پژو ۲۰۷ جدید فراز و نشیبهای فراوانی را در طول چند سال اخیر تجربه کرده است. این خودروی هاچ بک از جمله محصولات پژو است که توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ میشود.
پژو ۲۰۷ جدید با نام پژو ۲۰۷i نیز در بازار ایران شناخته میشود و در کشور ما به طور عمده به همین نام مشهور است. البته با وجود یدک کشیدن نام ۲۰۷، این خودرو بیشتر از رگ و ریشهی پژو ۲۰۶ بهره میبرد. موفقیت فرای انتظار خودروی پژو ۲۰۶ موجب شد تا شرکت فرانسوی پژو نسخهی فیس لیفت این خودرو را با پسوند پلاس در برخی از کشورهای در حال توسعه عرضه کند. این خودرو از نظر ظاهر و از برخی جهات به پژو ۲۰۷ شباهت داشت اما در عمل و در باطن همان پژو ۲۰۶ بود.
نسخهی پلاس خودروی پژو ۲۰۶ در ایران با نام پژو ۲۰۷i به بازار عرضه شد و تا سال ۱۳۹۰ توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ میشد. اما اعمال تحریمهای جهانی موجب تعطیلی خط مونتاژ این خودرو در ایران گردید. حدود دو سال قبل و پس از قرارداد برجام خط مونتاژ این خودرو دوباره در ایران راه اندازی شد و پژو ۲۰۷ جدید بار دیگر به بازار بازگشت.
نسخهی جدید این محصول علاوه بر برخورداری از ظاهر تازه به برخی امکانات و قابلیتهای جدید نیز مجهز شده است. در واقع این خودرو را میتوان نسخهی ایرانی و تا حدی تغییر شکل دادهی خودروی پژو ۲۰۶ پلاس نامید. ضمن آن نسخهی جدید خودروی ۲۰۷i در قالب دو مدل دندهای و اتوماتیک در بازار ایران حضور دارد. مدلهایی که جز از نظر نوع جعبه دنده تفاوت شاخص دیگری با یکدیگر ندارند. حال بد نیست نگاهی به درون کاپوت این خودرو بیاندازیم.
مشخصات فنی خودروی پژو ۲۰۷ جدید
خودروی پژو ۲۰۷ جدید به یک موتور بنزین سوز تنفس طبیعی از نوع TU5 مجهز بوده که سیستم انژکتوری آن به صورت پاشش چند نقطهای طراحی شده است. موتوری که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته در برخی دیگر از محصولات ایران خودرو نیز به کار رفته است. این موتور از وجود چهار سیلندر خطی و شانزده سوپاپ بهره میبرد و از گنجایشی معادل ۱۵۸۷ سیسی برخوردار است.
موتور به کار رفته در مدل جدید خودروی پژو ۲۰۷i در عمل تفاوت قابل توجهی با موتور نسخهی قدیمی خودروی پژو ۲۰۷i یا حتی نسخهی موجود در خودروی پژو ۲۰۶ ندارد. حداکثر توان خروجی این موتور معادل ۱۰۵ اسب بخار با احتساب ۵۸۰۰ دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز رقمی برابر با ۱۴۲ نیوتنمتر با احتساب ۴۰۰۰ دور در دقیقه براورد میشود.
نسخهی دستی این خودرو از وجود یک جعبه دندهی ۵ سرعتهی دستی بهره میبرد و برای نسخهی اتوماتیک آن نیز یک جعبه دندهی ۴ سرعتهی خودکار طراحی شده است. از همین رو شتاب صفر تا صد دو مدل دستی و اتوماتیک نسخهی جدید خودروی ۲۰۷i با یکدیگر متفاوت است. در مدل دستی حدود ۱۱٫۶ ثانیه زمان لازم است تا سرعت این خودرو از صفر به صد برسد. مدت زمانی که در مدل اتوماتیک این خودرو به ۱۲٫۶ ثانیه افزایش مییابد.
نظیر همین تفاوت در متوسط میزان مصرف سوخت دو مدل دستی و اتوماتیک خودروی پژو ۲۰۷ جدید نیز مشاهده میشود. به این معنی که مدل دنده دستی این خودرو به طور متوسط سوخت کمتری را نسبت به مدل دنده اتوماتیک آن مصرف میکند. در مدل دنده دستی این خودرو متوسط میزان مصرف سوخت در حالت چرخهی ترکیبی حدود ۶٫۶ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است. رقمی که در مدل دنده اتوماتیک این خودرو به ۷٫۱ لیتر افزایش مییابد.
کیفیت سیستم تعلیق مدل جدید خودروی پژو ۲۰۷i تفاوت چندانی با مدل قدیمی این محصول یا حتی با سیستم تعلیق خودروی پژو ۲۰۶ ندارد و تقریبا از سفتی و خشکی مشابه با آنها بهره میبرد. البته طراحی متفاوت فضای داخل کابین این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ موجب شده است تا خشکی مذکور هنگام عبور از مسیرهای ناهموار چندان برای راننده یا سایر سرنشینان این خودرو محسوس نباشد.
به طور کل رانندگی با مدل جدید خودروی پژو ۲۰۷i در قیاس با مدل قدیمی این خودرو احساس متفاوتی را به راننده منتقل نمیکند. حتی هنگامی که پشت فرمان خودروی پژو ۲۰۶ نشسته باشید کم و بیش احساس مشابهی را تجربه خواهید کرد. بنابراین عمده تفاوت موجود میان خودروی پژو ۲۰۷ جدید با مدل قدیمی این محصول و همچنین باخودروی پژو ۲۰۶ تنها به قابلیتها و امکانات به کار رفته در این خودروها در کنار شکل ظاهری آنها منحصر میشود. سایر جزییات مربوط به مشخصات فنی این خودرو را نیز میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
مشخصات فنی خودروی پژو ۲۰۷ جدید | |
طول خودرو | ۳۹۰۰ میلی متر |
عرض خودرو | ۱۶۸۰ میلی متر |
ارتفاع خودرو | ۱۴۶۸ میلی متر |
فاصلهی موجود میان دو محور جلو و عقب خودرو | ۲۴۴۳ میلی متر |
وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافه | ۱۱۱۳ کیلوگرم |
نوع موتور خودرو | TU5 مجهز به سیستم انژکتوری پاشش چند نقطهای |
گنجایش موتور خودرو | ۱۵۸۷ سی سی |
حداکثر توان خروجی موتور خودرو | ۱۰۵ اسب بخار با احتساب ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور تولیدی موتور خودرو | ۱۴۲ نیوتن متر با احتساب ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی |
تعداد سوپاپ | ۱۶ سوپاپ |
حداکثر سرعت قابل دست یابی خودرو | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا صد خودرو | ۱۲٫۶ ثانیه در مدل اتوماتیک – ۱۱٫۶ ثانیه در مدل دستی |
نوع جعبه دندهی خودرو | چهار سرعته خودکار – پنج سرعته دستی |
متوسط میزان مصرف سوخت در حالت چرخه ترکیبی | ۷٫۱ لیتر در مدل اتوماتیک – ۶٫۶ لیتر در مدل دستی |
گنجایش مخزن سوخت خودرو | ۵۰ لیتر |
گنجایش فضای صندوق عقب خودرو | ۲۴۵ لیتر |
امکانات و قابلیتهای خودروی پژو ۲۰۷ جدید
مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک خودروی پژو ۲۰۷ جدید از نظر قابلیتها و امکانات موجود تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و کم و بیش از وجود آپشنهای مشابهی بهره میبرند. در این خودرو علاوه بر سیستم ضد قفل ABS و سیستم کمکی EBD که در بسیاری از محصولات مشابه به کار رفته است، سیستم مکمل EBA نیز وجود دارد. علاوه بر آن سیستم ترمز هر دو بخش جلو و عقب این خودرو به شکل دیسکی طراحی شده است. البته سیستم ترمز جلوی این خودرو به شکل دیسکی خنک شونده و سیستم ترمز عقب آن به شکل دیسکی توپر طراحی گردیده است. همچنین به منظور حفظ امنیت سرنشینان این خودرو شاهد وجود دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین صندلی جلو هستیم.
از جمله قابلیتهایی که در نسخهی پیشین خودروی ۲۰۷i وجود نداشت اما در نسخهی جدید به آن اضافه شده است میتوان به سیستم چند رسانهای این خودرو اشاره کرد. سیستمی که که از وجود یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی به عنوان بخش اصلی خود بهره میبرد. این سیستم چند رسانهای علاوه بر برخوردار بودن از امکان پخش دی وی دی به قابلیتهایی نظیر جی پی اس و بلوتوث مجهز بوده و از وجود درگاه یو اس بی هم بهره میبرد. افزون بر آن که تیوتر صوتی جلو و بلندگوی مختص به درهای جلو و عقب نیز از دیگر قابلیتهای به کار رفته در این سیستم سرگرمی به شمار میرود.
غربیلک فرمان این خودرو در نسخهی جدید آن به طور کامل تغییر یافته و از طرح کاملا جدیدی بهره میبرد. به گونهای که اکنون کلیدهای کنترل تنظیم سیستم صوتی روی فرمان این خودرو جاخوش کردهاند. همچنین وجود سیستم کروز کنترل موجب شده است تا دکمهی مربوط به این قابلیت نیز روی غربیلک فرمان خودرو تعبیه شود.
از دیگر قابلیتهایی که در نسخهی پیشین خودروی ۲۰۷i وجود نداشت اما در نسخهی جدید این خودرو به آن اضافه شده است میتوان به دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب و آینههای جانبی جدیدی که از وجود راهنما بهره میبرند و در عین برخورداری از خصلت برقی هم رنگ با بدنهی خودرو طراحی شدهاند اشاره کرد. سایر امکانات و قابلیتهای به کار رفته در خودروی پژو ۲۰۷ جدید را هم میتوانید در ادامهی متن پیش رو به صورت فهرستوار مشاهده کنید.
- مجهز به فرمان هیدرولیک
- برخورداری از سیستم تهویه اتوماتیک
- بهرهمندی از استاندارد آلایندگی یورو ۴
- وجود چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو
- برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
- وجود شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب خودرو
- بهرهمندی از تریم خاکستری
- مجهز به سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی با ریموت
- مجهز به کمربند ایمنی سرنشینان جلو که به شکل سه نقطهای طراحی شده است و از قابلیت تنظیم ارتفاع بهره میبرد
- برخورداری از کمربند ایمنی سه نقطهای برای سرنشینان عقب خودرو
- مجهز بودن صندلی عقب خودرو به قابلیت ایزوفیکس
- وجود رینگ ۱۴ اینچی از جنس آلومینیوم
- بهرهمندی صندلی راننده و صندلی سرنشین جلو از قابلیت تنظیم در چهار جهت مختلف به صورت دستی
- وجود پشت سری جلو و عقب به شکل قابل تنظیم
همان گونه که مشاهده می شود تنوع و کیفیت قابلیتها و امکانات موجود در این خودرو بیشتر از نسخهی قدیمی آن است.
مشخصات ظاهری پژو ۲۰۷ جدید
عمده تفاوت شکل و شمایل ظاهری خودروی پژو ۲۰۷ جدید با مدل قدیمی این محصول در نوع طراحی چراغها مشاهده میشود. در واقع هم چراغهای جلو و هم چراغهای عقب این خودرو در نسخهی جدید آن کاملا پوست انداختهاند و از طراحی نوینی بهره میبرند. چراغهای جلوی مدل جدید خودروی پژو ۲۰۷i در عمل با چراغهای روشنایی روز تلفیق شدهاند و یک کل واحد را تشکیل دادهاند.
تغییرات یاد شده در نوع طراحی چراغهای عقب این خودرو نیز مشاهده میشود. چراغهای عقب خودروی پژو ۲۰۷ جدید اکنون در کنارههای خود به نواری از جنس نئون مجهز شدهاند. این بخش خاص از چراغهای عقب مانند حرف سی انگلیسی طراحی شده و سایر بخشهای چراغ را در بر گرفته است. به این ترتیب هنگام روشن شدن این چراغها جلوهای چشمنواز به نمای عقب این خودرو بخشیده میشود.
به جز مواردی که به آنها اشاره شد، سایر جزییات مربوط به نمای ظاهری خودروی پژو ۲۰۷ جدید اعم از بخش جلو، عقب و کناری آن فرق چندانی با مدل قدیمی پژو ۲۰۷i یا حتی در پارهای موارد با خودروی پژو ۲۰۶ ندارد. در واقع جزییات مربوط به بخشهایی نظیر کاپوت، بدنهی کناری و سپرهای جلو و عقب این خودرو کم و بیش مشابه با نسخهی قدیمی خودروی پژو ۲۰۷i بوده و تفاوت چندانی با آن ندارند.
البته اضافه شدن امکانات و قابلیتهای جدید به این خودرو موجب ایجاد تغییرات بسیار ریزی در برخی جزییات ظاهری آن شده است. به عنوان مثال اگر به نمای عقب این خودرو با دقت نگاه کنید میتوانید سنسورهای پارک عقب و دوربین دید عقب آن را در فضای اطراف سپر و حول و حوش آن مشاهده نمایید. به هر حال میتوان ادعا کرد که نمای ظاهری مدل جدید خودروی ۲۰۷i به جز نوع طراحی چراغهای جلو و عقب آن تفاوت چندانی با نمای ظاهری مدل قدیمی این محصول ندارد.
فضای داخلی خودروی پژو ۲۰۷ جدید از نظر تنگ یا فراخ بودن تفاوت چندانی با مدل قدیمی این خودرو ندارد. این امر در مورد فضای مختص به حمل بار نیز قابل مشاهده است. با این حال از نظر نوع طراحی میتوان تفاوتهایی را میان دو نسخهی جدید و قدیمی این خودرو مشاهده کرد. بخش عمدهی این تفاوتها به تغییر شکل فرمان این خودرو و همچنین اضافه شدن نمایشگر ۷ اینچی به داشبورد آن مربوط میشود. مواردی که شکل و شمایل داشبورد این خودرو را تا حدی متفاوت با داشبورد مدل قدیمی خودروی پژو ۲۰۷i جلوه داده است.
با این حال در سایر جزییات درون کابین این خودرو تغییرات چندانی مشاهده نمیشود. حتی جنس نامرغوبی که در ساخت اجزای درون کابین خودروی پژو ۲۰۶ و نسخهی قدیمی پژو ۲۰۷i به کار رفته بود در مدل جدید خودروی پژو ۲۰۷i نیز مشاهده میشود. در مجموع نمیتوان شاهد انقلاب بی بدیلی در نوع طراحی نمای داخلی و نمای خارجی این خودرو نسبت به نسخهی قدیمی آن بود.
قیمت خودروی پژو ۲۰۷ جدید
در حال حاضر مدل اتوماتیک خودروی پژو ۲۰۷ جدید با متوسط قیمتی در حدود ۱۱۴ میلیون تومان در بازار خودروی ایران معامله میشود. قیمت مدل دندهای این خودرو در بازار آزاد نیز هم اکنون و در لحظهی نوشته شدن این مطلب حول و حوش ۹۴ میلیون تومان است. این در حالی است که تا همین دو ماه قبل قیمت مدل اتوماتیک این خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان قرار داشت و این محصول در بازار آزاد حول و حوش قیمت ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد.
به هر حال برای خرید خودروی پژو ۲۰۷ جدید میتوانید قابلیتهای این خودرو را با سایر رقبای شاخص آن در بازار ایران یعنی رنو ساندرو، برلیانس H220، نسخهی هاچ بک خودروی ام وی ام ۳۱۵ و سایر موارد مشابه مقایسه کنید. مسلما در این مقایسه نسخهی جدید خودروی پژو ۲۰۷ کم نمیآورد و حرفهای درخوری برای گفتن دارد. هر چند که اگر این خودرو از کیفیت مونتاژ بهتری برخوردار بود این حرفها میتوانست مفصلتر از حال حاضر باشد. در واقع یکی از کاستیهای مهم این خودرو کیفیت مونتاژ پایین آن است.