاهی بخش برای اجتماع بشری محسوب می شود و بطوریقین هرچه کتاب خوانی و فراگیری دانش وعلم اندوزی افراد بیشتر شود به همان نسبت امید به زندگی بهتر و پیشرفت و تحول در جامعه افزایش خواهد یافت.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری با بیان اینکه تعداد کتابخانه ها دراین شهرستان در مجموع 22 باب است، افزود: تعداد 10 باب کتابخانه شهری، چهار باب روستایی و هشت باب کتابخانه مشارکتی است.

قربانی با تاکید براینکه 60 درصد ازمراجعه کنندگان به کتابخانه ها را خانم ها تشکیل می دهند اظهار داشت: هم اکنون تعداد 148 هزار و 916 عنوان کتاب در 173 هزار و 517 نسخه در کتابخانه های عمومی شهرستان موجود است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری تعداد پرسنل کتابخانه های تحت پوشش این اداره را 44 نفر ذکرکرد و گفت: در این کتابخانه ها در مجموع 38 کتابدار فعالیت دارند.

وی متوسط ماهانه امانت کتاب را درکتابخانه های عمومی شهرستان 25هزار نسخه عنوان کرد وافزود: عضویت در کتابخانه های این شهرستان با ارایه یک قطعه عکس، تکمیل فرم ثبت نام و پرداخت 55 هزار ریال حق عضویت بطور سالانه انجام می گیرد.

قربانی با بیان اینکه عضویت در کتابخانه های عمومی شهرستان برای خانواده شهدا، جانبازان ، بازنشستگان و خردسالان رایگان است، تصریح کرد: عضویت خانوادگی نیز رایگان است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری گفت: تمام کتابخانه ها به بخش های کودک و نوجوان، دفاع مقدس، کتب کمک آموزشی ، مجلات ونشریات و بخش نرم افزار ایران نمایه مجهز است.

قربانی برپایی مسابقات و برنامه های متنوع فرهنگی و مناسبتی در دهه های کرامت، رمضان ومحرم، افتتاح سه ایستگاه ثابت مطالعه درباقرشهر، حسن آباد و درمانگاه دارالشفا عبدالعظیم حسنی (ع) ، کمک در تجهیز کتابخانه روستایی خانلوق بخش حسن آباد و تشکیل حلقه های مطالعاتی در کتابخانه از جمله برنامه هایی ذکرکرد که از سوی این اداره از ابتدای سال جاری اجرا شده است.

وی اظهارداشت: بیش از یک میلیارد و 300 میلیون ریال از آبان ماه سال گذشته تاکنون در بخش عمرانی از محل تملک دارایی، هزینه کرد اداره کتابخانه ها و شهرداریها برای رفع مشکلات برخی از کتابخانه ها در زمینه خرید ونصب سیستم گرمایشی و سرمایشی و رنگ آمیزی و نقاشی و خرید برخی از لوازم و تجهیزات داخلی هزینه شده است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری تاکید کرد: با توجه به همزمانی هفته کتاب با ایام محرم ضمن رعایت حرمت این ایام، تمامی کتابخانه های عمومی شهرستان با نصب بنر و پوستر و تشکیل حلقه های مطالعاتی در خصوص ترویج فرهنگ عاشورایی ، برنامه های ویژه ای را در این مکانها برگزارکردند.

وی دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و هماهنگی با مدارس، مساجد، مراکز آموزشی پیرامون بازدید ازکتابخانه ها درهفته کتاب ، برپایی نمایشگاهها و جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقات قصه گویی و داستان نویسی در بخش کودک ونوجوان ، برگزاری مسابقات آنلاین و مکتوب و برپایی ایستگاه نقاشی کودکان ، تقدیر از کتاب خوان ونویسنده برتر و قاری و حافظ قرآن و رونمایی از کتاب برتر از جمله برنامه های این هفته برشمرد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری بر لزوم همکاری و مساعدت بیشتر سازمان ها و ارگان های ذیربط به منظور ارتقای ترویج فرهنگ مطالعه تاکید کرد و گفت: در این راستا رسانه های جمعی باید با تبلیغات بیشتر زمینه توجه به نقش برجسته کتاب و کتاب خوانی را افزایش دهند تا بدین ترتیب مطالعه همگانی شود و عموم مردم برای مطالعه به کتاب مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

وی همچنین لحاظ کردن بودجه های فرهنگی بیشتر و افزایش قدرت خرید مردم و قراردادن کتاب در سبد کالای خانوار و همچنین روز آمد کردن کتابها در کتابخانه ها را از جمله مواردی ذکرکرد که می تواند در افزایش علاقه مندی عامه مردم به مطالعه موثر باشد.

22ریشهرریشهرستانعضوعمومینفردرهزارهستندکتابخانه
نظرات (0)
Add Comment