لوتوس بهتازگی مدل جدید خودروِ Evora را با نام GT410 اسپرت معرفی کرده که تواناییهایی درحد خودروِ پیست برای رانندگی در خیابان ارائه میکند.
لوتوس در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت مدلی اسپرتتر از خودروِ Evora را با نام Evora 400 به بازار معرفی کند. این مدل نهتنها توانست طرفداران خودروهای اسپرت را جذب خود کند؛ بلکه حتی خریداران عادی نیز به آن روی خوشی نشان دادند و توانست فروش درخورتوجهی تجربه کند.
حال برای سال ۲۰۱۹، لوتوس مدل اسپرت دیگری نیز از Evora را با نام Evora GT410 Sport معرفی کرده است. پس از مدل Evora 400، قویترین مدلی که از لوتوس دیده بودیم، مدل GT430 بود که در اواسط سال ۲۰۱۷ معرفی شد. پیشرانهی V6 این مدل با قدرت ۴۳۰ اسببخار میتوانست در ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و حداکثر سرعتش ۳۰۵ کیلومتربرساعت بود. کیت آیرودینامیکی این مدل که بیشتر روی قابلیتهای خودرو در پیست متمرکز بود، توانایی فراهمکردن ۲۵۰ کیلوگرم نیروی روبهپایین را داشت.
مدل جدید GT410 خودرویی بین Evora 400 و GT430 محسوب میشود. کیت بدنهی متفاوت این خودرو با مدل GT430 سبب کاهش نیروی روبهپایین به ۱۰۰ کیلوگرم شده است؛ اما در آن سو، حداکثر سرعت خودرو به ۳۱۵ کیلومتربرساعت افزایش پیدا کرده است. لوتوس ادعا میکند ازنظر فرمانپذیری و پایداری این مدل جدید بهترین خودروِ لوتوس است. قیمت مدل GT410 نیز ۱۸۹,۰۰۰ دلار اعلام شده که درمقایسهبا قیمت ۲۳۹,۰۰۰ دلاری GT430 ارزانتر است.
با این کاهش قیمت چشمگیر، باید دید GT410 چه امکاناتی درمقایسهبا GT430 کمتر دارد. در همین ابتدا، باید به حذف صندلیهای اسپرت اسپارکو اشاره کنیم که خود بهتنهایی ۶,۰۰۰ دلار قیمت داشتند و در GT410 از آنها خبری نیست و صندلیهای عقبی نیز کاملا حذف شدهاند. درمقابل، GT410 به صندلیهای مسابقهای اسپرت از جنس فیبرکربن مجهز شده است.
دیگر امکانات لوتوس Evora GT410 Sport عبارتاند از: کیت بدنهی GT، تودوزی آلکانترا، دیفیوزر عقب، رینگهای آلومینیومی، لاستیکهای میشلن، صندوق عقب فیبرکربنی، تزیین فیبرکربنی روی داشبورد و سیستم تعلیق اسپرت Bilstein.
پیشرانهی استفادهشده در این مدل، V6 سوپرشارژر با حجم ۳.۵ لیتر است که قدرت آن با ۱۳ اسببخار افزایش به ۴۱۰ اسببخار و گشتاورش نیز با ۱۰ نیوتونمتر افزایش به ۴۲۰ نیوتونمتر رسیده است. برای انتقال نیرو نیز از جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی استفاده شده است؛ اما بهصورت آپشن امکان سفارش جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار با پدالهای تعویض دندهی پشت فرمان نیز وجود دارد.
این مدل را باید نوعی بهروزرسانی برای مدلی دانست که تقریبا یک دهه عمر دارد. مشخصههای فنی مهم این مدل Evora که آن را به خودروِ اسپرت واقعی تبدیل کردهاند، عبارتاند از: شاسی آلومینیومی تقویتشده، سقف فیبرکربن، سیستم تعلیق دوبل جناغی، سیستم ترمز قدرتمند چهار پیستون با دیسکها ۳۷۰ میلیمتری در جلو و ۳۵۰ میلیمتری در عقب، رینگهای اسپرت ۱۹ و ۲۰ اینچی در جلو و عقب، سیستم فرمان کمک هیدرولیکی و دیفرانسیل لغزش محدود (فقط برای مدل دندهدستی).
همچنین، لوتوس از فنرهای خشکتر و لاستیکهایی با چسبندگی بیشتر در این مدل استفاده کرده تا رانندگی با آن هرچه لذتبخشتر شود. درمجموع، لوتوس کابین GT410 را بهخوبی طراحی کرده و درضمن، استفاده از آلومینیوم در بخشهایی مانند خروجیهای سیستم تهویه و اهرم تعویض دنده و پدالها، روی صندلیها نیز دوخت باکیفیتی دیده میشود.
برخلاف بسیاری از خودروهای این کلاس و حتی محصولات دیگر لوتوس، سوار این مدل شدن و پیادهشدن از آن چندان مشکلی ندارد راحت است. بهلطف ارگونومی فوقالعادهی لوتوس نیز، راننده پس از قرارگیری در صندلی، خود را در موقعیتی بسیار عالی خواهد یافت. به قسمت جذاب ماجرا، یعنی روشنکردن پیشرانهی V6 سوپرشارژردار میرسیم. با روشنکردن پیشرانهی Evora متوجه نکتهی جالبی خواهید شد و آن امکان مشاهدهی موتور از شیشهی پشتی است؛ چون موتور درست پشتسر سرنشینان قرار دارد و با گازدادن میتوانید تکانهای موتور را ببینید.
لوتوس GT410 بهمعنای واقعی کلمه سوپراسپرت کوچکی است. مدل دندهدستی در ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد که ازایننظر، یکدهم ثانیه کُندتر از مدل اتوماتیک است. بااینحال درعوض، حداکثر سرعت این مدل ۳۰ کیلومتربرساعت بیشتر است و میتواند به سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت دست پیدا کند. وزن این مدل ۱,۲۵۶ کیلوگرم است و ضمن اینکه درمقایسهبا مدل دندهاتوماتیک ۱۱ کیلوگرم سبکتر شده، از دیفرانسیل لغزش محدود نیز برخوردار است که رانندگی با آن را بسیار لذتبخش خواهد کرد.
حتما میدانید پیشرانهی لوتوس Evora با تویوتا آریون یکسان است و فقط سوپرشارژر به آن اضافه شده است. این پیشرانه نهتنها در رانندگی اسپرت قدرت زیادی دارد؛ بلکه در رانندگی روزمره و درونشهری نیز بسیار متمدن و آرام عمل میکند و بیدردسر است. بهلطف بهرهگیری از سوپرشارژر نیز دیگر از تأخیر توربو در این خودرو خبری نیست و بهمحض اینکه اراده کنید و پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، قدرت درخورتوجهی در کمترین زمان ممکن دراختیارتان قرار خواهد داد. حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتنمتری این پیشرانه نیز در دور موتور ۳,۵۰۰ دوربردقیقه بهدست میآید و بهخوبی در این دور موتور میتوانید این گشتاور را احساس کنید.
جالبتر اینجا است که لوتوس Evora مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که اگر آن را با نوع خودرو و سطح توانایی حرکتی زیادش مقایسه کنید، متوجه خواهید شد بسیار عالی است.
اگر پدال گاز را همچنان فشار دهید، پیشرانه تا ۷,۰۰۰ دوربردقیقه دور میگیرد و در این دور موتور صدایی همانند شلیک گلوله از لولهی اگزوز بهگوش میرسد. این صدایی است که از هیچ تویوتایی نمیشنوید و ممکن است یک لحظه با خود فکر کنید آیا واقعا این پیشرانهی تویوتا است؟
مقالههای مرتبط:
عملکرد کلاچ نیز متعادل و نه خیلی روان و نه خیلی سفت است؛ اما پدالهای ترمز کمی سنگین احساس میشوند و شاید باید آنها را با نیروی بیشتری فشار دهید. باوجوداین، اهرم تعویض دنده در یک کلام عالی است و هم ازنظر نوع عملکرد و هم مکان قرارگیری در بهترین حالت ممکن قرار دارد. دربارهی فرمان باید اشاره کنیم که بسیار تیز است و بهدلیل نبود سیستم الکترونیکی کاملا حرکات چرخ را با آن احساس میکنید. رانندگی با لوتوس GT410 درمقایسهبا مدلهای دیگر لوتوس سادهتر است؛ چون از این خودرو هرروز میتوان استفاده کرد.
بهلطف مرکز ثقل بسیار پایین و وزن کم، عملکرد GT410 در پیچها بسیار عالی است و درضمن، سیستم تعلیق نیز وظیفهی خود را به بهترین شکل انجام میدهد. گرچه سیستم تعلیق این مدل کمی از مدل GT400 خشکتر است، اصلا اذیتکننده نیست و این خشکی بیشتر را تنها هنگام مواجهه با دستاندازها متوجه خواهید شد.
لاستیکهای Cup2 نیز دیگر قوت GT410 هستند. این لاستیکها با کمی گرمشدن چسبندگی بهتری پیدا میکنند و درکنار این سیستم تعلیق اسپرت، ترکیب بسیار خوبی دارند. این لاستیکها در جلو ۲۳۵ میلیمتر پهنا و در عقب ۲۸۵ میلیمتر پهنا دارند. لوتوس Evora GT410 تجربهای لذتبخش از رانندگی با خودروِ اسپرت توانا را برای رانندهی خود فراهم میکند و ضمن داشتن قابلیتهایی زیاد، تجربهی سواری آن نیز کاملا متفاوت با خودرویی همچون پورشه ۷۱۸ کیمن است.