آغاز اجرای برنامه توسعه پایدار ۷۰ روستای استان تهران

به گزارش راگانیوز ،  نعمت الله ترکی عصر دوشنبه در مراسم افتتاحیه طرح هدف توسعه اقتصادی در روستای قلعه محمد علی خان حسن آباد فشافویه اظهار داشت: برنامه های توسعه و اشتغال پایدار روستاها بر اساس ظرفیت های بومی و منطقه ای تعریف و عملیاتی می شود.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به توسعه روستاها شده است، عنوان کرد: پنج هزار روستا در سراسر کشور در اولویت اجرای برنامه های توسعه و اشتغال پایدار قرار گرفته اند.
ترکی تصریح کرد: برنامه های توسعه پایدار روستاها با رویکرد گردشگری مانند بیابانگردی در روستاهای کویری، توسعه باغداری به روش های نوین مانند ایجاد باغ های انار و پسته در مناطق کم آب و ایجاد صنایع کوچک بر اساس استعداد منطقه و مردم بومی تدوین و اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید منابع مالی خوبی برای توسعه پایدار روستاها تعریف کرده است، افزود: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار روستاها اختصاص یافته است.
ترکی ادامه داد: دولت در تبصره ۱۸ بودجه سال آینده، ۷۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه و اشتغال روستاها در نظر گرفته است که در قالب وام های بدون بهره از یک میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال در اختیار روستاییان قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته توسعه مناطق شهری به مناطق روستایی ارجعیت داشته است اضافه کرد: امروز ۸۰ درصد جمعیت کشور در شهرها و ۲۰ درصد در روستاها ساکن هستند.
وی ادامه داد: جمعیت تهران در سال ۱۳۵۵ در حدود سه میلیون نفر بود که این آمار امروز به حدود ۱۴ میلیون نفر رسیده است.
ترکی با بیان اینکه روستاهای کشور در گذشته محل اشتغال و تولید بوده اند، عنوان کرد: امروز جمعیت مولد روستایی گذشته تبدیل به جمعیت مصرفی حاشیه شهرهای بزرگ شده که همین امر زمینه نابسامانی های و ناهنجاری های زیادی ایجاد کرده است.
وی یادآور شد: خالی از سکنه شدن روستاهای استان های دور دست کشور بموجب خوابگاهی شدن روستاهای حاشیه تهران شده که همین امر موجب حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی در پایتخت شده است.
به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه روستای هدف توسعه روستایی کشور عصر امروز با حضور جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، سروش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، اصحابی معاون صندوق کار آفرینی امید و جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در روستای قلعه محمد علی خان حسن آباد فشافویه شهرستان ری برگزار شد.

توسعهراگانیوزروستاییشهرریطر
نظرات (0)
Add Comment