مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ساخت هواپیما با الگوبرداری ازکوسه ماهی

طبیعت بهترین و ایده‌آل‌ترین الگو برای نوآوری‌های علمی است. در حال حاضر دانشمندان بر روی ساخت هواپیما با استفاده از پوست کوسه ماهی تحقیق می‌کنند.

ساخت هواپیما - پرندگان - الگو برداری از علوم زیستی


 پژوهشگران در جهت توسعه و ساخت تهجیزات هواپیما حرکت آن‌را از روی حرکت کانگوروها الگو برداری کردند و در نهایت برای انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بدنه آن‌، بر روی اجزای بدن عنکبوت مطالعه کردند. طبیعت بهترین و ایده‌آل‌ترین الگو برای نوآوری‌های علمی است. در حال حاضر دانشمندان بر روی ساخت هواپیما با استفاده از پوست کوسه ماهی تحقیق می‌کنند. مشاهدات نشان می‌دهد:

  • زیست‌شناسی برای وفق دادن نوآوری‌ها، یک زمینه فراگیر و گسترده علمی است.
  • مشاهدات خاص در طبیعت بشر را به ساخت هواپیماهای جدید راهنمایی می‌کند.
  • شرکت هواپماسازی ایرباس ایده‌هایی در این زمینه مطرح کرده است که در نسل بعدی هواپیماها شاهد آن خواهید بود.

یک کانگورو، یک عنکبوت، یک سنجاقک و یک پنگوئن چه چیزی به همراه همدیگر دارند؟ این حیوانات به عنوان یک مجموعه مثال از طبیعت، کمک بی‌نظیری به شرکت فستو (Festo) کرده‌اند. هر کدام از این حیوانات یک قرینه علمی به محققان این شرکت القا کرده‌اند. اما این ایده‌های القا شده چه هستند؟


هیچ چیز به اندازه طبیعت کامل نیست

علوم زیستی در حال حاضر در همه زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سراسر زندگی ما به وسیله علومی تعیین شده است که از طبیعت الگو برداری شده و بدست آمده است. مثال‌های قدیمی و کلاسیک علوم زیستی در ساخت هواپیما در تاریخ وجود دارد. لئوناردو داوینچی در ایتالیا به ساخت تجهیزات یک وسیله پرنده مطابق اجزای بدن پرندگان مشغول بود. او در نوشته‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند: “نبوغ خلاق انسان می‌تواند به اختراعات متنوعی دست پیدا کند…”

 

اولین الگوبرداری از علوم زیستی در آلمان

هواپیما سازی - کوسه - ایرباس


اوتو لیلینتال (
Otto Lilienthal)
، پیشتاز در ساخت هواپیما در آلمان نیز ساخت تجهیزات هواپیمای خود را بر اساس الگوهای طبیعی طرح‌ریزی کرد. او مطابق بدن پرندگان یک اسکلت پرنده ساخت. وی دانسته‌های خود در را کتاب ” پرواز پرندگان به عنوان اساس حمل و نقل هوایی” منتشر کرد. با توجه به اطلاعات فعلی، اوتو لیلینتال اولین کسی بود که پرواز با یک هواپیمای بدون موتور را با موفقیت به انجام رسانید و توانست آن‌را تکرار کند.

بعد از آن،‌ پرنده‌گان به عنوان مهمترین الگو در صنعت ساخت هواپیما مورد توجه قرار گرفتند. ولف کروگر (Wolf Krüger) پژوهشگر موسسه “هوا کشسانی آلمان” می‌گوید: “فضانوردی،‌ بخصوص صنعت گسترش هواپیماسازی همیشه یک موضوع علوم زیستی بوده است.”

یکی از توسعه‌ها در صنعت هواپیما سازی تجهیزات spiroid (تجهیزاتی بر بال هواپیما که به منظور کاهش پسای القایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.) است. مشابه این تجهیزات، بر روی بال پرندگان نیز قرار دارد. به وسیله این تجهیزات بر روی بال هواپیما می‌توان مقاومت اصطکاکی در پرواز را کاهش داد و در مصرف سوخت تا ده درصد صرفه جویی کرد.

کاهش هزینه‌ها و الگو برداری از روی طبیعت، ‌هدفی است که تمام گروه‌های هواپیماسازی از جمله ایرباس دنبال می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.