مجله دیجی کالا – یوسف اسفندیاری: در سالهای اخیر، آپدیت سیستم عامل دیگر به یک روند عادی بدل شده و شرکتهایی مانند اپل و مایکروسافت، مرتباً آپدیتهای جدیدی را برای سیستمعاملهای خود عرضه میکنند. بهعنوان مثال، هر ۶ ماه یکبار، یک آپدیت مهم برای ویندوز ۱۰ عرضه میشود که گاهی اوقات این آپدیتها مشکلات عجیبوغریبی را ایجاد میکنند. اپل هم در این زمینه ید طولایی دارد.
آپدیتهای بیشتر، مشکلات بیشتر
مدتی پیش، مایکروسافت عرضه آپدیت اکتبر ویندوز ۱۰ را متوقف کرد زیرا فایلهای برخی از کاربران بعد از نصب این آپدیت، ناپدید میشد. اما این مورد، تنها یکی از مشکلاتی است که نصب زودهنگام آپدیت سیستم عامل گریبان کاربران را گرفته است. از بین دیگر معروفترین مشکلات، میتوانیم به آپدیت ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۶ هم اشاره کنیم که میلیونها وبکم را از کار انداخت و همچنین برخی از کامپیوترها هنگام اتصال به گجت کیندل، صفحه آبی مرگ را نمایش میدادند.
اپل هم در این زمینه سابقهی زیادی دارد. بهعنوان مثال در نسخه ۱۱.۱ سیستمعامل iOS، برخی از کاربران نمیتوانستند حرف I را تایپ کنند.iOS 9.0 هم باعث شده بود که گجت برخی از کاربران در بخش Slide to Upgrade گیر کند.iOS 8.0.1 هم اینترنت موبایل و تاچ آیدی میلیونها کاربر را از کار انداخت.
در گوشیهای گوگل پیکسل، آپدیتهای اندروید باعث شد سرعت فرایند آنلاک و شارژ تا حد زیادی پایین بیاید. همانطور که میبینید، مشکلات مربوط به نصب زودهنگام آپدیت سیستم عامل محدود به مورد خاصی نیست و یک پدیدهی همهگیر محسوب میشود.
نسخهی بتا
کمپانیها قبل از عرضه نسخه نهایی نرمافزارها، معمولاً در ابتدا نسخهی آزمایشی که از آنها تحت عنوان نسخه بتا یاد میشود، عرضه میکنند. مایکروسافت با بهرهگیری از کاربران عضو Insider Preview، اپل با عرضهی بتای مخصوص توسعهدهندگان و بتای عمومی و گوگل هم با رویکرد مشابه، تلاش میکنند که قبل از عرضه نسخه نهایی، مشکلات نسخه جدید سیستمعامل خود را برطرف کنند.
ولی با وجود تمام این اقدامات، در بیشتر مواقع باگهایی به نسخههای نهایی راه پیدا میکند و این موضوع تقریباً به یک امر عادی بدل شده است. به همین خاطر، باید بگوییم که حتی اولین نسخهی عمومی سیستمعامل هم همچنان جزئی از فرایند آزمایش نسخههای بتا بهحساب میآید.
عرضه عمومی
وقتی که در همان ابتدا اولین نسخه عمومی آپدیت سیستم عامل را نصب میکنید، شما هم به یکی از آزمایشکنندگان نسخههای بتا بدل میشوید. بهعنوان مثال، وقتی آپدیت جدیدی از ویندوز ۱۰ آمادهی عرضه عمومی میشود، مایکروسافت آن را یکدفعه برای تمام کامپیوترها عرضه نمیکند، بلکه به آهستگی این کار را انجام میدهد تا بتواند قبل از اینکه مشکلات موردنظر گریبان کاربران زیادی را بگیرد، آن را حلوفصل کند. به همین خاطر شاید فرایند عرضه یک آپدیت برای تمام کاربران ویندوز ۱۰، ماهها طول بکشد.
در مورد ویندوز ۱۰، مایکروسافت بهطور تصادفی آپدیت سیستم عامل را برای کاربران ارسال میکند. ولی اگر روانهی بخش Setting شوید و بر گزینهی Check for Updates کلیک کنید، با این کار به مایکروسافت میگویید که آمادهی دریافت این آپدیت هستید و در اول صف قرار میگیرید. به خاطر همین فرایند، آپدیت اکتبر تنها برای تعداد اندکی از کاربران مشکل ایجاد کرد و مایکروسافت با توقف عرضه آن، توانست جلوی گسترش آن را بگیرد.
همین موضوع برای آپدیتهای اندروید در گوشیهای پیکسل هم صدق میکند و این گوشیها طی فرایندی چند هفتهای این آپدیت را دریافت میکنند. اما اگر بر گزینهی Check for Updates ضربه بزنید، به اول صف منتقل میشوید و آپدیت سیستم عامل را فوراً دریافت میکنید.
اپل از چنین رویکردی استفاده نمیکند و آپدیتهای عمومی iOS و macOS برای تمام کاربران بهطور همزمان عرضه میشود.
نسخهی نهایی عاری از مشکل
حتی وقتی که آپدیت سیستم عامل نهایی برای تمام کاربران عرضه میشود، این نسخهی باثبات که از آن تحت عنوان Stable یاد میکنند، همچنان بخشی از برنامه آزمایشی است. در این مواقع، کاربران به آزمایشکنندگان برای شرکتهایی بدل میشوند که خواستار نسخهی نهایی عاری از مشکل هستند.
در نسخهی Professional ویندوز ۱۰ میتوانید دریافت آپدیتهای مهم مانند آپدیت اکتبر را تا ۱۲۰ روز عقب بیندازید. زیرا پس از چهار ماه، دیگر تمام مشکلات نسخهی مذکور کشف و اصلاح شده است. با توجه به این موضوع، باید بگوییم آپدیتهای ویندوز ۱۰ مربوط کاربران عادی و سازمانها تا حدی با یکدیگر فرق میکنند. اما تفاوت آنها در چیست؟ آپدیتهای معمولی که در ابتدا برای کاربران عادی عرضه میشود، معمولاً سرشار از باگهای مختلفی است. وقتی که مایکروسافت توانست تمام این باگها را حلوفصل کند، آن را برای کسبوکارها ارائه میدهد. همچنین کسبوکارها برای اینکه ویندوز ۱۰ آنها فقط هر چند سال یکبار آپدیت شود، میتوانند نسخهی LTSB را انتخاب کنند تا دیگر در رابطه با این مشکلات نگرانیای نداشته باشند.
اپل هم به کمپانیها اجازه میدهد آپدیت iOS و macOS را تا ۹۰ روز عقب بیندازند تا بتوانند با خیال راحت این نسخههای جدید را نصب کنند. در این مدتزمان هم اپل مطمئناً توانسته باگهای مربوط را پیدا و اصلاح کند.
چرا چنین مشکلاتی اینقدر رایج است؟
روزی روزگاری کاربران ویندوز XP حدود ۴ یا ۵ سال از سرویس پک ۲ استفاده میکردند. اما به دلیل وجود انواع و اقسام اپلیکیشنها، سایتها و سرویسهای ابری که هر روزه قابلیت جدیدی را معرفی میکنند، کمپانیهای سازنده سیستمعاملها هم بهناچار برای اینکه بتوانند توجه کاربران را جلب کنند، باید همواره نسخههای جدیدی را برای آنها عرضه کنند.
اما سیستمعاملها بسیار پیچیده هستند، آنها بهعنوان رابط نرمافزارها به سختافزارها انجام وظیفه میکنند. کامپیوترهای ویندوزی از انواع و اقسام سختافزارهای متنوع بهره میبرند. آنها مانند گوشیها نیستند که اکثر آنها تا حد زیادی از سختافزارهای مشابه بهره میبرند و به همین خاطر هنگام آپدیت کامپیوترهای ویندوزی، گاهی اوقات مشکلات عجیبوغریبی پدیدار میشود. اما حتی اپل که کنترل کاملی بر سختافزارهای محصولات خود دارد، در همان ابتدا نمیتواند بهطور کامل این مشکلات را حل کند. در هر صورت این موضوع دیگر یک امر عادی محسوب میشود و باید بتوانیم با آن کنار بیاییم.
چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟
اول از هر چیزی باید بگوییم که هرچند آپدیت سیستم عامل در ابتدا میتواند مشکلزا باشد، ولی از طرفی عدم نصب آپدیتهای امنیتی هم میتواند امنیت سیستم را به خطر بیندازد. به همین خاطر در رابطه با این موضوع، توصیه میکنیم که اصلاً عجله نکنید. مثلاً اگر آپدیت جدیدی برای ویندوز ۱۰ عرضه شده، خیلی سریع در بخش Windows Update بر گزینهی Check for Updates کلیک نکنید. برای این کار، حداقل یک تا دو هفته صبر کنید تا ببینید آیا باگ یا مشکل اساسی از جانب کاربران گزارش میشود یا نه. اگر از نسخهی Professional ویندوز ۱۰ استفاده میکنید، تنظیمات سیستم را طوری تغییر دهید که دانلود و نصب خودکار آپدیتهای جدید تا چند هفته عقب بیفتد.
در مورد آپدیتهای iOS و macOS هم حداقل چند روز نصب کنید. از آنجایی که بسیاری از کاربران بهسرعت آپدیتهای جدید این سیستمعاملها را نصب میکنند، اخبار مربوط به باگهای احتمالی خیلی سریع در رسانهها منتشر میشود.
همین موضوع برای اندروید هم صدق میکند. وقتی که گوگل میخواهد در عرض چند هفته آپدیت موردنظر را برای گوشیهای مختلفی عرضه کند، عجله نکنید و بگذارید این آپدیت بهصورت طبیعی روانهی گجت شما شود.
بکآپ گرفتن را فراموش نکنید
آپدیت اکتبر ویندوز ۱۰ منجر به حذف فایلهای برخی از کاربران شد و این موضوع، اهمیت بکآپ گرفتن را به خوبی نشان میدهد. از هر سیستمعاملی که استفاده میکنید، قبل از نصب جدیدترین آپدیتها، بهتر است از فایلهای مهم خود نسخهی پشتیبان تهیه کنید. این موضوع فقط محدود به قبل از نصب آپدیتهای جدید نیست، بلکه با داشتن نسخهی پشتیبان از فایلهای مهم و ذخیرهی آن در حافظهی جداگانه، دیگر نگران حملات بدافزارها، سرقت سیستم و بسیاری از موارد دیگر نخواهید بود.
البته این موضوع در گجتهای iOS و اندرویدی اهمیت کمتری دارد، زیرا بسیاری از کاربران iOS نسخهی پشتیبان اطلاعات حیاتی خود را به فضای ابری آیکلاود و کاربران گجتهای اندرویدی هم چنین اطلاعاتی را به سرورهای گوگل منتقل میکنند که باعث میشود کاربران نگرانی چندانی از این بابت نداشته باشند. همچنین اگر اهل استفاده از سرویسهای اپل و گوگل نیستید، خوشبختانه در این زمینه سرویسها و اپلیکیشنهای مختلفی وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید.