56 مسجد شهرستان ری آماده برگزاری آیین معنوی اعتکاف شدند

 رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری گفت: هم اکنون 56 مسجد شهرستان برای برگزای آیین معنوی اعتکاف اعلام آمادگی کرده اند و با توجه به استقبال مردم این تعداد به 65 مورد افزایش یابد.

حجت الاسلام و المسلمینˈیوسف اصغریˈ روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین جلسه ای با حضور ائمه جماعات مساجد تدارک دیده شده تا برنامه ریزی ها و تمهیدات لازم برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان فراهم شود.

وی با تاکید براینکه هدف از اجرای این برنامه ها ارتقای سطح بینش، معرفت و سطح معلومات دینی جامعه به ویژه نسل جوان است، اظهارداشت: در سال جاری نیز همانند سال گذشته تعدادی از مساجد پذیرای خواهران و برادران و همچنین برای رفاه حال شهروندان تعدادی دیگر از مساجد پذیرای افراد مسن و مجرد است و تمامی مساجد متناسب با ظرفیتشان از شصت تا سه هزار نفر معتکف می پذیرند.

اصغری با بیان اینکه مهلت ثبت نام برای شرکت در این مراسم معنوی در مساجدی که ظرفیت شان تکمیل نشده است تا شب قبل از اعتکاف ادامه خواهد داشت، افزود: در سال گذشته شاهد شرکت هفت هزار معتکف در 65 مسجد در سطح شهرستان ری بودیم.

وی با تاکید براینکه امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل تقارن ایام اعتکاف با برگزاری امتحانات مدارس و دانشگاه ها تا حدودی از استقبال جوانان در شرکت در مراسم اعتکاف کاسته شده، افزود: با این وجود هنوز هم جوانان بیشترین استقبال از سوی آنان است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجدشهرستان ری از مساجد خواست از افراط و تفریط در اجرای برنامه های معنوی و هم در پذیرایی دوری گزینند و گفت: کسی که معتکف می شود در واقع یک خلوت گزینی و ریاضت شرعی را انتخاب کرده تا بدین طریق از محیط عادی و روزانه خود دور شود و اعتکاف فرصتی برای خودسازی انسان و نگرشی دوباره به اعمالی است که انجام داده است.

اصغری با تاکید بر اینکه فرد معتکف برای بازسازی تفکر نیاز به یک خوراک فکری صحیح دارد، اظهار داشت: باید سعی شود با استفاده از سخنرانان توانا و همچنین در اختیار قرار دادن کتب مفید از جمله کتاب های استاد شهید مطهری، قدرت تفکر را در معتکفین تقویت کرده تا آنان متوجه نقاط ضعف خود شوند ودرصدد رفع آن برآیند.

وی با تاکید بر آثار تربیتی اعتکاف در روح انسان گفت: آموزش احکام اعتکاف و پاسخ به شبهات دینی، دعا و مناجات و قرائت قرآن به منظور فراهم آوردن فضای معنوی در مساجد لازم و ضروری است.

وی در خصوص هزینه های دریافتی از معتکفین افزود: هزینه شش وعده غذا برای افطار و سحری معتکفین در مدت سه روز بر اساس برآورد بعمل آمده 500 تا 600 هزار ریال تخمین زده شده که قرار است مبلغ 350 هزار ریال آن از معتکفین اخذ شود و مابقی را بانیان و خیرین تامین کنند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری با تاکید بر مطالعه احکام اعتکاف از سوی متعکفین و خودداری از آوردن تلفن همراه، تبلت، لب تاپ از سوی آنان، افزود: آیین معنوی اعتکاف همزمان با ایام البیض (یعنی روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب) آغاز و معتکفین حتما باید قبل از اذان صبح روز سیزدهم در محل اعتکاف حضور بیابند و تا اذان مغرب روز پانزدهم در محل مربوطه حضور داشته باشند.

اصغری با بیان اینکه هم اکنون 173 مسجد در سطح شهرستان ری (باقر شهر، کهریزک، حسن آباد، بخش مرکزی ری) فعال هستند، از تمامی مساجد شهرستان خواست در صورت امکان با حضور خود در برگزاری هر چه باشکوهتر آیین اعتکاف و فراهم آوردن موجبات ارتقای سطح بینش و معرفت جامعه تلاش کنند.

اعتکافشهرری
نظرات (0)
Add Comment