تقی زاده اظهار کرد: «حمل و نقل حوزه بسیار وسیعی است. حمل و نقل درون شهری و برون شهری خود دارای ابعاد مختلف نظیر یکپارچگی، ایمنی، امنیت، سهولت، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و بهبود کارکرد را در بر میگیرد.»
معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی با توجه به خلأ بین دانشگاهها و حوزه حمل و نقل گفت: «فاصله زیادی بین راهکارهای تئوری و راهکارهای عملی و تجربیاتی در حوزه اجرا وجود دارد. ابعاد گسترده اجرایی در عمل و قرار نگرفتن اطلاعات در دسترس افراد باعث بوجود آمدن مشکلاتی میشود و برای از بین بردن این خلأ تنها راه ارتباط منسجم و خوب بین افراد در دانشگاهها و بخش اجرایی کشور است.»
وی افزود: «معاون راه، مسکن و شهرسازی آمادگی این را دارد تا دانشگاه 10 فرد را بعنوان افراد فعال و جدی در این حوزه اعلام کند و ما از آنان حمایت میکنیم و اطلاعات وسیعی و کاربردی درباره حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی در اختیار آنان قرار میدهیم. بعلاوه این افراد میتوانند در جلسات مدیران و صاحب نظران دولت شرکت و چالشهایی که در آنجا مطرح میشود از جمله معضلات بخش دولتی و خصوصی را بررسی و آنان را در طرح صورت مسله و حل آن یاری کنند.»
محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این مراسم گفت: «جوانان مبدأ تحولات عظیم کشور هستند و برگزاری این استارتاپها کار بسیار زیبایی است که کمک به حل معضلات جامعه میکند.»
وی با توجه به ترسیم وضعیت ترافیک استان تهران و چالشهایی که با آن مواجه هستیم خاطرنشان کرد: «بیش از 4 میلیون دستگاه خودرو و 3 میلیون موتور سیکلت شمارهگذاری شدهاند. این آمار جدا از وسایل نقلیهای است که روزانه از حومه تهران به داخل شهر میآیند. تهران دارای 14 ورودی است و 20 میلیون سفر روزانه در آن اتفاق میافتد که 40 درصد آن به وسیله خودرو شخصی و 60 درصد آن توسط حمل و نقل عمومی است.»
مهماندار اظهار کرد: «67 درصد از سطح معابر شهر تهران را 40 درصد خودرو شخص اشغال و موجب به وجود آمدن ترافیک میشوند که این معضلات باعث خستگی، عصبانیت، ناراحتی، تاخیر در رسیدن به محل کار و از همه مهمتر آلودگیهای زیست محیطی میشود. بنابراین با توسعه حمل و نقل عمومی ریلی و افزایش هزینههای استفاده از خودرو شخصی گامی برای بهبود شرایط برداریم.»
علی شهابی مسئول دبیرخانه شبکههای ارتباطی و حمل و نقل نیز بیان کرد: «در این مسابقه شرکت کنندگان با استفاده از روشهای نو ایدههای خود را در ۶۰ ثانیه برای داوران ارائه دادند. در این مرحله 68 ایده مطرح و ۱۰ ایده برتر پذیرفته و تشکیل تیمهای تخصصی برای هر کدام از 10 ایده برتر آغاز شد. تیمها پس از حضور در کارگاه تیمسازی و هدایت مربیان اقدام به یارگیری کردند.»
در پایان این مراسم تیم نخست با ارائه ایده بانک اطلاعاتی ماشین آلات سنگین ساختمانی موفق به اخذ تندیس ویژه نخستین مسابقه ملی حمل و نقلی شو شد و از پوستر دومین مسابقه رونمایی شد.
اختتامیه نخستین مسابقه ملی حمل و نقلی شو – استارتاپ ویکند شبکههای ارتباطی و حمل و نقل با حضور مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی، محمد رجبی مدیر کل راه آهن رجا جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، سعید قاضی مغربی رئیس واحد، جان نثاری نماینده شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن(تراورس)، اعضای هیات رئیسه و جمع کثیری از استادان و دانشجویان در سالن خوارزمی دانشکده فنی و مهندسی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار شد.