وبسایت الی گشت: هنگامی که بقایای کشتی تایتانیک در سال ۱۹۸۵ کشف شد نقطه عطفی در باستان شناسی و اکتشافات آثار قدیمی در زیر آب به شمار می رفت که پس از گذشت سال ها توانستند آن را بیابند. با این حال در طول سفرهای دریایی و اقیانوسی هزاران کشتی وجود دارند که توسط آب های اقیانوس گم شده اند. از سفرهای کریستف کلمبوس گرفته تا فردیناند ماژلان و همچنین کشتی هایی که برای دفاع از آزادی در طی جنگ جهانی دوم در آب ها حرکت می کرده اند. این کشتی های غول پیکر ساخته شده بودند تا سفرهای طولانی را انجام دهد یا اینکه محموله های باری سنگین را منتقل نمایند. با این حال همانطور که تاریخ نشان می دهد بسیاری از این کشتی ها نتوانسته اند بر اساس برنامه خود با امواج بلند به خوبی مبارزه کرده و در نهایت غرق شده اند. در حالی که تایتانیک را یکی از بزرگترین یافته های زیر آب تاریخ می دانیم اما در لیست زیر ما شما را با سایر کشتی های غرق شده قابل توجهی که در مسیری مانند تایتانیک قرار گرفته اند آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.
فلور دلامار | THE FLOR DE LA MAR
ترجمه این نام «گلی از دریا» است. یک کشتی پرتغالی که ۴۰۰ تن وزن داشته و در سال ۱۵۰۲ ساخته شده است. آنچه که این کشتی را در تاریخ معروف ساخته، شایعه محموله ای از سنگهای قیمتی و طلا، مصنوعات نادر، فلزات و گنجی می باشد که بیش از میزانی است که یک کشتی معمولی می توانسته حمل کند. این گنج برای ملکه دونا ماریا و شاه مانوئل از کشور پرتغال بوده است. موضوع این بوده که پس از حمله موفقیت آمیز و فتح مالاکا خدمه کشتی تمام گنجینه های ارزشمند و همچنین هدایای پادشاه و ملکه را با دستان خود در کشتی قرار داده اند. در سال ۱۵۱۱ زمانی که این کشتی در حال بازگشت از مالاکا به لیسبون بوده، در نزدیکی ساحل سوماترا طوفانی سنگین آن را فرا گرفته و آن را غرق کرده است.
گفته شده طوفان به اندازهای قوی بوده که کشتی را به دو نیم تقسیم کرده و قبل از فرو رفتن در آب، محموله آن را به دریا پرتاب کرده است. تا امروز محل دقیق غرق شدن این کشتی مرموز باقی مانده است. حتی رابرت ماکس که از غواصان مشهور آمریکایی بوده است میلیون ها دلار را برای پیدا کردن کشتی فلور و گنجینه آن که به غنی ترین کشتی همیشه در دریا گم شده شناخته می شود، در نظر گرفته اما چیزی نیافت تا این کشتی هنوز در لیست افسانههای کشتی های غرق شده باقی بماند.
لاس سینکو چاگاس | LAS CINQUE CHAGAS
یک کشتی از گوا در هندوستان به سمت لیسبون در پرتغال حرکت کرد، در حالی که ۲۲ جعبه پر از الماس، سنگ های قیمتی و مروارید همراه خود داشت که ارزش آن ها امروزه حدود ۱ میلیارد دلار است. این کشتی ۱۲۰۰ تنی به نام لاس سینکو چاگاس زمانی که در حال نزدیک شدن به مقصدش بود در دریا غرق شد. چاگاس در کنار محموله بسیار ارزشمند خود در حدود هزار نفر را داخل خود جای داده بود که ۴۰۰ نفر از آن ها برده بودند. سفر طولانی چاگاس تقریبا به پایان رسیده بود که در نزدیکی سواحل پرتغال توسط سه کشتی خصوصی بریتانیایی مورد حمله واقع شد. نام این کشتی ها شامل The Mayflower و The Royal Exchange و The Sampson بوده است.
این کشتیهای خصوصی توسط دزدان دریایی گرفته شده بودند، آن ها ناوهای قدیمی و کشتیهای تجاری را تغییر میدادند تا نیازهایشان را برطرف کند. جنگ و درگیری میان هر دوطرف به مدت دو روز بدون توقف ادامه داشت. متاسفانه با وجود اندازه چاگاس این نبرد به سود کشتیهای خصوصی به پایان یافت. چاگاس پس از تلاش های بسیاری که برای دفاع از خود انجام داد در ۱۳ ژوئیه ۱۵۹۴ آتش گرفت و در سواحل Azores پرتغال غرق شد. درست مثل فلور، چاگاس نیز دارای گنجینه های بسیاری بوده و جزء افسانه کشتیهای غرق شده به حساب میآمد که غواصان با استفاده از امکانات مدرن تلاش کردند آن را پیدا کنند اما کارشناسان بر این باور هستند که بقایای این کشتی در آب های عمیق ۲۵۰۰ فوتی قرار گرفته است.
پایداری شاکلتون | SHACKLETON’S ENDURANCE
ارنست شاکلتون یک ایرلندی بود که امید داشت با عبور از کوهستانهای قطب بتواند اولین امپراطوری را در این منطقه ایجاد کند. با این حال سفر او قبل از اینکه کشتی اش بتواند مقاومت کند پایان یافت. به دلیل اینکه دریای Weddell با یخ های بزرگ بسته شده و مانع از این شده بود که کشتی بتواند حتی به این قاره نزدیک شود. استقامت این کشتی موجب شد تا بتواند ۱۰ ماه کامل در این مقدار فشار در میان یخ ها باقی بماند اما در نهایت در اثر این فشار بدنه کشتی ترک خورده و موجب شد به درون یخها و آبهای سرد قطبی فرو برود تا جزئی از افسانه کشتیهای غرق شده گردد. شاکلتون و خدمه او موفق شدند که زنده بمانند و سفری خطرناک را به مسافت ۸۰۰ مایل با یک قایق نجات تا انگلستان انجام دادند.
امروزه کشتی اندورانس هنوز هم در این آبهای یخ زده قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند که این کشتی در اعماق اقیانوس در عمقی در حدود ۱۰ هزار فوتی قرار دارد. البته قبل از اینکه بتوان به آن دسترسی داشت می بایست یک لایه یخ ۵ فوتی روی آب شکسته شود. یک متخصص بازنشسته به نام دیوید میرنز و رابرت بالارد، کسی که تایتانیک را کشف کرد ابراز علاقه خود را برای غواصی در این آبها و پیدا کردن بقایای این کشتی ابراز کردند. متاسفانه هنوز تیمی برای جمع آوری پول و بودجه این کار وجود نداشته و همچنان اندورانس در لیست افسانه کشتیهای غرق شده جای دارد.
اس اس بایکیمو | SS BAYCHIMO
مانند داستان ارواح، سرنوشت کشتی اس اس بایکیمو از جذابیت خاصی برخوردار است. این یک کشتی دریایی ۱۳۲۲ تن ظرفیت داشته و در سال ۱۹۱۴ در سوئد ساخته شده و تا آغاز جنگ جهانی اول متعلق به یک شرکت حمل و نقل آلمانی بوده است. پس از آنکه این کشتی توسط کمپانی خلیج هادسون خریداری شد،با تمام قدرت در تمام طول اقیانوس اطلس به سفر پرداخت و همچنین سفرهای بسیاری را نیز در منطقه آلاسکا و بریتیش کلمبیا انجام داد. متاسفانه کشتی غول پیکر بایکیمو در آخرین سفر خود در سال ۱۹۳۱ زمانی که در مسیری به سمت ونکوور حرکت می کرد در آب های شمال اقیانوس آرام شروع به جنگیدن با امواج غول پیکر و بادهایی نمود که از سمت چپ به بدنه آن ضربه میزدند.
ترس از مرگ باعث شد تا خدمه کشتی تصمیم به ترک و تخلیه آن به داخل قایقهای نجات بگیرند. با توجه به داستانها و افسانههایی که در مورد این کشتی گفته شده، بایکیمو غرق شده ولی هیچ شاهد عینی وجود ندارد که نشان دهد آن در شمال اقیانوس آرام غرق شده است. بنابراین پس از ۳۸ سال که از ناپدید شدن مرموز آن میگذشت برخی ادعا کردند که مدتها بعد از حادثه نیز کشتی بدون خدمه در حال حرکت بوده است. داستانهای دیگری نیز وجود دارند که ملوانان برای نگهداری کشتی تلاش کرده اند اما موفق نشده اند. کم کم این داستان ها متوقف شده و پس از ۲۰ سال در نهایت مردم به این نتیجه رسیدند که کشتی رها شده و در نهایت غرق شده است. آخرین مشاهدات ثبت شده در سال ۱۹۶۹ بوده است اما از سال ۲۰۰۶ مجددا تلاش برای پیدا کردن کشتی اس اس بایکیمو احیا شده است تا شاید بتوان آن را از لیست افسانه های کشتی های غرق شده خارج کرد.
یو اس اس ایندیاناپولیس | USS INDIANAPOLIS
پس از اینکه اجزای اولین بمب اتمی در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۵ به پایگاه آمریکایی تینیان رسید، چند روز بعد کشتی یو اس اس ایندیاناپولیس توسط اژدرهای یک زیردریایی ژاپنی تحت عنوان I-58 از بین رفت. ظاهرا این کشتی جنگی بلافاصله پس از اینکه مورد حمله واقع شد ناپدید گردید و در دریای فیلیپین غرق شد. بازماندگان این حادثه حدود ۹۰۰ نفر بودند که توانستند از منطقه آلوده به کوسهها نجات پیدا کرده و در نهایت یک روز پس از حادثه توسط هواپیمای نیروی دریایی نجات یافتند و اما در حدود ۳۱۷ نفر از آن ها در اثر برخورد موشک و یا حمله کوسهها از بین رفتند.
این اتفاق به عنوان بدترین فاجعه دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم بود و با وجود تلاش های بسیاری که برای یافتن بقایای ایندیاناپولیس گردید هنوز موفقیتی در مورد یافتن آن به دست نیامده است. مشکل اینجا است که احتمالا کشتی جنگی در عمقی بیش از ۱۲ هزار فوت در زیر آب قرار گرفته است تا خود را همچنان در لیست افسانه کشتی های غرق شده قرار دهد.
زمانی که در تاریخ قدم می گذارید موارد بسیاری را همچون این مطلب خواهید خواند که ساخته های دست بشر تحت عواملی طبیعی و در مقابل خشم طبیعت گرفتار شده و در نهایت ناپدید شده اند به گونه ای که حتی امروزه و با این سطح از پیشرفت علم همچنان امکان کشف و پیدا کردن بسیاری از آن ها وجود ندارد.