تختی هیچ‌گاه به مردم پشت نکرد/تختی بذر پهلوانی را در دل مردم کاشت

به گزارش راگانیوز ، عبدالحمید احمدی دقایقی پیش در آیین گرامیداشت چهل و هشتمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی که با حضور  پرشور پهلوانان، پیشکسوتان و ورزشکاران، مسئولان و اقشار مختلف مردم بر سر مزار این پهلوان نام‌دار در آستان شیخ صدوق(ره) (ابن بابویه) شهرری برگزار شد، اظهار داشت: نام و یاد جهان پهلوان تختی همواره در ایران اسلامی عزیز و جاودان است.

وی در تشریح ویژگی‌های اخلاقی جهان پهلوان تختی گفت: زنده‌یاد تختی هیچ‌گاه به مردم پشت نکرد و همواره متواضعانه با مردم برخورد می‌کرد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر این‌که پهلوان تختی همه قهرمانی‌هایش را فقط به عشق مردم کسب کرد، عنوان کرد: تختی تا سالیان سال نزد ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و این عشق و محبت هر ساله در بین مردم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: برای جامع ورزش کشور افتخار است که جهان پهلوان تختی در قلب مردم جا دارد و گذر زمان هیچ‌گاه نام و یاد این پهلوان را به فراموشی نمی‌گذارد.

احمدی با تاکید بر اینکه یاد جهان پهلوان تختی همواره جاودان و ماندگار است، بیان داشت: بذل محبت جهان پهلوان تختی از این است که این پهلوان بذر پهلوانی را در دل مردم ایران کاشت و همواره کسی که منش پهلوانی تختی را که با الگوگیری از حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) بود، را داشته باشد، در دل مردم جا خواهد داشت.

قهرمانان راه مستقیم ورزش را ادامه دهند/جوانمردی، صداقت، پهلوانی و تواضع خط مستقیم ورزش است

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر این‌که قهرمانان همواره راه مستقیم ورزش را ادامه دهند، به تشریح راه مستقیم ورزش پرداخت و گفت: راه مستقیم ورزش جوانمردی، صداقت، پهلوانی، تواضع و احترام واقعی به مردم است.

وی ادامه داد: امیدواریم جامعه ورزش کشور همواره در مسیر مستقیم ورزش گام برداشته و با مهربانی و محبت بر اعتلای کشور و شادی دل مردم خود تلاش کنند.

ابلاغ سلام وزیر ورزش و جوانان به ورزشکاران و ورزش‌دوستان

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود سلام وزیر ورزش و جوانان را به ورزشکاران و ورزش‌دوستان و حاضران در مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی ابلاغ کرد و عنوان کرد: وزیر ورزش و جوانان خیلی مشتاق به حضور در این مراسم بودند اما به دلیل جلسه فوق‌العاده دولت نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند و بنده از طرف دکتر گودرزی از حضور پرشور و عشق و ارادت شما به منش پهلوانی و جوانمردی و جهان پهلوان تختی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: جا دارد از هم عزیزانی که در برپایی این آیین باشکوه تلاش کردند تقدیر و تشکر کنم.

به گزارش فارس، غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور 1309 در خانواده‌ای متوسط در محله خانی‌آباد در تهران به دنیا آمد. «رجب خان» (پدر تختی) غیر از وی دو پسر و دو دختر دیگر نیز داشت که همهٔ آنها از غلامرضا بزرگ‌تر بودند. «حاج قلی»، پدر بزرگ غلامرضا، فروشندهٔ خواربار و بنشن بود. از قول رجب خان، تعریف می‌کنند که حاج قلی در دکانش بر روی تخت بلندی می‌نشست و به همین سبب در میان اهالی خانی‌آباد به حاج قلی تختی شهرت یافته بود. همین نام بعدها به خانواده‌های رجب خان منتقل شد و به نام خانوادگی آن‌ها تبدیل شد.

وی زندگی خود را وقف مردم کرده بود. شادروان تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نیز دارای تبحر و مهارت بود، چنان که سه بار پهلوان ایران شد و هر بار کشتی‌گیران نامداری را مغلوب کرد.

غلامرضا تختی چهار ماه پس از بازگشت از آخرین سفر خود (تولیدو، 1966) در آبان‌ماه سال 1345 زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد که حاصل آن تولد بابک در سال 1346 بود. پس از گذشت چهار ماه از تولد فرزندش، خبر درگذشت وی اعلام شد و همه را در اندوهی عظیم و بهتی شگفت‌انگیز فرو برد.

 

تختیجوانانشهرریمردمورزش
نظرات (0)
Add Comment