شرکت کارمانیا، نماینده رسمی خودروسازی بیوایدی چین، ناتوان از واردات و تحویل مدلهای ثبت نامی، خصوصا BYD S7 است. از سویی دیگر، این شرکت همچنان به پیشفروش مدلهای S6 و F3 ادامه میدهد.
نوسان نرخ ارز و تحریمهای امریکا علیه ایران، فعالیت بسیاری از شرکتهای فعال در زمینهی تولید و واردات خودرو در کشور را، مشکل کرده است. علاوه بر این، قوانین گمرکی هم محدودیتهای بیشتری برای ترخیص خودروهای خارجی دارد، به طوری که محصولات برندهای نامآشنا مثل رنو، از ماهها قبل در پارکینگ گمرک باقی ماندهاند. در شرایط کنونی، آیندهی صنعت خودروسازی ایران و شرکتهای مرتبط با واردات خودرو مبهم است و البته، نظارت قانونی بر فعالان این عرصه، ضروری به نظر میرسد.
شرکت کارمانیا، زیرمجموعهی گروه خودروسازی کرمان موتور محسوب میشود و به عنوان نمایندهی فروش بیوایدی چین در ایران، فعالیت میکند. شاسیبلند S6، اولین خودروی عرضه شده توسط کارمانیا در ایران است که سال گذشته به بازار رسید و مدتی پس از آن، سدان F3 هم به خریداران تحویل داده شد. این شرکت، اردیبهشتماه ۹۷، از بیوایدی S7 رونمایی کرد تا ۳ محصول متفاوت در سبد خود داشته باشد.
کارمانیا از نظر سابقه و میزان فروش، قابل مقایسه با مدیران خودرو (نماینده چری) و گروه بهمن (نماینده فاو بسترن) نیست، اما در ماههای اخیر پیشفروشهای بیشتری نسبت به رقبا داشته است. حتی در شرایط کنونی با وجود مشکلات فراوان در بحث انتقال ارز به طرف خارجی و ترخیص خودرو از گمرک، کارمانیا به پیشفروش بیوایدی S6 و F3 ادامه میدهد. این شرکت، برای ثبت نام شاسیبلند S6 و سدان F3 با موعد تحویل اردیبهشت ۹۸، به ترتیب مبلغ ۱۲۵ میلیون و ۶۵ میلیون تومان به عنوان پیشپرداخت دریافت میکند.
به نظر میرسد نظارت چندانی از سوی نهادهای مسئول، بر عملکرد وارکنندههای خودرو در ایران، وجود ندارد. شرکتهایی مثل کارمانیا، ناتوان از عمل به تعهدات خود هستند و حتی با گذشت چند ماه از موعد مقرر، موفق به تحویل خودرو به خریداران نشدهاند. بیوایدی S7، با پیش پرداخت ۷۰ میلیون تومان ثبت نام شد و قرار بود در اولین سری، هفتهها قبل به دست مصرف کننده برسد؛ اما تا این لحظه، حتی یک دستگاه از شاسیبلند S7 با گلام ملی در جادههای ایران دیده نمیشود. شرایطی مشابه، برای BYD S6 وجود دارد. موارد ثبت نامی این خودرو در خردادماه که موعد تحویل مهرماه ۹۷ داشتهاند نیز، تا لحظهی نگارش این مطلب (۱۹ آبانماه ۹۷) هنوز به دست مشتری نرسیدهاند.
از سویی دیگر، کارمانیا همچنان به ثبت نام و دریافت مبالغ هنگفت از مردم، ادامه میدهد. چند هفته قبل و با وجود ناکامی این شرکت از تحویل بیوایدی S7، دور جدیدی از ثبت نام این خودرو با موعد تحویل دی و بهمن ۹۷ انجام شد. نکتهای که نباید نادیده گرفته شود، سود انصراف ۱۲ درصد برای ثبتنامکنندگان خودروهای کارمانیا است. به بیان بهتر، چنانچه شرکت واردکننده، خودروی پیشفروش شده را به خریدار تحویل ندهد، کارمزدی کمتر از بهرهی بانکی به مشتری پرداخت میشود. علاوه بر این، قیمت نهایی بیوایدی S7 در زمان ثبت نام، نامعلوم است و شرکت کارمانیا تعهدی به فروش خودرو با مبلغ مشخص، ندارد.
نارضایتی مردم از طرحهای پیشفروش خودروهای بیوایدی در ایران، رو به افزایش است. علیرضا زرینفکر، مدیر روابط عمومی کارمانیا و نمایندگیهای فعال این شرکت در سراسر کشور، توضیح دقیقی در خصوص زمان تحویل S7 نمیدهند. صفحه رسمی کارمانیا در اینستاگرام، امکان ارسال نظر (کامنت) به مخاطبین نمیدهد و حتی نظرات مردم برای تمامی پستهای قبلی، پاک شدهاند.
با این اوصاف، به تمامی فعالان بازار و علاقهمندان خرید خودرو پیشنهاد میشود، تا زمان کاهش التهاب اقتصادی و شفاف شدن عملکرد شرکتهای واردکننده، در طرحهای پیشفروش نهادهای تازهکار در بازار خودرو، شرکت نکنند. تجربه نشان داده است، شکایت و دریافت غرامت از شرکتهای متخلف، سخت و زمانبر خواهد بود؛ ضمن اینکه موضوع ثبت قانونی یک شرکت و سابقهی چند ساله هم، ضمانتی بر فعالیت دائمی آن و پاسخگویی به تعهدات در قبال مردم، نیست.